Egyházunk egy-két hete
A Szentírás és értelmezése
Híradás az EBBE áprilisi üléséről
Ifj. dr. Fabiny Tibor EBBE elnök, D. Takácsné Kovácsházi Zelma és Széll Bulcsú |
A kinyilatkoztatás mindig együtt van az emberrel, az „edénnyel”, akin keresztül célba jut. A kalcedoni hitvallás Krisztus két természetéről szóló tételéhez hasonlóan így fogalmazhatunk: a Bibliában az isteni kinyilatkoztatás és ennek a befogadó edény adta formája elválaszthatatlanul együtt van. Ezért, ha a befogadó edényt tanulmányozzuk, akkor az közelebb visz az esszenciálisan istenihez.
Széll Bulcsú szerint a fő kérdés az, hogyan értelmezzük a Szentírást. A tekintélyellenes világban a keresztények széthúzása akkor szűnik meg, ha mindnyájunk számára a valóságos mérték és tekintély a Biblia lesz. „A teljes Írás Istentől ihletett” (2Tim 3,16) – amit az emberek leírtak, az Istentől származik. Isten eközben önálló személyiségként bánt az írókkal. A Szentírás tehát amellett, hogy Isten kinyilatkoztatása, emberek szava is.
A Biblia értelmezésében a mai korban elsősorban két főbb irányzat nyert teret: a történetkritikai módszer és az evangéliumi, ezen belül az evangelikál megközelítés. A kritikai módszereket lehet használni, de tudnunk kell: minden magyarázati módszer egy bizonyos előfeltételezésből indul ki, amelyet meg kell vizsgálnunk. A Szentíráson kívül nincs más bizonyosság, ezért exegézisünket a Bibliával kell megalapoznunk, máskülönben írásmagyarázatunk félrecsúszhat. Az evangélikus hermeneutikának a reformátori alapelveket mindvégig szem előtt kell tartania, s mindezeken túl alázattal el kell fogadnia olyan dolgokat is, amelyeket az Isten nélküli tudomány nem tud akceptálni.
Szakács Tamás