„Sokszor a diákok kérésein keresztül hív meg Isten egy-egy feladatra”
Beszélgetés Papp Eszter hitoktatóval
Vajon hogyan érheti el egy középiskolai hittantanár a mai társadalomban, hogy mondandóját a kamaszkorú diákok ne tartsák pusztába kiáltott szónak? Papp Esztert is ez a kérdés foglalkoztatta, amikor egy hittanórán hirtelen megszületett benne a felismerés. Egy nemes vállalkozásról és a „nagykorúsító” hagyomány kialakulásáról beszélgettünk a református hitoktatóval.
– Melyek voltak életének fontos állomásai?
– Harminc éve vagyok a pedagógusi pályán. Először óvónőként tapasztaltam meg a gyermekek őszinte ragaszkodását, majd óvónőképzősökkel kedveltettem meg mindezt a főiskolán, ahol lassanként a hitoktatás is bekerülhetett a tananyagba. Református lelkészgyermekként ez azért töltött el különösen jó érzéssel, mert én még megéltem azt, amikor az efféle származás nem járt előnyökkel…
Teológiai végzettségemnek köszönhetően később a hitoktatás lett a fő feladatom és mondhatni hivatásom. Továbbra is több korosztályt taníthatok a legérzékenyebb lelkületű kisgyermekektől az egészen nagyokig „juhászbojtárként”, ahogy Gyökössy Endre mondja. Nagyon értékes, érző, értelmes és jó nevelésben részesült gyermekeket tanítok a Deák Téri Evangélikus Gimnáziumban és a Kálvin Téri Református Egyházközség gyülekezeti hittanóráin, amiért csak köszönetet mondhatok kollégáimnak, vezetőimnek és a szülőknek.
– Hogyan jött az ötlet, hogy hátrányos helyzetű gyermekeket látogassanak meg budapesti diákokkal?
– Sokszor tapasztalom azt, hogy a gyermekek kérésén keresztül Isten szólít meg egy-egy feladatra. Így történt ez a tizedik osztályosok egy hittanóráján is, amikor Pál apostol korinthusi leveleiről tanultunk, és az ismert sorokhoz – a szeretet himnuszához – érve megkérdeztek, hogy mi hogyan tudnánk mindezt a gyakorlatba átültetni.
Böjte Csaba nevét mindenki ismerte már, és akkor, ezen a hittanórán meg is született az elhatározás, hogy ezeket az árvákat fogjuk meglátogatni Déván, és szeretetet, gondoskodást és némi játékot viszünk nekik.
– Hogyan zajlott a tábor? Milyen tanulságai voltak az ott-tartózkodásnak?
– Két alkalommal voltunk az említett helyen, tavaly aztán Szatmárnémetibe látogattunk. A csoportot evangélikus, katolikus és református tanulók alkották, hisz a barátok, az osztálytársak szívesen hívták egymást ebbe az úgymond nagykorúsító munkába. A megélt tapasztalatok által mindenki megváltozott egy kicsit. A diákok össze tudták hasonlítani saját életüket azoknak a gyerekeknek a sorsával, akikkel ott találkoztak. Mindenki megtanult önzetlenül és fáradságot nem kímélve adni és dolgozni.
A tanulóink reggeltől estig a gyermekekkel foglalkoztak. Ha kellett, tisztába tették őket, ha kellett, mesét mondtak, vagy fürdették őket. Olyanok is voltak, akiket ottlétünk alatt hoztak be, mert szüleiket elveszítették autóbalesetben. Szemtanúi voltunk annak, hogy ezek a gyermekek attól a naptól kezdve örök lakók lesznek itt. Milyen megrendítő is volt, mikor a három kicsi árva hajnalban mellettünk kereste anyja melegségét…
Amikor a sóbányába vittem a diákokat kirándulni, csak úgy voltak hajlandóak lemenni, ha a saját zsebpénzükön az árvákat is levihették. Alig pihentek, és még az útra csomagolt kicsi finomságaikat is megosztották velük. Mégis a legtöbb, amit adhattak, a szeretet volt. Ha ezeknek a diákoknak a szüleik látták volna egy rejtett ablakon keresztül, hogy mit dolgoztak gyermekeik önként, önzetlen módon, akkor valószínűleg nem is ismertek volna rájuk. Ennek a látványa volt a fizetségünk: jómagamé és a kísérő tanároké, akik egyébként rengeteget segítettek a szervezésben és a gyűjtésben.
Mi a 12. osztályban etikaórán újraértékeljük a látottakat és tapasztaltakat, és azt hiszem, hogy ezek az órák igen hitelesen és tárgyilagosan segítenek az adott témák feldolgozásában.
– Van-e terv a folytatásra? Ha igen, miképp?
– Idén Magyarországon maradunk, a határhoz közeli Gyantéra készülünk, ahol hátrányos helyzetű gyermekeket látogatunk meg. A szervezést is elkezdjük lassan. Ezt a tábort is építő jellegűnek és nevelői célzatúnak tervezzük ugyanúgy, mint az eddigieket. Remélem, hogy ezek a diákok is kedves munkatársai lesznek majd Istennek, bárhová kerülnek az életben, akik megtanulják a gyakorlatban, hogy „a szeretet nagylelkű, jóságos, a szeretet nem irigykedik, nem kérkedik”, úgy, ahogyan azt Pál apostol tanítja nekünk a Korinthusbeliekhez írott levelében.
Szűcs Petra