e-világ
Japántól Nagykörűig
Interjú Simó Áron környezetgazdálkodási agrármérnökkel (2.)
Rovatunk legutóbbi számában Simó Áron a mezőgazdasági termelők és a vásárlók között kialakuló közvetlen kereskedelem elvi alapjairól beszélt. A téma nemcsak környezetvédelmi és társadalmi szempontból fontos, hanem azért is, mert szeretnénk egészséges élelmiszereket fogyasztani.
– Közvetlen kereskedelem mindig is létezett, vagy ezt valakinek ki kellett találnia?
– Sokan még ma is a saját kertjükben termesztik a levesbevalót, de persze élelmiszerkereskedelem régóta létezik. A távoli tájak csemegéit kereskedőktől lehetett megvenni, de a falvakról városokba behozott zöldségeket és gyümölcsöket a termelők árusították, vagyis ez magától értetődően közvetlen kereskedelem volt. Aztán jött a fogyasztói társadalom. Talán nem véletlen, hogy a modern kori közvetlen kereskedelem a „túlfejlett” Japánban és Amerikában alakult ki az 1960-as, 70-es években, azután a nyugat-európai országok következtek.
– Magyarországon mikor kezdődött valami hasonló?
– Amiről én tudok, az éppen Gödöllőn indult, de még jóval azelőtt, hogy oda jártam volna egyetemre. 1998-ban a gödöllői egyetem Környezetgazdálkodási Intézete a várostól nem messze létrehozott egy biokertet, amelynek vezetője az angol Matthew Hayes lett, aki akkor már évek óta Magyarországon élt. Matthew – az egyetemen mindenki így ismeri – a biotermesztés mellett kezdettől fogva azzal is próbálkozott, hogy meghonosítsa a „közösség által támogatott mezőgazdálkodást”. Mindjárt talált öt-hat családot, amelyek rendszeres vásárlóvá váltak, és egyúttal rendszeresen meg is fordultak a völgyben, személyesen meggyőződve a termesztési módszerekről.
– Most eszembe jutott, hogy a közelmúlt nagykörűi meggymentő akciója is a közvetlen kereskedelem kategóriájába sorolható. De ezt nem a biotermékek iránti kereslet váltotta ki, hanem a magyar gazdák kiszolgáltatottsága.
– Igen, tényleg az történt, hogy 2008 nyarán a közép-tiszai Nagykörű meggytermelőinek a felvásárlók elképesztően alacsony árat adtak volna a gyümölcsért. Akkor már létezett a Szövetség az Élő Tiszáért – röviden Szövet – nevű egyesület, amely a Tisza mentén élő emberek megélhetését akarja segíteni, de egyúttal a folyó ökológiai állapotának javításáért is küzd. Kajner Péter és munkatársai elkezdték szervezni, hogy egy teherautónyi meggyet felhoznak Pestre eladni, és ezt számítógépes levelezőlistákon is meghirdették. Aztán kiderült, hogy akkora az érdeklődés, hogy a meghirdetett napon reggel 9-ig 4,5 tonna meggy fogyott el 170 forintos áron.
– Ez ugye jóval olcsóbb, mint amennyiért akkoriban a piacon meggyet lehetett kapni?
– Fele-harmada volt a piaci árnak, de a nagykörűiek így is jóval több pénzhez jutottak, mint amennyit a felvásárlóktól kaptak volna. Persze ebben az akcióban különféle elemek keveredtek. Biztosan voltak, akik csak az alacsony ár miatt mozdultak meg, nagyon sokan viszont a magyar gazdák iránti szolidaritásból vásároltak. Ez mindig összefonódik a környezeti szemponttal is, hiszen sokan tudatában vannak, hogy mennyivel nagyobb szennyezéssel jár, ha külföldről szállított gyümölcsöt vásárolnak. Talán nem is fontos, hogy pontosan elkülönítsük, ki miért indult el korán reggel meggyet venni.
– Szigorú értelemben nevezhető-e ez az akció közvetlen kereskedelemnek? Hiszen itt legfeljebb a gyümölcstermesztők egy részével voltak kapcsolatban a vásárlók.
– Ez igaz. Az akció sikerén felbuzdulva a szervező egyesület más termények, sőt kézműves áruk eladásába is besegít, és a minőség szavatolása érdekében létrehozták az Élő Tisza védjegyet. De az országban többfelé megindultak hasonló célú kezdeményezések. A Duna–Tisza közi homokhátságon tulajdonképpen egy internetes adatbázist alakítottak ki. Egy honlapon megtalálható a termelők neve, elérhetőségük és az, hogy milyen termékeket árulnak. A fogyasztó így tud kapcsolatba lépni a termelővel, aztán megállapodnak a továbbiakról.
– A zöldségen és gyümölcsön kívül más termékeket is be lehet szerezni közvetlenül a termelőktől?
– Mézet mindenképpen. A tejtermékekkel és húskészítményekkel is próbálkoznak. Egyre több a tejautomata, amit sokszor a termelő tölt fel. Nagy előnye, hogy a palackot a vásárló viszi, így nem keletkezik csomagolási hulladék. De az állati eredetű termékek értékesítését megnehezítik a sokszor értelmetlenül szigorú higiéniai és állatjóléti rendelkezések.
– Mi az, amit az új év első napjaiban a hozzám hasonlóan nyitott, de mezőgazdasági ügyekben nem jártas városiaknak javasolni tud? Hogy kezdhetünk el részt venni a közvetlen kereskedelemben?
– Figyeljenek a civil szervezetek által megszervezett lehetőségekre, és éljenek velük! De én legalább ilyen fontosnak tartom a személyes kapcsolatok kialakítását. Ha máris vannak ismerőseik az őstermelői piacon, akkor kérdezzék ki őket. Ha lehet, akkor ismerjék meg, hogy hol, milyen körülmények között termesztik áruikat. Innen már csak egy lépés, hogy néhány család összefogjon, és biztos, hosszú távú vásárlóvá váljon. Vidéken talán még könnyebb megszervezni, hogy a családok felváltva intézzék az árubeszerzést. Mindenképpen annak a híve vagyok, hogy közeli gazdákkal lépjenek kapcsolatba, így kisebb lesz a szállítási költség és a környezetszennyezés.
– Legutóbb említette, hogy Önöknél, a plébánián is működik egy „bevásárló-közösség”. Arra nincs példa, hogy a városi gyülekezetek tagjai a közeli falusi gyülekezet közvetítésével jutnak jó minőségű zöldségekhez, gyümölcsökhöz?
– Ilyen típusú „közvetlen kereskedelmet” nem ismerek, de nagyon örülnék, ha gyakori lenne a katolikus és a protestáns egyházakban is. Nem mintha csak a keresztény emberek bízhatnának egymásban, de egyházi keretek között könnyebb a kapcsolatteremtés, és a bizalom légköre is adott.
Gadó György Pál