Hitvédelem?
Júdás levele
Az Újtestamentumból több Júdás nevű személyt ismerünk. Közülük a Jézust eláruló Iskariótes a legismertebb. Rajta kívül van egy másik, aki „Jakab fia” (Lk 6,16), a harmadik pedig Jézus testvére (Mk 6,3). Vajon a két utóbbi közül melyik írhatta az Újtestamentum egyik legrövidebb iratát, a személyéhez kötött levelet?
A 17. vers úgy utal az apostolokra, mint akik a múltban éltek, s esetleg már meg is haltak. Tehát a Jakab fia Júdás nem jöhet számításba. Ez vonatkozik Júdás Iskariótesre is, akitől egyébként is nehezen lehetne ilyen levelet elvárni. Talán akkor az Úr testvére, Júdás a szerző? De akkor miért mutatkozik be „Jakab testvéreként”, s csak róla mondja, hogy az viszont az Úr testvére? Miért nem mondja egyenesen, hogy ő is Jézus testvére? Hiszen ez még nagyobb tekintélyt kölcsönözne neki! Ezért valószínűleg továbbra is titok marad, hogy ki is írhatta ezt a rövid iratot.
További, nehezen eldönthető kérdés az is, hogy a második Péter-levél miért közli a második és a harmadik fejezetében szinte szó szerint Júdás levelét. Abban megegyeznek a kutatók, hogy a Péter-levél az Újtestamentum legfiatalabb, tehát legkésőbb keletkezett irata. Ha ő Júdást idézi, akkor levele már ismert lehetett a keresztények között, vagyis korábban kellett keletkeznie. Júdás a tévtanítók ellen ír. Eddig azonban nem sikerült az általa leírt és támadott hamis tanítókat egy olyan csoporttal sem azonosítani, amelyeket abból a korból ismerünk. Hátha Péter azért vette át Júdás vitairatát, mert már Júdás is olyan általános leírást adott a tévtanítókról, és óvott tőlük, ahogyan az abban a korban szokás volt?
Jellegzetessége a levélnek, hogy a téves tanok leleplezéséhez nem csupán az Ótestamentumból idéz bőségesen képeket és személyeket, hanem olyan könyvekből is, amelyeket nem vettek fel a Kr. u. 1. század végén végérvényesen összeállított Ótestamentum könyvei közé. Idéz Énók könyvéből, s mint tekintélyre hivatkozik rá (14. v.). Sőt levele 6. és 9. verse mögött is hasonló források állhatnak. Ezért is valószínű, hogy Júdás levelének Kr. e. 90 előtt kellett keletkeznie.
Tagadhatatlan, hogy még a Szentírással mélyebben foglalkozó keresztény körökben is alig-alig fordul e felé az irat felé az érdeklődés. Talán okkal, hiszen 25 verséből legalább 16 kizárólag a szerző által leírt és támadott tévtanítókkal foglalkozik, illetve tőlük óvja olvasóit. Nagyon szép stílusú szövegében ráadásul 11 olyan szót is használ, amely különben nem is fordul elő az egész Újtestamentumban. Talán ezért is vonakodunk tőle, hiszen sok kifejezése idegenül hangzik.
Mégis meglepő, hogy – eltekintve a 2Pt általi idézéstől – már a korai időktől kezdve számon tartották a levelet. Az újtestamentumi iratok körülbelül Kr. u. 180-ból ismert első listája, az úgynevezett Muratori-kódex is az újtestamentumi könyvek között sorolja fel. Az idők folyamán azonban bőven akadtak elutasító vélemények is. Ezek főleg azt kifogásolták, hogy Júdás kipellengérezi ugyan a tévtanítókat, de nem állítja szembe velük az ő igaznak tartott tanítását, amelyet védelmezni kíván a hamis tanításokkal szemben. Így csak azt érezzük, hogy negatív a hangvétele. Annál is inkább, mert 3. versében ugyan maga is bevallja, hogy a „közös üdvösség felől” (valószínűleg ezen az evangéliumot kell érteni) akart írni. De hát ez bizony elmaradt, és vállalkozása vitatkozásba torkollott.
Mi vonhatta magára mégis a Júdás levelét olvasók figyelmét? Feltehetőleg a levél kezdete és a vége. Utolsó két verse a bibliaismerőt Róm 16,25–27-re emlékezteti. Mindkettő szárnyaló dicsőségmondás arra, aki megőrizheti, illetve megerősítheti a címzetteket. Köszönet annak, aki mindkettőt elvégzi. Ő a hatalmas, egyedül üdvözítő (Júd), illetve az egyedül bölcs (Róm). Isten ő, a mi Urunk Jézus Krisztusunk Istene. Neki legyen mindörökre dicsőség, fenség, erő és hatalom! S erre mondjon áment az olvasó, ahogy ezt a két levél írója is teszi. Így lesz a levél kicsengése szinte istentiszteleti szárnyalású, s ezért is olyan fenséges és megnyerő.
Nem kevésbé gondosan megfogalmazott levelünk felirata sem. Ahogyan bemutatkozik, az Pál leveleire emlékeztet: a „szolga” és a „testvér” meghitten hangzik minden keresztény fülnek. Hasonlóképpen ismerős hangzású a zsidóknál szokásos hármas jókívánság: az irgalom, a békesség és a szeretet. Nem tudhatjuk ugyan, hogy kiket ért „elhívottakon”, de ugyanezzel a kifejezéssel szólítja meg Pál is levelei címzettjeit.
Ezenkívül azonban Júdás még egy szokatlan kifejezést is használ: az elhívottakat „Jézus Krisztus megtartottjainak” vagy „fenntartottjainak” nevezi. Az itt használt szóban benne cseng az a hit, hogy Jézus nemcsak most tart meg az üdvösségre, hanem ezt a fenn- vagy megtartó munkáját az utolsó ítéletig és Isten országának a végleges eljöveteléig is végzi. Erre hivatkozhat azután a 21. versben, amely az így nyert örök élet reménységének bizonyosságát nyújtja, a 24. vers pedig a végső „dicsőség” előtti megállást ígéri. Ezért kell az elhívottaknak, tehát Júdás olvasóinak most „szentséges hitükben épülniük” (20. v.) és az apostoli hagyományhoz ragaszkodniuk (3. v.).
Gémes István