Egymás terhét hordozzátok…
Járt-e Szent Sebaldus Budavárban?
Bár a tudomány mai állása szerint a középkorban élt Sebaldus remete nemigen fordulhatott meg „magos Buda várában”, mégiscsak találunk összefüggést az említett egyházi személyiség és történelmi helyszín között: immár huszonöt éve annak, hogy a Szent Sebaldusról elnevezett nürnbergi templom gyülekezete felvette a kapcsolatot a budavári evangélikus gyülekezettel. A viszonyt a két fél azóta is szorgalmasan ápolja. A két gyülekezet között számos képzeletbeli híd épült az elmúlt évtizedekben, ideértve az ifjúsági körök partneri viszonyát, valamint a felnőtt gyülekezet tagjai között a hivatalos találkozókon köttetett számos barátságot.
Nürnberg városát először 1050-ben említik hivatalosan. Ebben az időben élt Sebaldus is, aki az első lelkipásztora volt a nürnbergi vár lábánál fekvő egyházközségnek, és akit csodatételeinek köszönhetően – melyekről különböző legendák maradtak fenn – jó négyszáz évvel később szentté avattak.
A Sebaldus által alapított fakápolna idővel szűknek bizonyult, ezért 1230-ban megkezdődött a mai Sebaldus-templom építése. A templom több fázisban épült, ezért találhatók meg rajta a román és a gótikus stílus jegyei is. Az épületet rengeteg festmény és szobor, az ablakokat pedig számos kép díszíti.
Nürnberg városa 1525-ben elsőként csatlakozott a reformációhoz, így vált a St. Sebald-templom is evangélikussá. Az általános gyakorlattal ellentétben a már reformált nürnbergiek megtartották szentképeiket. A templomot ezután még jó kétszázötven évig az akkori nürnbergi polgárok barokk ízlése jellemezte. 1945-ben Nürnberg belvárosának 80%-át lebombázták, így a St. Sebald-templomot is akkora károk érték, hogy a hívek csak tizenegy év múlva tudták újra használatba venni. Ezért a St. Sebald is tagja annak a nemzetközi közösségnek, amelyhez a háború során Európában lerombolt templomok gyülekezetei tartoznak. A közösség céljai közé tartozik a béke és az erőszakmentesség megteremtése.
A Budavárral való viszony 1983-ban jött létre, amikor dr. Nagy Gyula püspök meglátogatta városunkat egy ökumenikus magyar küldöttséggel. Ez a találkozó elültetett egy fát, amely azóta terebélyessé nőtt. A kapcsolatok szorosabbra fonódtak: lelkészeink, presbitereink, gyülekezeteink felnőtt tagjai és a kórusok látogatták egymást. Tizenhét éve pedig a fiatalok közötti viszony a testvérkapcsolat egyik legfontosabb oszlopa, éltetője.
Miért találkozunk újra és újra? Mit nyerünk mindkét gyülekezetben e minket összekötő testvérkapcsolatból? Nemigen lehet erre a kérdésre csupán egy választ adni. Minden résztvevő külön-külön átélte e kapcsolat színgazdagságát. Az is biztos, hogy minden válaszoló többet említene meg annál, hogy jól éreztük magunkat, és meleg vendégszeretetben volt részünk: nem mint turisták utaztunk Magyarországra, hanem mint barátok. Nemcsak Budapest látványosságait néztük meg, hanem a budavári családok és a gyülekezet életének is ténylegesen a részesei lehettünk. Gondolkoztunk azon is, hogy mi az, amiben különbözünk – például a mentalitás –, és így tanultunk egymástól, gazdagítottuk egymást, kritikusan figyeltük a saját, normálisnak tartott szokásainkat, megszerettük és néha elsajátítottuk a mást is, imádkoztunk egymásért. Bizony, igazi testvérekké váltunk, akik egymás örömeit és terheit nem csak ismerik, hanem imádságban és cselekedetekben hordozzák a nehezet, és együtt ünneplik az örömtelit – legközelebb idén októberben, amikor kapcsolatunk negyedszázados jubileumát üljük meg. Célunk, hogy ez a találkozó ne csak visszatekintés legyen, hanem Isten áldásával és vezetésével hídfő is közös jövőnk felé.
Szilárd gyökerek kötnek bennünket a földhöz, mélyen egy közös – legalább huszonöt éves – múltban. Korábbi kapcsolatokról nem mesél a történelem. De ki tudja? Sebaldus testvérünkről kevés biztosat tudunk. Talán mégis járt a budai Várban…?
Holger Manke teológushallgató, Nürnberg