A hét témája
Egymáshoz törekvések
Az alkatilag is szelíd témavezetők szolid provokációként adtak teret az Evangélikus Élet közelmúltban napvilágot látott írását véleményező gondolatoknak. Mint arra bizonyára olvasóink is emlékeznek, hetilapunk június 3-i számában id. Hafenscher Károly, a Magyarországi Evangélikus Egyház ökumenikus tanácsadója hívta fel a figyelmet a római katolikus egyház protestánsokhoz való viszonyulásában megmutatkozó, szemléletváltást tükröző jelenségekre. Mivel az érthetően nagy visszhangot kiváltott tanulmányra rövidesen visszatérünk lapunkban, az Éghajlatváltozás az ökumenéban című írás „paksi visszhangját” e helyütt csupán a krónikás kötelezettség okán említjük.
A szekcióbeszélgetés egyébként korántsem korlátozódott a katolikus–protestáns feszültségek elemzésére. Bizonyos szempontból ingerültebb reflexiókat váltott ki a protestáns kisközösségekhez, az úgynevezett szabadegyházakhoz való viszonyulás kérdése. Elvileg ugyan jóleső érzéssel nyugtázhatnánk, hogy e közösségek a történelmi egyházak közül még leginkább az evangélikust tartják elfogadható felekezetnek, nyitottságunkat azonban valójában csak mint potenciális utánpótlásbázist értékelik. Miután azonban igen sok evangélikus viszont e közösségek valamelyikében jutott élő hitre, nem üres frázis kijelenteni: kölcsönösen tanulhatunk egymástól.
Akár a felekezeti megosztottság feletti indulatok abszurditásának is minősíthette volna Nagypál Szabolcs azt az általa említett tényt, hogy – ha mélyrehatóan vizsgáljuk – keresztény közösségeink biblikus látása, teológiája tulajdonképpen 99%-ban azonos, és mégis az az egyszázaléknyi különbözőség az identitásképző elem. Valaki már a beszélgetés félidejében rámutatott a felekezeti különbözőségekből eredő konfliktusok feloldásának legcélravezetőbb módjára: „Nem egyházhoz, hanem Krisztus keresztjéhez kell minél közelebb törekednünk – s akkor egymáshoz is egyformán közel leszünk.”
TPK