Kultúrkörök
Luthertől a Bauhausig
![]() |
„Van az álmatlanságnak, újrafelidézésnek, történelmi szemléletnek egy foka, amely az élőnek csak árt, és végül tönkremegy miatta, akár egy emberről, egy népről, egy kultúráról van szó.” Nietzsche profetikus szavait idézi a kiállítás katalógusának egyik előszava, egyrészt arra utalva, hogy a Bauhausnak az 1933-ban Weimarból való kiűzése mai napig ható cezúra a német kultúrtörténetben, szimbolikus erejű esemény. Másrészt arra figyelmeztet, hogy az elmúlt évszázad – emberekben és a kultúra emlékeiben történt – esztelen pusztítása gyakorlatilag kiheverhetetlen a német nép számára.
A kiállítás egyik célja, hogy bemutassa a gyűjtésnek, a múzeumok kialakulásának a történetét. Betekintést nyerhetünk az ereklyegyűjteményektől az egzotikus tárgyakat felvonultató fejedelmi „Kunstkammereken” keresztül az uralkodói képgalériák világába. Tanúi lehetünk a kultúra közkinccsé tételének és a szakmúzeumok kialakulásának is. Ezzel párhuzamosan világosodik meg a látogató számára, hogy miként inspirálhatta a későbbi korok művészeit a különböző gyűjtemények anyaga.
A másik cél bemutatni mindazokat az egész Európában nagy hatású folyamatokat, amelyek német földről indultak el, s amelyeknek a tárgyi emlékeit az egykori NDK területén lévő gyűjteményekben őrzik. Elég, ha néhány várost említünk ezek közül Drezdától Eisenachig, Weimartól Lipcséig, Gothától Stralsundig vagy Chemnitztől Eislebenig.
A kiállítás nyolc, önálló címmel jelzett egységből épül fel. Ám a látogató újra meg újra találkozhat történelmi, kultúrtörténeti vissza- és előreutalásokkal. Ezáltal is erősödik benne a kultúra, a nemzet egységének gondolata, amelyet az egyik tájékoztató szöveg szerint Németországban először költők, filozófusok, művészek fogalmaztak meg.
Az első terem (Luther és a reformáció) a művészet szekularizációjával és a könyvnyomtatás jelentőségével foglalkozik, emellett persze számos, az Evangélikus Élet olvasói által jól ismert portrét, metszetet sorakoztat fel. A reneszánsz és barokk főúri kincstárak gyűjteményében (2.) míves fegyverek, díszes földművelő eszközök mellett a természet „isteni kinyilatkoztatásnak” tartott csodás tárgyai is helyet kaptak. A barokk pompát reprezentáló teremben (3.) korhű muzsika mellett csodálhatók a vörös falakon függő itáliai, flamand, holland festmények, a keleti porcelánok és az egzotikumot képviselő jávai faragványok. Bár III. Ágost korlátozott mértékben ugyan, de megnyitotta galériáját a közönség számára, a gyűjtemények jellege és felfogása a felvilágosodás idején kezdett igazán megváltozni (4–5.). Erre is vonatkoztathatók Goethe szavai: „Művészet is, tudomány is, mint a magasrendű jók mindegyike, az egész világé.”
A weimari műgyűjtemények nyilvánossá tétele, a fiatal művészek képzése, az önmegismerést segítő elmélkedés végett kialakított – és látogatható – wörlitzi park, az ókor megismerésére irányuló kutatások mind-mind a kultúra közkinccsé tételét, a lelkek nemesítését célozták. A nemzeti romantika (6.) emlékhelyek kialakításával, emlékművek létrehozásával mindezt aztán el is mélyítette. Friedrich körének fenséges, bensőséges, Isten kinyilatkoztatását tükröző tájképei mellett a vallásos festészet megújításán fáradozó nazarénus iskola művei is itt kaptak helyet. A szakmúzeumok világát bemutató egység (7.) igazi csemegéket kínál a különlegességeket kedvelőknek. Hangszereken és egzotikus népek tárgyain kívül 19. századi bogárgyűjtemény is látható itt.
Talán az utolsó (8.) a legizgalmasabb egység, amely a múzeumok és a modern művészetek kapcsolatát mutatja be. A német szecesszió és expresszionizmus legfontosabb alakjainak megjelenésén (például K. Schmidt-Rottluff: Péter csodálatos halászata, 1918), a korábban a régi gyűjtemények különleges tárgyai között látott afrikai maszkok 20. századi képzőművészeti megidézésén kívül a magyar múzeumlátogatók számára talán a Bauhaus emlékei a legjelentősebbek. A múlt századi Európa egyik legmodernebb szellemi műhelyének, iskolájának tanárai és alkotói között találjuk Moholy-Nagy Lászlót, Breuer Marcelt, akiket a kiállításon több művük is képvisel.
Lyonel Feiningernek, a Bauhaus egykori tanárának az 1930-ban készült festménye zárja a tárlatot. A kép egy fénylő, égbe mutató nyíl kíséretében a hallei Mária-templomot ábrázolja, amely 1541-ben lett protestánssá. Ezzel a képpel „a kör bezárul”, az egység megpecsételtetik. Az expresszíven megalkotott, sötét, mégis tünékeny, légies épülettömeg visszautal a kiállítás első termére, a lutheri reformációra.
Bennünket, magyar kiállításlátogatókat a tárlat gazdagságán túl a német nemzetnek a kulturális újraegyesítés felett érzett öröme is megérinthet. A Várban látható kiállítás ennek az örömnek a jele, ünnepe.
Zászkaliczky Zsuzsanna