Egyházunk egy-két hete
Konferencia a tehetséggondozásról
Csillagprogram – Tehetségek segítése a Bonyhádi Petőfi Sándor Evangélikus Gimnáziumban címmel rendeztek projektnyitó konferenciát múlt hétfőn a bonyhádi középiskolában. A kistérségből meghívott általános iskolai pedagógusokat, iskolaigazgatókat Lenczné Vrbovszki Judit tehetségmenedzser tájékoztatta a Magyar géniusz integrált tehetségsegítő program által meghirdetett projektről. Az előadó kiemelte, hogy a Géniusz program támogatja a Tehetségpontok megalapítását, ahol a tehetségek felismerése mellett tehetséggondozó műhelyek segítik az ígéretes fiatalok fejlődését.
Arról is beszélt Lenczné, hogy miről ismerjük fel a tehetséget: az általános értelmesség, speciális mentális képességek, kreativitás mellett nagyon fontos a motiváltság. Fontos, hogy a társadalom értékeli-e a tehetséget, hogy a kortársak hogyan viszonyulnak a kiemelkedőkhöz, és fontos az iskola és a család szerepe. A tehetségfejlesztést kisiskolás korban kell elkezdeni, majd felső tagozatos korban jelennek meg a speciális képességek.
A Magyar géniusz programot azért hozták létre, hogy megtalálják a tehetségeket, fejlesszék képességeiket; cél, hogy a tehetségsegítés formái beépüljenek az oktatási folyamat egészébe.
A bonyhádi gimnázium 2008 márciusa óta Tehetségpont, ennek működtetésére a Társadalmi megújulás operatív program (TÁMOP) pályázatán nyertek támogatást. A Tehetségpont nyitóprogramját augusztusra tervezik az intézményben. A tervek szerint tehetséggondozó képzést hirdetnek ingyenes részvétellel, heti rendszerességgel tehetségsegítő tanácsadás várja az érdeklődőket, szakmai napokat terveznek, tanulmányi utakat szerveznek más Tehetségpontokba, konferenciákat rendeznek a témában, illetve lehetőséget kívánnak adni a tehetségeknek az egymással való találkozásra is.
A rendezvényen tájékoztatás hangzott el a Csillagprogramról is, melynek keretében maximum három diák vesz részt egyszerre a foglalkozásokon. A bonyhádi evangélikus gimnázium hatszáz diákja közül hatvanan részesülnek egyéni fejlesztésben. A diákok hetedik–nyolcadik osztályos korukban előkészítő szakkörökre járnak, a kilencedik–tizedik évfolyamosokat elsősorban versenyekre készítik fel, majd a tizenegyedik–tizenkettedik évfolyamosok előrehozott érettségit tehetnek a választott tantárgyból, ezután pedig az adott tárgyból már nem kell az órákra járniuk, helyette az egyéni fejlesztésben vesznek részt tehetségük kibontakoztatása érdekében.
Dr. Katz Sándor, a gimnázium pedagógusa a matematikai tehetségműhelyről beszélt. Elmondta, hogy az intézményben már több mint három évtizede kiemelt szerepe van a tehetséggondozásnak, amit bizonyít két bonyhádi öregdiák életpályája: dr. Nusser Zoltán hazánk legfiatalabb akadémikusa, ifjabb dr. Katz Sándor pedig a tudományok doktorai között a legifjabb. Az előadó úgy fogalmazott: nem elég, ha jó tanárok vannak egy iskolában, szükség van a versenyzési lehetőségekre, a szakköri munkára is.
Máté Réka