Keresztény szemmel
Az új év kezdetén temetésről, halálról
De Jézus így szólt hozzá: „Kövess engem, és hagyd a halottakra,hogy eltemessék halottaikat!”
Máté evangéliuma 8. fejezetének 22. verse szerint szólt így Jézus: kövess engem, hagyd a halottakat a halottakra. Közvetlenül a Hegyi beszéd örök értékű tanítása után szólt így Jézus. A híres példázat, az építkezés példázata után szólt így. Ezt a beszédét fejezte be azzal a képpel, hogy aki hallgat az ő szavára, az kősziklára építette a házát, és a szilárd alap miatt semmiféle (élet)vihar nem árthat élete épületének, de aki nem hallgat rá, az olyan, mint aki homokra, bizonytalan, gyenge talajra épített, és mivel a viharok kikerülhetetlenek, nagy lesz az összeomlása (Mt 7,26 kk.).
Ilyen nagy összeomlás, nagy életvihar a haláleset is. Talán a legnagyobb. Drámai a betegség és a vele járó fájdalom is, a lelket hasogató magány is, vagy amikor a házasság válik pokollá, de a munkahely elvesztése is, a mindennapi kenyér elfogyása. Mégis – visszafordíthatatlansága miatt – a legnagyobb összeomlás a halál, és annak keserű gyümölcse, a gyász.
A volt marxista cseh filozófus, Milan Machovecz éppen azért siránkozott, hogy könnyű az egyháznak, mert amikor az ember a halállal szembesül, megretten. Ilyenkor akarata ellenére, óhatatlanul mégiscsak az Istent keresi. Ha sikerült is egy életen keresztül elkerülnie az Isten egyházát, a halál miatt mégiscsak színe elé kerül, mert másképpen nem tudja feldolgozni az élet értelmetlenségét, csak ha a haláltól sújtott gyászoló előtt valamilyen transzcendens (a láthatón túlnanra mutató) valóság sejlik fel.
Mindaddig, amíg Orosházára nem kerültem lelkészi szolgálatra (1993-ban), elhittem a marxista Machovecz állítását: igen, a végső kérdések felvetik számunkra az élet értelmének súlyos kérdését, és az ember – kényszerből, de mégis – kénytelen az istenkérdéssel foglalkozni. S amikor orosházi lelkészként szembesültem a hivatalunkon keresztülgyalogoló gyászolókkal, akik Istent, egyházat, igét, imádságot elutasítva úgynevezett társadalmi temetést kértek, egyre jobban megrendültem. Mégsem működnek a végső kérdések? Emberek nem gondolkodnak?
Tekintettel arra, hogy a tanatológia (a halállal kapcsolatos konkrét lélektani kutatások és elméletek) tudományával foglalkoztam intenzíven, igyekeztem megtudni, hogy mi lehet az ilyen emberi lelkekben, hogy még a halál valósága sem gondolkodtatja el őket.
A híres anekdota szerint két tudós vitatkozott. Az egyik istenhívő volt, a másik tagadta Istent. S egyszer az istenhívő ezt mondta a tagadónak: „Gondolj bele, de ha mégis igaz!? Ha mégis igaz, hogy van Isten és elszámolás?” Mert – a logika szerint – erre ötven százalék esély van! S a megkérdezett fogta a fejét: igen, igaz, hogy ötven százalék esély van! Erre is, arra is.
Mivel érdekelt, hogyan gondolkodnak erről a kérdésről, kérdőívet készítettem, majd két éven keresztül, 1998–99-ben több mint kétszázat töltettem ki a lelkészi hivatalban a társadalmi temetést kérőkkel. Az ív utolsó kérdése a társadalmi temetés okára vonatkozott. S ekkor következett a megdöbbenésem. A válaszok nélkülöztek mindenféle megfogható tartalmat. Erre a kérdésre egyszerűen nem volt értelmes, értékelhető válasz. A legtöbben azt mondták, hogy „ez volt az elhunyt utolsó akarata”.
Emberi sors szerint én is eltemettem a szüleimet. Édesapámat 2003 januárjában, édesanyámat 2009 júliusában. A gyász fájdalmában mégis békesség volt (és van) a szívemben, mert végtelenül hálás vagyok az én Megváltómnak, az Úr Jézus Krisztusnak. S ennek egyik oka az, hogy ő azért született bele ebbe a világba, hogy elhozza számunkra a bűnbocsánatot és az örök életet. Az Úr Jézus megbocsátó kegyelmébe helyezhettem el a szüleimet. Az életből önként távozó édesapámat, a hosszadalmas betegségtől megkínzott édesanyámat. Tudhatom, hogy Jézus Krisztus azért született, hogy megbocsátó kegyelmébe vegye őket, és az ő irgalmas szeretete minden bűnnél nagyobb és hatalmasabb. A földi élet legnagyobb ajándéka, amikor a mulandóság kellős közepén ragyogni kezd a világ világossága, vagyis az Úr Jézus Krisztus megváltó szeretete.
Természetes, nekem is könnybe lábad a szemem, amikor megállok szüleim sírja mellett, és felidézem alakjukat, sok küzdelemmel járó életüket, de szükségtelen bármit is hazug módon megszépítenem, mert elég csak arra gondolnom, hogy az Úr Jézus Krisztus azért született meg, hogy nekünk bűnbocsánatból fakadó üdvösségünk legyen. Az ő irgalmába ajánlom újra és újra a szüleimet. Így gyászolva hálás szívvel magasztalom Istent, és megköszönöm neki a karácsonyt, hogy az Ige megtestesült, és elhozta nekünk az örök világosság fényes hírét. Szent karácsony fényében látom e földi életből távozó szeretteinket, éppen ezért mégis boldogsággal, evangéliumi boldogsággal gondolok rájuk és arra is, hogy előbb vagy utóbb nekem is el kell mennem innen. De Krisztus által helyünk van Isten országában! Természetesen ma is fáj (mert Isten szolgájának fáj, hiszen látó vagyok), hogy nagyon sokan elvesztették a hitüket, és üres formalitássá lett a temetés, de Jézus szava tanított meg Mt 8,22 szerint, hogy miért történik itt ez így. S megértettem Jézus szavát: gyászodban te kövess engem, és hagyd a többit.
A karácsony örömüzenetét átszövi a bizonyságtétel az örök életről, üdvösségről. A gyász fájdalmában is boldog ember az, akit megérint ez a szent üzenet. A gyász fájdalmában is Immánuel az Úr Jézus neve, ami azt jelenti, hogy „velünk az Isten!” (Mt 1,23).
„Üdvözítő született ma nektek, aki az Úr Krisztus, a Dávid városában.” (Lk 2,11) Az Üdvözítő szó jelentése a döntő karácsonyi üzenet: üdvösségre vivő! Az örök élet ajándékozója. Fogadjuk el ezt a csodálatos ajándékot!
A szerző evangélikus lelkész, a Nyugat-békési Egyházmegye esperese
Ribár János