e-világ
Közösségi visszhanggyűjtő
Még tavaly karácsony előtt történt, hogy egy nagy amerikai üdítőital-gyártó cég a mindössze egyetlenegy kalória energiatartalmú termékének népszerűsítéséhez új plakátokat készíttetett. Mindhármon a „nagyon-nagyon-nagyon magányos” egy kalória – egy kék pacni – próbál meg különböző módokon véget vetni az életének (http://www.frederiksamuel.com/blog/2008/12/pepsi-max.html). A legtöbben ezt a reklámfogást inkább bugyutának tartanák, a Los Angelesben élő Christine Lu azonban felháborodott, ugyanis környezetében már fordult elő öngyilkosság. És mint minden sérelmet szenvedett ember, megpróbált hadakozni ellene.
Christine Lu tiltakozásának színteréül a Twitter közösségi mikroblogrendszert (http://www.twitter.com/) választotta. Ez a rendszer tulajdonképpen semmi mást nem tesz lehetővé, mint hogy a felhasználók 140 karakter hosszúságú üzeneteket írjanak, melyeket aztán az ismerősök egy folyamatos listában tekinthetnek meg. Bár a mindössze SMS-nyi hosszúságú szösszenetek nem érnek fel egy rendes blogbejegyzés méretével, meglepően jól megfelelnek arra, hogy aktuálisan elvégzett feladatainkról vagy egy éppen látott érdekes dologról informáljuk a hozzánk közel állókat. Az amerikai asszony, bár nem tartozott a webes hírességek közé, akciójával elérte, hogy az italcég vezető kommunikációs menedzsere már másnap bocsánatot kérjen, és megígérje: a reklám nem jelenik meg többször.
Az eset pikantériája az, hogy a sikeres tiltakozás miatti sajtóvisszhang következtében az ominózus reklámokat sokkal többen látták, mintha senki nem tiltakozott volna a plakátok ellen. A cég reakciója pedig példaértékű volt, és hozzájárult a vállalati imázs javításához. Nem csoda, hogy a nagy cégek fokozottan figyelnek arra, hogy a hétköznapi emberek blogjaiban milyen kontextusban jelennek meg, hiszen a vásárlói visszajelzések manapság már inkább ott csapódnak le, nem pedig az ügyfélszolgálatokhoz futnak be.
A http://search.twitter.com/ oldalon tetszőleges szóra keresve egy oldalra gyűjtve lehet megjeleníteni azokat a bejegyzéseket, amelyek a megadott szót tartalmazzák. A keresésből RSS-csatorna is készíthető, így folyamatosan lehet értesülni az újabb kapcsolódó bejegyzésekről.
A Twitter Magyarországon egyelőre csak egy szűk közösség játékszere, de blogokból Dunát lehetne rekeszteni. Mivel jó pár blogszolgáltató létezik, a teljes hazai blogállományban való keresésre a legjobb eszköz a Miner (http://miner.hu/), amely e cikk születésének időpontjában 217 800 blog 12 873 000 bejegyzésében teszi lehetővé a kutatást. Az eredményekből a Miner oldalán is készíthető RSS-csatorna, sőt a http://turul.miner.hu/ oldalon a magyar nyelvű twitteres bejegyzések is megtekinthetők, amellyel a Twitter fent említett keresője is helyettesíthető.
A Miner másik jól működő funkciója, hogy tematika szerint is szűri az egyes blogokat, így számos különböző témakörbe fogja össze a hazai internetes naplókat. A könyves, tudományos, marketinges, történelemmel, orvoslástannal és divattal kapcsolatos blogok csoportján kívül még jó pár várja a látogatót. Január elején készült el a gasztroblogokból az önálló Miner-szakácskönyv (http://gasztro.miner.hu/szakacskonyv), amely már több mint tízezer receptet gyűjt össze egy helyre.
E sorok írójának a Moly könyves közösségi oldal (http://moly.hu/) beindításakor volt az az elképzelése, hogy a rendszer népszerűsítését első körben kizárólag a könyves blogokat vezetők általi szájreklámra bízza. Ehhez persze arra volt szükség, hogy értesüljön valamennyi – akár dicsérő, akár kritizáló – blogbejegyzésről, amelyben megemlítik a rendszert, és ebben a Miner kitűnő szolgálatot tett. A tőle független oldalakon aztán köszönetet mondott a népszerűsítésért, válaszolt a kritikákra, és örömmel fogadta az ötleteket. Az eredmény pedig: a mai napig a Moly közössége olyan mennyiségű munkát végez önkéntes alapon, amelyhez több fizetett alkalmazottra lenne szükség.
Egyházunk különböző szerveinél minden bizonnyal sajtófigyelés is működik. De vajon nem lenne-e érdemes figyelmet fordítani a blogokra és a közösségi oldalakon végzett aktivitásra is? Néha csak azért, hogy örömet szerezzünk magunknak: „Szóval…egy hónap híján 16 éves vagyok Aszódon tanulok az Evangélikus Gimiben már majdnem 6 éve. Nemsokszor mondom ezt de mégis be kell, hogy valljam: szeretem ezt a sulit” – olvasható egy blogban (a bejegyzés helyesírása ugyan nem ad okot örömre, de ettől most tekintsünk el…) Elég csak néha rákeresni az evangélikus szóra…
Nagy Bence