e-világ
Virtuális kirakatépítés 1.
Úgy vélem, a cím magyarázatra szorul. A benne szereplő fogalom új, épp az imént találtam ki. A két szót egyenként mindenki értheti, de hogyan kerülnek egymás mellé? Nos, azt gondolom, hogy a gyülekezeti honlapok, amelyek szerkesztéséről rövid áttekintést próbálok nyújtani: kirakatok. Az egyes gyülekezetek kirakatai a virtuális térben, amelyek előtt a gyanútlan járókelő megáll, végignézi kínálatát, majd vagy betér üzletünkbe, vagy továbbsétál…
A fenti, szokatlan magyarázat után gyorsan rá is térek arra, hogy mit gondolok a kirakatba kitett kínálatról. Írásom következő, második részében foglalkozom majd azzal, hogy milyen eszközök állnak a rendelkezésünkre a kirakat elkészítéséhez, illetve ízléses, „vevőcsalogató” berendezéséhez.
A közelmúltban hirdetett eredményt az Internet Munkacsoport egy olyan vetélkedőben, amelyben a már létező „kirakatok”, vagyis az eddig elkészült gyülekezeti honlapok versengtek egymással. A zsűri a döntés előtt megvizsgálta a honlapok tartalmát, megjelenését, technikai kivitelezését. A tartalomra lehetett a legtöbb pontot kapni – talán mert ez a legfontosabb szempont; a kirakatba ugyanis olyan „terméket” kell kitennünk, amely a legjobban illeszkedik a profilunkba.
Mielőtt tehát elkezdenénk kirakatot – gyülekezeti honlapot – készíteni, nézzük át, mi az, amit kínálni tudunk, s amit kínálni szeretnénk. Egyszerűbben: milyen tartalmat szánunk a gyülekezeti honlapnak, minek kell azon feltétlenül megjelennie? Három témakört mindenképpen fontosnak tartok: a gyülekezet történetének bemutatását, az aktuális gyülekezeti alkalmak ismertetését és az egyház egyetemes küldetéséből adódóan az evangélium hirdetését. Ez utóbbi minősége immár kétezer esztendeje állandó, mégis a mai „vásárlót” kell vele megcéloznunk. E témakörök bemutatására tehát meg kell találni a megfelelő formát.
Legkönnyebben talán a történeti részt lehet indokolni. Kirakatunkat egyaránt szánjuk gyülekezetünk tagjainak és azoknak, akik csak érdeklődnek irántunk. Éppen ezért fontos lehet, hogy a látogató tudja, hogy kik vagyunk, hogyan jutottak el eleink idáig; hogy mi az, és kik azok, amire és akikre büszkék vagyunk; hogy milyen múltbeli események játszottak szerepet mai identitástudatunk kialakulásában. Egyházunkban léteznek régi, nagy hagyományokat ápoló gyülekezetek csakúgy, mint a közelmúltban megszilárdult közösségek erős vagy éppen most kialakuló hagyományokkal – ugyanazon hitvallás mentén.
Gyakran előfordul, hogy valaki csak azért áll meg kirakatunk előtt, mert kíváncsi arra, hogy mikor tartunk nyitva, mikor fogadjuk a „vevőket”, vagyis hogy milyen alkalmaink vannak. De kérem, senki ne egyszerűsítse le ezt az istentiszteleti vagy az egyéb, gyülekezeti alkalmaink időpontjának megadására, mert – elismerve ennek fontosságát – ne feledjük: „vevőcsalogató” kirakatot kívánunk berendezni! Nem elég tehát az időpontok és a helyszínek puszta közlése. Nem árt bemutatni azt sem, hogy a közelmúltban megrendezett eseményeinken mi történt; hogy azok, akik ezekre az alkalmakra betértek, elégedettek voltak-e, és hogy milyen kínálatból válogathattak.
A harmadik, számomra fontosnak tűnő témakör pedig az, amiről küldetésünk szól: hirdetni az evangéliumot. Lelki útmutatást, segítséget nyújtani azoknak, akiknek erre szükségük van: akár naponta frissülő választékot nyújtani igehirdetésekből, mélyebb gondolatokból. Ebből a betérő láthatja, hogy a mi „üzletünk” tulajdonosa nem csak egy átlagos „kereskedő”, hanem ő a legjobb a „piacon”.
A fentieken kívül a választék bővíthető. A témákat kibonthatjuk, honlapunkon sok más, a gyülekezet életében jelentős szerepet betöltő területet is bemutathatunk. Kirakatunkat dekorálhatjuk elegánsan, gazdagon vagy puritán módon a tartalomra helyezve a hangsúlyt. Hogy erre milyen technikai lehetőségeink vannak, arra két hét múlva, a következő részben térek ki.
– erdelyik –