Evangélikus Egyház - Online újságok - Evangélikus Élet - Archívum - 2005 - 09 - Vallás a médiában

Keresztutak

Vallás a médiában

Műhelybeszélgetés-sorozat a Faludi Ferenc Akadémián

A magyar jezsuiták ifjúsági és felnőttképzési intézete, a Faludi Ferenc Akadémia nagyon fontosnak tartja a kultúra, illetve a kommunikáció területét érintő kezdeményezéseket. Legújabb vállalkozása a február 17-én indított, Vallás a médiában címet viselő műhely.

„Olyan teológusok gondolatait szeretném megismertetni a résztvevőkkel, akiknek a nézetei véleményem szerint nagy jelentőséggel bírnak a vallás kommunikációja szempontjából” – summázta az összejövetel célját a jelenlévők előtt a műhely útra indítója, Szentistványi Rita. A korábbi televíziós szerkesztő ma a Sacré Coeur római katolikus női szerzetesközösség tagja. Társadalmi kommunikáció szakon végzett Rómában, mert – mint elmondta – szívügye a vallás értékeinek hiteles képviselete a médiában.

A műhely nyitóalkalmán – melyen gyakorló médiamunkások, valamint a téma iránt érdeklődő laikusok vettek részt – Kommunikáció és kommunió címmel a különféle egyházi modelleknek a kommunikációval való kapcsolatát ismerhették meg közelebbről a résztvevők. Az egyház modelljei című könyv szerzője, Avery Dulles amerikai jezsuita teológus az egyház öt lehetséges értelmezési módját – intézményi, hírnöki, szentségi, kommuniós, szolgáló – mutatja be. Műve szorosabb értelemben véve tehát nem a kommunikációról szól, mégis, aki kézbe veszi, sokat megtudhat az egyházon belüli információközlésről, valamint arról, hogy egy-egy felekezet milyen benyomást kelt „kint, a világban”. Az egyik véglet az, hogy az intézményi formánál a kommunikáció valójában egyoldalú kinyilatkoztatást jelent. Az „eszményi állapot” a szolgáló státusz elérése lenne, vagyis az, hogy a média a kulturális csere, a dialógus eszköze lehessen az egyház és a világ közötti viszonyban.

A műhely vezetőjének rövid referátumát őszinte hangvételű beszélgetés követte, ahol ki-ki nyíltan elmondhatta véleményét az elhangzottakkal kapcsolatban. A résztvevők kritikával illették az egyház megjelenését a médiában. Szóvá tették, hogy a műsorkészítők, újságírók nem mindig vannak tisztában azzal, hogy valójában kiket is szeretnének megszólítani, vagy ha mégis, akkor pedig nem ismerik eléggé azt a közeget és korosztályt, amely felé fordulnak. Elhangzott az is, hogy néha az egyháziasság és a szakmaiság ellentétbe kerül egymással: az egyházi kötődés megléte nagyobb súllyal esik a latba, mint a szakmai tudás és tapasztalat. „A jövő szempontjából fontos – zárta le a diskurzust mintegy iránymutatást is adva Szentistványi Rita –, hogy az egyház megtanul-e oly módon megjelenni a médiában, hogy az a vallásos emberek szemében hiteles, ugyanakkor a nem hívők számára is »fogyasztható« legyen.”

GaZsu