A hét témája
A kálvini alapelvek ma is alkalmazhatók
Márkus Mihály nyugalmazott püspökkel, a Magyarországi Református Egyház Kálvin-bizottságának elnökével a Kálvin-év ünnepélyes debreceni megnyitója elõtt beszélgettünk.
– Kálvin végakaratával mennyire egyeztethetõ össze, hogy ünnepeljük õt?
– A kálvini alapelvekbõl ugyan jól kirajzolódik, hogy egyedül Istené a dicsõség, de Isten választott szolgáit is megbecsülés és tisztelet illeti.
– A katolikusok is így hivatkoznak a szentekre, és példaképül állítják õket a hívõknek. Kálvin is lehet példa a reformátusok számára?
– Kálvin családi élete sajnos nem úgy alakult, hogy az nemzedékek számára példává válhatott volna. Ami az evangélikusoknál Luther Márton családi élete, az nálunk Bullinger Henrik zürichi lelkész és családja példája a sok gyermekkel, a mellettük folytatott lelkészi szolgálattal és a lelkészgyerekek gyülekezetbe illeszkedésével. Kálvinra jellemzõ az önfeláldozás, a hûség, az életen át tartó szívós munka, az Isten dicsõségéért mindenre képes személyiség – ez viszont feltétlenül követhetõ példa.
– Mennyire kálvinisták a magyar reformátusok?
– A 16. század teológiai fejlõdése során a magyar reformátorok számos tényezõt vettek át más reformátoroktól is. Évtizedeken, évszázadokon át kimutatható volt Zwingli, Bullinger, de Luther és Melanchthon hatása is.
Eleink ismerték Kálvin életmûvét, de egy sajátos magyar református rendszert gyúrtak össze, ami nem volt kizárólagosan kálvinista, és amiben megtaláljuk a különbözõ teológiai irányzatok közötti szálakat. A 19–20. század fordulóján volt egy nagy, úgynevezett történelmi kálvinista ébredés, ami Hollandiából indult, Svájcban is kisebb hullámokat vetett, és minket, magyar reformátusokat is átjárt, de nem lett belõle a teljes egyházat meghatározó rendszer. Mindazonáltal nálunk is megvan a szigorú kálvini kegyesség ága, de a különbözõ teológiai és kegyességi irányzatok mindig kölcsönösen tiszteletben tartották egymást egyházunkban.
Aztán vannak Kálvint vitató álláspontok is, sõt az elõbb említett ébredést erõs antikálvinista hullám elõzte meg. Kálvin szándéka sem az volt, hogy az õ személyes teológiai álláspontját tegyük kizárólagossá. És mi sem mondhatjuk azt, hogy vele befejezõdött volna a teológia. Ebben az értelemben soha nem voltunk kálvinisták, és valószínûleg nem is leszünk.
– Kik képviselik egyházunkban a szigorú kálvini kegyességet?
– Nevesíteni nagyon nehéz lenne. Cikkekben, tanulmányokban lehet olvasni nagyon szigorú kálvini álláspontokat.
– Említette, hogy lutheri vonások is megfigyelhetõk az egyházunkban. Tudna erre példát mondani?
– A reformáció elsõ száz évében nem mûködött presbitérium Magyarországon, mert az egyházalkotmány tekintetében nem a presbiteri, hanem a konzisztoriális rendszer, a wittenbergi példa volt az erõsebb. Volt ugyan egy vezetõ közösség, de ennek zömében lelkészek voltak a tagjai. Kálvin idejében Genf egy városállam, gyakorlatilag egy gyülekezet volt. Ezzel szemben a lutheri egyházalkotmány tartományi egyházzal számolt, ahol azonnal föl kellett építeni a belsõ egyházi szervezetet, és ezt a lelkészekre lehetett építeni. A magyar reformátorok ezt a példát hozták át, és csak ezután fejlõdött ki fokozatosan a presbiteri rendszer.
– Kálvin mely gondolatai lehetnek megszívlelendõk a ma embere számára?
– A kálvini alapelvek a mai viszonyok közt is jól alkalmazhatók. Ennek oka, hogy a reformátor magába gyûjtötte az ókori és a középkori teológia legjavát, és ezt egységes rendszerré gyúrta. Tehát ha hozzá nyúlunk vissza, nem rossz helyen keresgélünk. A keresztyén vallás rendszere címû mû tele van ma is megszívlelhetõ teológiai, társadalompolitikai alapelvekkel, melyeket kreatív módon nyugodtan lehet a mai viszonyaink között is alkalmazni.
Kiss Sándor (Forrás: Reformátusok Lapja)