A közelmúlt krónikája
Romok alatt
A lisszaboni földrengés mély barázdát hagyott az újkori Európa arcán – nemcsak a portugálok, de a francia Voltaire és a német Goethe is komolyan kereste a választ sokak kérdésére: miért? Az 1600-as évek végén, a brazíliai bányákból agyonhajszolt afrikai rabszolgákkal felszínre hozatott arany nyomán mesés gazdagság köszöntött Portugáliára. Gondtalan és gondatlan költekezés kezdődött és tartott fél évszázadon át, melynek az ügyeskedő, csempészettel foglalatoskodó elit volt a legfőbb haszonélvezője. Anglia boldogan húzott hasznot egyre erősebb szövetségeséből, az ellenlábas Spanyolország pompája pedig egyre elérhetőbb távolságba került Portugália számára. Vajon Isten ítélete-e a csapás? – tették fel a kérdést a nyughatatlan inkvizítorok a földrengés után, akik még a mérhetetlen szenvedés láttán sem hagytak fel buzgó tevékenységükkel. Tény, hogy Lisszabon teljes pusztulása csak ideig-óráig akasztotta meg a felelőtlen költekezést, a kikötői és kereskedelmi metropolis erkölcstelen életét, a rengeteg rabszolga élete árán megszerzett arany utáni emésztő vágyat.
De vajon a romok maguk alá temették-e Istent is? Leibniz (1646–1716), az egész kontinensen ismert filozófus tétele szerint Isten teljes szabadságában úgy döntött, hogy a világok lehető legjobbikát teremti meg, amelyben a jó, az isteni gondviselés magasan a rossz, a bűn, a negatívum felett áll. A negatív oldal jelenti éppen, hogy ez a jó a világban átélhető. A lisszaboni tragédia azonban a maga valóságában csak nagy cinizmussal szolgálhatott volna bizonyítékul arra, hogy ez a világ az összes lehetőség közül a legjobb. A korabeli felvilágosodás gondolkodói – különösen az említett Voltaire – éles szavakkal kérték mindezt számon azokon, akik Isten gondviselő munkájában hittek. Gondolataik Európa széles tömegeiben rendítették meg a vallásos meggyőződést a mindennapi élet összefüggéseiben. Úgy tűnik, hogy a két és fél évszázada történt földrengés alapjaiban rázta meg a keresztény vallásosságot kultúránkban, s ennek nyomai rejtve még ma is felismerhetők.
Természeti csapások sokasága látogat bennünket, a mi korunkat, a mi világunkat is: pusztító cunami Ázsiában, félelmetes hurrikánok New Orleansban és környékén, földrengés Pakisztánban… Ezrek, tízezrek esnek áldozatul. Ma is újra és újra kérdezzük a miértet, kutatjuk – talán sokkal kevésbé büszkén, mint a felvilágosodás egykori élharcosai –, hogy mi is ennek a törékeny emberi életnek az értelme. Vajon mi nem ugyanott folytatjuk majd, ahol ránk omlott a világ? Ahogyan Portugália tette – inkvizítoraival, rabszolga-kereskedőivel, felelőtlen költekezőivel, fekete nőkről álmodó paráznáival? S talán nem az „ítélet” érzése az, amely még talán megállít bennünket is – ha egyáltalán?… Mert a csapás ítélet – ítélet rólunk: megtettünk-e mindent ellene? Megtettünk-e mindent egymásért, amikor ránk szakadt? Másként tesszük-e a dolgunkat, miután tanúivá lettünk? Talán nem is Istent kell keresnünk a romok alatt, hiszen „az Úr nem volt ott a földrengésben… (…), az Úr nem volt ott a szélben… (…), az Úr nem volt ott a tűzben” (1Kir 19, 11–12) – a romok alatt inkább önmagunkat kell, kellene megtalálnunk.
Dr. Korányi András