Evangélikus Egyház
- Online újságok
- Evangélikus Élet
- Archívum
- 2005
- 16
- Virtuális kirakatépítés 1.
e-világ
Hozzászólás a cikkhez
Virtuális kirakatépítés 1.
Úgy vélem, a cím magyarázatra szorul. A benne szereplõ fogalom új, épp az imént találtam ki. A két szót egyenként mindenki értheti, de hogyan kerülnek egymás mellé? Nos, azt gondolom, hogy a gyülekezeti honlapok, amelyek szerkesztésérõl rövid áttekintést próbálok nyújtani: kirakatok. Az egyes gyülekezetek kirakatai a virtuális térben, amelyek elõtt a gyanútlan járókelõ megáll, végignézi kínálatát, majd vagy betér üzletünkbe, vagy továbbsétál
A fenti, szokatlan magyarázat után gyorsan rá is térek arra, hogy mit gondolok a kirakatba kitett kínálatról. Írásom következõ, második részében foglalkozom majd azzal, hogy milyen eszközök állnak a rendelkezésünkre a kirakat elkészítéséhez, illetve ízléses, vevõcsalogató berendezéséhez.
A közelmúltban hirdetett eredményt az Internet Munkacsoport egy olyan vetélkedõben, amelyben a már létezõ kirakatok, vagyis az eddig elkészült gyülekezeti honlapok versengtek egymással. A zsûri a döntés elõtt megvizsgálta a honlapok tartalmát, megjelenését, technikai kivitelezését. A tartalomra lehetett a legtöbb pontot kapni talán mert ez a legfontosabb szempont; a kirakatba ugyanis olyan terméket kell kitennünk, amely a legjobban illeszkedik a profilunkba.
Mielõtt tehát elkezdenénk kirakatot gyülekezeti honlapot készíteni, nézzük át, mi az, amit kínálni tudunk, s amit kínálni szeretnénk. Egyszerûbben: milyen tartalmat szánunk a gyülekezeti honlapnak, minek kell azon feltétlenül megjelennie? Három témakört mindenképpen fontosnak tartok: a gyülekezet történetének bemutatását, az aktuális gyülekezeti alkalmak ismertetését és az egyház egyetemes küldetésébõl adódóan az evangélium hirdetését. Ez utóbbi minõsége immár kétezer esztendeje állandó, mégis a mai vásárlót kell vele megcéloznunk. E témakörök bemutatására tehát meg kell találni a megfelelõ formát.
Legkönnyebben talán a történeti részt lehet indokolni. Kirakatunkat egyaránt szánjuk gyülekezetünk tagjainak és azoknak, akik csak érdeklõdnek irántunk. Éppen ezért fontos lehet, hogy a látogató tudja, hogy kik vagyunk, hogyan jutottak el eleink idáig; hogy mi az, és kik azok, amire és akikre büszkék vagyunk; hogy milyen múltbeli események játszottak szerepet mai identitástudatunk kialakulásában. Egyházunkban léteznek régi, nagy hagyományokat ápoló gyülekezetek csakúgy, mint a közelmúltban megszilárdult közösségek erõs vagy éppen most kialakuló hagyományokkal ugyanazon hitvallás mentén.
Gyakran elõfordul, hogy valaki csak azért áll meg kirakatunk elõtt, mert kíváncsi arra, hogy mikor tartunk nyitva, mikor fogadjuk a vevõket, vagyis hogy milyen alkalmaink vannak. De kérem, senki ne egyszerûsítse le ezt az istentiszteleti vagy az egyéb, gyülekezeti alkalmaink idõpontjának megadására, mert elismerve ennek fontosságát ne feledjük: vevõcsalogató kirakatot kívánunk berendezni! Nem elég tehát az idõpontok és a helyszínek puszta közlése. Nem árt bemutatni azt sem, hogy a közelmúltban megrendezett eseményeinken mi történt; hogy azok, akik ezekre az alkalmakra betértek, elégedettek voltak-e, és hogy milyen kínálatból válogathattak.
A harmadik, számomra fontosnak tûnõ témakör pedig az, amirõl küldetésünk szól: hirdetni az evangéliumot. Lelki útmutatást, segítséget nyújtani azoknak, akiknek erre szükségük van: akár naponta frissülõ választékot nyújtani igehirdetésekbõl, mélyebb gondolatokból. Ebbõl a betérõ láthatja, hogy a mi üzletünk tulajdonosa nem csak egy átlagos kereskedõ, hanem õ a legjobb a piacon.
A fentieken kívül a választék bõvíthetõ. A témákat kibonthatjuk, honlapunkon sok más, a gyülekezet életében jelentõs szerepet betöltõ területet is bemutathatunk. Kirakatunkat dekorálhatjuk elegánsan, gazdagon vagy puritán módon a tartalomra helyezve a hangsúlyt. Hogy erre milyen technikai lehetõségeink vannak, arra két hét múlva, a következõ részben térek ki.
– erdelyik –
::Nyomtatható változat::
|