Evangélikus Egyház
- Online újságok
- Evangélikus Élet
- Archívum
- 2005
- 09
- Vallás a médiában
Keresztutak
Hozzászólás a cikkhez
Vallás a médiában
Mûhelybeszélgetés-sorozat a Faludi Ferenc Akadémián
A magyar jezsuiták ifjúsági és felnõttképzési intézete, a Faludi Ferenc Akadémia nagyon fontosnak tartja a kultúra, illetve a kommunikáció területét érintõ kezdeményezéseket. Legújabb vállalkozása a február 17-én indított, Vallás a médiában címet viselõ mûhely.
Olyan teológusok gondolatait szeretném megismertetni a résztvevõkkel, akiknek a nézetei véleményem szerint nagy jelentõséggel bírnak a vallás kommunikációja szempontjából summázta az összejövetel célját a jelenlévõk elõtt a mûhely útra indítója, Szentistványi Rita. A korábbi televíziós szerkesztõ ma a Sacré Coeur római katolikus nõi szerzetesközösség tagja. Társadalmi kommunikáció szakon végzett Rómában, mert mint elmondta szívügye a vallás értékeinek hiteles képviselete a médiában.
A mûhely nyitóalkalmán melyen gyakorló médiamunkások, valamint a téma iránt érdeklõdõ laikusok vettek részt Kommunikáció és kommunió címmel a különféle egyházi modelleknek a kommunikációval való kapcsolatát ismerhették meg közelebbrõl a résztvevõk. Az egyház modelljei címû könyv szerzõje, Avery Dulles amerikai jezsuita teológus az egyház öt lehetséges értelmezési módját intézményi, hírnöki, szentségi, kommuniós, szolgáló mutatja be. Mûve szorosabb értelemben véve tehát nem a kommunikációról szól, mégis, aki kézbe veszi, sokat megtudhat az egyházon belüli információközlésrõl, valamint arról, hogy egy-egy felekezet milyen benyomást kelt kint, a világban. Az egyik véglet az, hogy az intézményi formánál a kommunikáció valójában egyoldalú kinyilatkoztatást jelent. Az eszményi állapot a szolgáló státusz elérése lenne, vagyis az, hogy a média a kulturális csere, a dialógus eszköze lehessen az egyház és a világ közötti viszonyban.
A mûhely vezetõjének rövid referátumát õszinte hangvételû beszélgetés követte, ahol ki-ki nyíltan elmondhatta véleményét az elhangzottakkal kapcsolatban. A résztvevõk kritikával illették az egyház megjelenését a médiában. Szóvá tették, hogy a mûsorkészítõk, újságírók nem mindig vannak tisztában azzal, hogy valójában kiket is szeretnének megszólítani, vagy ha mégis, akkor pedig nem ismerik eléggé azt a közeget és korosztályt, amely felé fordulnak. Elhangzott az is, hogy néha az egyháziasság és a szakmaiság ellentétbe kerül egymással: az egyházi kötõdés megléte nagyobb súllyal esik a latba, mint a szakmai tudás és tapasztalat. A jövõ szempontjából fontos zárta le a diskurzust mintegy iránymutatást is adva Szentistványi Rita , hogy az egyház megtanul-e oly módon megjelenni a médiában, hogy az a vallásos emberek szemében hiteles, ugyanakkor a nem hívõk számára is »fogyasztható« legyen.
GaZsu
::Nyomtatható változat::
|