Evangélikusok
Közelebb
Közelebb – ez a címe annak az összesen hét füzetből álló hittankönyvsorozatnak, amely gimnazistáknak, a 9–10. évfolyam tanulóinak szól. Akik figyelemmel kísérik a Katechetikai Bizottság által szervezett és felügyelt hittankönyv-kiadási munkát (legutóbb az Evangélikus Élet augusztus 31-i számában mutattuk be az új alsó tagozatos tankönyveket), azok tudják, hogy többfunkciós kiadványokat szerkesztünk. A Közelebb sorozat is ilyen. Tárház – így nevezi az egyik szerző –, mert többféle munkaágban meríthetünk belőle, kiemelhetünk többet vagy kevesebbet igényeink, az alkalom, a csoport szükségletének megfelelően, gyülekezetben és iskolában egyaránt. Emellett azonban saját épülésére is olvashatja bárki, aki a hét témakörben ismereteket szeretne szerezni.
Milyen területekre kalauzol el a füzetsorozat? Közelebb segít a Bibliához mint könyvhöz; az Ó- és Újszövetség könyveihez, korához, világához; Jézushoz, akit Krisztusnak vallunk; közelebb visz a világvallások ismeretéhez; ezen kívül az Újszövetségben – elsősorban a levelekben – előkerülő témákról gondolkodtat el. Ebből a felépítésből kirajzolódik a könyvek célja. Tanítanak új, illetve elmélyítenek ismert bibliai történeteket, emellett színesen és széles összefüggésben mutatják be azt a kort, amelyben a bibliai történetek játszódnak. Ugyanígy nyúlnak a Bibliához, és szólnak keletkezéséről, történetéről, különféle kiadásairól, fordításairól, használatáról. Sok információt tartalmaznak a füzetek, új és érdekes adatokkal, részletekkel igyekeznek bővíteni a tanulók ismereteit.
A füzetek az információközlés mellett nagy hangsúlyt fordítanak a tanulók személyiségfejlődésére is. Arra próbálnak rámutatni, hogy mindaz, amiről a Biblia és a keresztény tanítás szól, szorosan kapcsolódik az élethez. Tehát nem tekintélytiszteletből vagy az általános műveltség megszerzése céljából igyekszünk elsajátítani ezeket az ismereteket, hanem azért, mert rólunk, az életünkről, a jelenünkről és a jövőnkről szólnak, közelről érintenek bennünket. Hogyan próbálja a füzetsorozat érzékeltetni ezt a közelséget? Elsősorban a hangsúlyok elhelyezésével, mindazzal, amit egy témáról, könyvről, történetről megtanít. De a közeledést segítik a képek is, amelyekből feltűnően sok található a füzetekben. Vannak közöttük illusztráció jellegű képek, amelyek az ismeretterjesztést segítik (ezek a „hogyan nézett ki Jézus korában?” típusú illusztrációk). Bőségesen akadnak azonban olyanok is, amelyek gondolkodtatnak: csak áttételesen kapcsolódnak a konkrét témához, segítik viszont az elmélyedést, és továbbgondolkodásra inspirálnak.
A képek mellett jelentős mennyiségű irodalmi részletet, verset, meditatív szöveget tartalmaznak a könyvek. Egybecseng ez a gazdagság a gyakorlati teológia ma alapvetőnek számító felismerésével, amely szerint a vallási élmény, az istenélmény egész valónkat megragadja. Nemcsak a gondolkodásunkat veszi igénybe, mozgósítja és ösztönzi, hanem egész személyiségünket is. Mint ilyen, csak a művészi élményhez, az esztétikai élményhez hasonlítható. Például ha az ember megtanul egy verset, akkor nemcsak tudja a szövegét, hanem átéli, felfedezi, megragadja a tartalmát, az üzenetét, érzi az ízét. Napjaink gyakorlati teológiája nagy súlyt helyez erre a szempontra. Ugyanezt teszik a Közelebb füzetek is, melyek tartalmi és esztétikai élményt nyújtanak.
Szintén gazdag és tudatos az a módszertani világ, amelyben a kiadványok mozognak. A feladatok sorában sok az új, eddig nem nagyon ismert nézőpont és megközelítési mód, amely reménységünk szerint élvezetessé teszi mind a tanítást, mind a tanulást. A füzetek fontos célja, hogy fejlessze a tanulók gondolkodását. Sok a beszélgetős feldolgozás is. Ennek nagy jelentősége van, hiszen egyáltalán nem magától értetődő, hogy hitkérdésekről, életkérdésekről beszélni tudjunk. Alig találunk megfelelő szavakat. Mai környezetünk nem ebben az irányban fejleszti a szókincsünket. Véleményt alkotni sem egyszerű dolog, hát még elmondani, sőt kulturáltan ütköztetni más véleményekkel! Tanít és fejleszt ez a sorozat ilyen irányban is.
Néhány évvel ezelőtt sokat panaszkodtunk – és joggal – a hittankönyvhiány miatt. Azután sok lelkész és hitoktató készített saját használatra különböző anyagokat. Kitaláltuk, barkácsoltunk, ismerőseinknek továbbadtuk. Mára elmúlt a hiány időszaka. Azt gondolom, lejárt a barkácsolás ideje is. Egyházunk Katechetikai Bizottsága jelentős erőfeszítéseket tesz annak érdekében, hogy mind az alsó tagozatos, mind a gimnazistáknak szóló hittankönyvek tartalmukban igényesek, módszereikben korszerűek és megjelenésükben esztétikusak legyenek. Ma már rendelkezünk olyan személyi és tárgyi feltételekkel, hogy megpróbálhatunk minőséget, a tőlünk telhető legjobbat adni. Erre törekszik mindkét most megjelenő tankönyvcsomagunk: a 6–7 és a 8–9 éves tanulóknak szóló, amelyet az Evangélikus Élet említett számában, illetve a rádióban mutattunk be, valamint a Közelebb sorozat, amely 16–17 éves diákoknak szól. A szerzők (Sándor Éva, Solymár Mónika, Sólyom Anikó, Varga Gyöngyi és Zsugyel Adél), a lektorok és Luther Kiadó munkatársai örömmel és szeretettel nyújtják át a könyveket. Reméljük, hogy munkánk az olvasók, tanárok, lelkészek és diákok örömére, hasznára és épülésére szolgál majd.
A füzetsorozatról a Luther Kiadónál lehet további információkat kérni (1085 Budapest, Üllői út 24., tel.: 06-1/317-5478 vagy 486-1228). A kiadványok az ősz folyamán jelennek meg.
Szabóné Mátrai Marianna