Az egyház határa az utolsó ember mögött van…?!
Pódiumbeszélgetés a 7. Szélrózsa evangélikus ifjúsági találkozón
Megállja-e vajon a helyét a fenti mondat? Avagy csupán szépen hangzó frázis, amelynek a valósághoz vajmi kevés köze van? A Kőszegen július 16. és 20. között megrendezett 7. Szélrózsa evangélikus ifjúsági találkozó egyik pódiumbeszélgetésén ezekre és hasonló kérdésekre igyekezett választ találni három, az anyaországon kívülről érkezett vendég: Gémes István stuttgarti lelkész, dr. Csendes László, a bukaresti magyar evangélikus gyülekezet felügyelője és Holger Manke nürnbergi teológushallgató.
Ahogyan általában a provokatív kérdések esetében, egzakt válaszok itt sem születettek, helyettük jó, tartalmas beszélgetésnek örülhettek mindazok, akik a találkozónak erre a programjára voltak kíváncsiak.
A beszélgetés kezdetén a diakóniai és a pietista teológiának elnevezett irányzat különbségéről esett szó, ezen belül is az egyház határairól alkotott képről, nevezetesen hogy az egyháznak a „megtértek gyülekezeteként” kívül kell-e maradnia a társadalmon, avagy épp ellenkezőleg, elsődleges feladataként a világban kell szolgálatot teljesítenie.
Eztután az Isten és ember között fennálló határok kérdését vitatták meg a beszélgetőpartnerek. Mindhárom meghívott vendég egyetértett abban, hogy Isten és ember között léteznie kell egyfajta határnak, mert ez éppen boldogulásunkat szolgálja. A határok egyfajta keretet adnak az ember életének, így akadályozható meg a káosz, az anarchia. Isten azonban maga a Határtalan, a Mindenható.
Ezután következett a beszélgetésnek az a része, amelyben mindhárom vendég beszámolhatott az őt körülvevő környezetről. Itt óhatatlanul is előkerült a határok kérdése, ugyanis Közép-Európa felekezeti és etnikai megosztottságának, ezen túlmenően a 20. század viharos történelmének következményeként sajátos élethelyzetek, következésképp olyan viszonyok alakultak ki, amelyekben nagyon nehéz megtalálni az identitás határait. Nincs ugyanis a világon még egy hely, ahol az „egyház”, a „nép”, az „állam” és a „nemzet” fogalmai ennyire szerteágazók lennének.
Gémes István az ’56-os menekülthullámmal hagyta el Magyarországot, és több állomást magában foglaló lelkészi szolgálat után Stuttgartban telepedett le, ahol fiával együtt pásztorolja az ottani magyar gyülekezetet. Elmondta, hogy náluk teljes összhangban élnek egymással az emigráns és a migráns (vendégmunkás, ösztöndíjas egyetemi hallgató, bébiszitter és így tovább) gyülekezeti tagok; ehhez ökumenikus szellem is párosul.
Csendes László Erdélyben született, így jól ismeri a lakhelyen belüli „többségi kisebbség” problémáit, jelenleg azonban Bukarestben él, ahol megint csak más kérdésekkel találják szemben magukat az ott élő hittestvérek. Nagy nehézséget jelent ugyanis egy ekkora méretű városban öszszeszedni a magyar evangélikusokat, és mivel az ökumené megvalósulása még várat magára, az egyes felekezetek nemhogy erősítenék, inkább valamelyest szétforgácsolják egymást. A bukaresti magyar gyülekezet egyébként hosszú múltra tekint vissza, és reménység szerint a jövője is hosszú lesz ennek a romániai fővárosban élő magyar evangélikus közösségnek.
Holger Manke, aki német származása ellenére magyarokat is megszégyenítő pontossággal beszéli nyelvünket, épp ellenkező szemszögből tudott rávilágítani bizonyos összefüggésekre. Ő a budavári német ajkú evangélikusok pásztorolását végezte két éven keresztül, közben érdekes tapasztalatokat gyűjtött. A gyülekezet legnagyobb része átmeneti jelleggel tartózkodik Magyarországon, így „stabil” tagokkal aligha lehet számolni. Ennek a ténynek tehát erősen meg kell határoznia a gyülekezetépítési koncepciót is.
A beszélgetés végén a vendégek a nyelv érzelmi vonatkozásairól ejtettek szót. Kutatások is megerősítik azt a tényt, hogy az ember legmélyebben az anyanyelvéhez és a vallásához kötődik, végső soron tehát ezek határozzák meg az identitását. Ez a felismerés nagy lehetőséget jelenthet a kisebbségi egyházak számára, tehát ezen gyülekezetek elöljáróinak azon is érdemes fáradozniuk, hogy a külföldre szakadt hívek a nyelvi kötődésen keresztül az egyház Urához is közelebb kerüljenek.
– eszpé –