A hét témája
Hannoveri mozaikkockák
Öröm volt számomra, hogy részt vehettem a hannoveri egyházi napokon. Életemben először láthattam ilyen nagyszabású egyházi bemutatkozást, illetve "szellemi kirakodóvásárt". Mindenesetre ritkán fordul elő a köreinkben, hogy egyszerre 330 ezer keresztény ünnepel egy 560 ezres város utcáin. Valószínűleg kevés magyar kereszténynek volt része abban az élményben, hogy minden jó szándéka ellenére sem tud bejutni egy templomi istentiszteletre, mert mindenhol ezt hallja: "Megtelt!" Megtelt - mármint az egész tér és a környező utcák is, az istentiszteletre érkezett emberekkel. "Szíveskedjenek másik istentiszteleti helyet keresni..."
A hangulatot, a beszédek hangnemét jól illusztrálja a katolikus alsó-szászországi miniszterelnök, Christian Wulff köszöntője: "Kedves testvérek" - kezdte, majd a felhőtlen égre tekintve, "két vitorlázó békegalambra" mutatva így folytatta: "Ezt senki sem tudja előre megszervezni..."
Zsidó-keresztény párbeszéd
A párbeszéd komolyan vett fogalom Németországban. A Kirchentag hosszú évek óta helyet ad a zsidó-keresztény eszmecserének is. Az idei eszmefuttatások a kánon, a Messiás utáni vágyakozás témáját és a Szentháromság tanát járták körül. Tudvalévő, hogy Auschwitz óta a keresztény teológia folyamatos "földrengéssorozatot" szenved el. Napjaink "utórezgései" során a keresztény alapdogmák újragondolására irányuló kísérleteknek lehetünk tanúi. Az volt a benyomásom, hogy egyes - német - keresztény teológusok egyre lágyabbak, s egyre inkább hajlanak arra, hogy feladják a solus Christusról és a trinitásról szóló klasszikus tantételeket is. Irigylésre méltónak találtam Michel Bollag rabbinak (Zürichi Tanítóház) a zsidó tóraszeretetről mondott vallomását: "A zsidók nemcsak olvassák a Tórát, hanem tanulják is. Szinte személynek tekintik. Ha új tekercset kap a zsinagóga, köszöntik azt. Szinte szerelmi kapcsolatot ápolnak a törvénnyel: ünnepeiken táncolnak vele, sőt meg is csókolják, s ha már széttöredezik, nem dobják el, hanem eltemetik, mint egy személyt. Számukra olyan a 613 parancsolat, mint egy kastély 613 koszos ablakkal: minél többet megtartasz a parancsolatok közül, annál több ablakot megtisztítasz, s annál nagyobb világosság árad majd rád a Messiás eljövetelekor. Mert a Messiás ragyogó fény is lesz. Ha bűnben élsz, akkor magad zárod el Istentől, s a sötétségben maradsz." A keresztény felfogás eltér ettől az értelmezéstől, de hiszünk abban, hogy az Ige testté lett, itt lakozott közöttünk, s Isten iránti szeretetünket azzal fejezhetjük ki, ha Jézus parancsait megtartjuk. Nyilván nem azért, hogy üdvösséget nyerjünk, hanem azért, mert már találkoztunk az Üdvösséggel. Minderre a Szentlélek tesz képessé bennünket. Ez a tanunk. De szeretjük-e Bibliánkat? S engedünk-e Jézusnak, "csókoljuk-e a Fiút"?
Szabadtéri evangélizációk
A pályaudvar közelében egy evangélizáló ifjúsági csoportra bukkantam. Dinamikus dalokra erőteljes táncokat mutattak be, majd rövid bizonyságtételek következtek. Az egyik huszonhét éves fiatal szavai megdöbbentettek. Ezt mondta: "Mohamedán családban születtem. Amikor barátaim egy Bibliát akartak a kezembe adni, nem mertem megérinteni. Féltem tőle. A vallásom tiltotta ezt. Mégis vonzott Isten szeretete és ereje. Amikor kinyitottam a könyvet, hatalmas erő járta át az életemet. Megértettem, hogy ebben van az igazság. Átadtam az életem Jézusnak. Azóta vele járok. A barátnőm és a családom először elfordult tőlem. Rövidesen megbetegedett a család nagy kincse, a lovunk. Imádkoztam érte, s Isten meggyógyította. Ez olyan jel volt a szeretteimnek, hogy sokan megtértek közülük. Átéltük Isten erejét életünkben. Ő, aki engem meg tudott változtatni többszöri börtönbe zárás és drogozás ellenére, téged is meg tud érinteni..."
Szociológiai tanulmányt érdemelne az a tény, hogy miként reagált a hallgatóság az igehirdetők felhívásaira. A direkt megtérésre való felhívásra senki sem válaszolt. A fizikai gyógyulásért való imádságot már többen elfogadták, azonban amikor a magánnyal és depresszióval küzdők kaptak lehetőséget beszélgetésre és imasegítségre, akkor tömegek válaszoltak a felhívásra.
Mi az egyház?
A nagy témák keretében került sor sok ezer hallgató jelenlétében az egyházról szóló pódiumbeszélgetésekre. Első körben Karl Lehmann mainzi kardinális és Eberhard Jüngel tübingeni rendszeres teológus beszélgetett. Jüngel igen egyenes, de humorral fűszerezett megnyilvánulásai többször tapsvihart váltottak ki az érdeklődő közönség soraiból. A kardinális hasonló bölcsességgel, habár érezhetően diplomatikusan nyilvánult meg. A téma igen kényes volt: az egyház definíciói és az úrvacsora kérdése. Meddig mehet el az egyház a sokszínűség felvállalásában úgy, hogy közben megőrizze egységét is? Jüngel kifejezte, hogy a lutheránus oldal kész az eukharisztikus közösségre. Katolikus részről elhangzott, hogy addig erről nem lehet szó, amíg a két egyháztest külön él, s nyilvánvalóan különböző struktúráiban is. Az úrvacsora a már megnyert egység kifejezése. Jüngel szerint az eukharisztia az egység előmozdításának eszközeként is értelmezhető lenne. Az új német pápával kapcsolatban is tapasztalhatók voltak bizonyos látásbeli különbségek. Lehmann azon reménységének adott hangot, hogy XVI. Benedek elődjénél nagyobb teológiai felelősséggel jár el a párbeszédek dolgában, utalva II. János Pál római zsinagógabeli látogatására.
Egy különös szobor
Az új Városháza előtt T. Pintér Károllyal egy szoborra bukkantunk. A különös alak a fején imádságra kulcsolja a kezét, szájában pedig egy gyümölcsöt tart. Károly szerint ez lehetne akár alma is. "Nos, István, erről írhatnál egy szobormeditációt" - kaptam a feladatot az Evangélikus Élet főszerkesztőjétől. Erre nem vállalkozom, de úgy gondolom, a szobor olyan, mint mi vagyunk: a kezünket a fejünkön még (már?) imára kulcsoljuk, de a szánk tele van a paradicsomi gyümölccsel.
Tatai István református lelkész