e-világ
Víz- vagy sörkeresztség?
A közép-németországi protestáns egyházak föderációja (EKM) a 2006. év témájaként a keresztséget választotta. Ennek apropóját az a kiállítás adta, amely augusztus 20-tól november 4-ig tekinthető meg a magdeburgi dómban. A tárlat címe: A keresztség ezer esztendeje Közép-Németországban. „A keresztelő évének” köszönhetően jelent meg a Glaube und Heimat nevű német egyházi hetilap augusztus 13-ai számában a Keresztség – víz nélkül és sörrel? című írás is, dr. Ernst Koch tollából.
Egy kihallgatáson a bába arról számolt be, hogy amikor víz nem volt kéznél, „Isten szavával” keresztelt, azaz víz használata nélkül egyszerűen a kereszt jelét rajzolta a levegőbe a gyermek feje felett, és a következő keresztelési formulát mondta el: „Megkeresztellek téged az Atya, a Fiú és a Szentlélek nevében.” A bábát később Kahla börtönébe zárták. Következő kihallgatásán kiderült, hogy maga a lelkész, Philipp Schmidt és Großeutersdorban működő szomszédja az előbb említett gyakorlatot utólag jóváhagyta. Az eset áttekinthetetlen maradt.
Luther Márton ismételten hasonló kérdésekkel szembesült, amelyek arra irányultak, hogy mi a szerepe kereszteléskor a víz használatának. Megtörtént, hogy egy parasztember házában olyan gyenge gyermek született, hogy úgy tűnt, veszélyben az élete. Mivel a házban nem volt víz, és a nagy sietségben nem is hoztak, a bába sörrel keresztelte meg az újszülöttet. A területen szolgáló lelkész az esetet Wittenbergben ismertette. Luther Márton azt tanácsolta, hogy a továbbiakban ne cselekedjenek így; ha a jövőben is előfordulna hasonló eset, akkor az ilyen „keresztséget” tekintsék érvénytelennek, az újszülöttet vigyék a templomba, és ott kereszteltessék meg. Így cselekszenek Krisztus parancsa szerint, mert a keresztelőhöz hozzátartozik a víz és Isten igéje. Philipp Schmidt lelkészt egyébként végül kiutasították a tartományból, ugyanis szintén botrányt okozott azzal, ahogy az úrvacsorán a kenyeret és a bort használta.
Németből fordította: Gazdag Zsuzsanna