Evangélikus Egyház - Online újságok - Evangélikus Élet - Archívum - 2010 - 20 - Nem csak ta­nít – tanköny­vet is ír

Kultúrkörök

Nem csak ta­nít – tanköny­vet is ír

Be­szél­ge­tés Gru­ber Lász­ló­val

Nem­ré­gi­ben je­lent meg a Nem­ze­ti Tan­könyv­ki­adó gon­do­zá­sá­ban a Pa­no­rá­ma so­ro­zat bio­ló­gia-, ké­mia-, fi­zi­ka- és föld­rajz­tan­köny­ve. Az ál­ta­lá­nos is­ko­lai 7. osz­tá­lyos föld­rajz­könyv Gru­ber Lász­ló és Hu­szár Ta­más mun­ká­ja. Az al­ko­tók egy idő­ben mun­ka­tár­sak vol­tak az MTA Föld­rajz­tu­do­má­nyi Ku­ta­tó­in­té­ze­té­ben; a ki­adó mint­egy más­fél év­vel ez­előtt kér­te fel őket a mun­ká­ra. A könyv kö­zel há­rom­ne­gye­dét jegy­ző Gru­ber Lász­ló a Bony­há­di Pe­tő­fi Sán­dor Evan­gé­li­kus Gim­ná­zi­um ta­ná­ra.

– Ilyen szép ki­vi­te­lű föld­rajz­tan­könyv még nem je­lent meg Ma­gyar­or­szá­gon – mu­tat­ja büsz­kén Gru­ber Lász­ló a köny­vet, me­lyet gyö­nyö­rű fo­tók szí­ne­sí­te­nek. – Igye­kez­tünk meg­őriz­ni a ko­ráb­bi tan­köny­vek ér­ték­eke­it, és per­sze az alap­kö­ve­tel­mé­nyek, a kö­te­le­ző té­ma­kö­rök is mind ben­ne van­nak, de azért pró­bál­tunk él­ni – az elég­gé szűk­re sza­bott – sza­bad­sá­gunk­kal is. Spe­ci­á­lis ez a ki­ad­vány a mai Ma­gyar­or­szá­gon; mi szak­mun­ka­fü­zet­nek ne­vez­tük el.

– Gon­do­lom, az össze­ál­lí­tott anyag hoz­ta ma­gá­val az új­faj­ta el­ne­ve­zést. Ho­gyan épül fel a ki­ad­vány, mi­lyen új­don­sá­gok jel­lem­zik?

– Min­den lec­ke két-há­rom is­me­ret­köz­lő ol­dal­lal kez­dő­dik, az­tán jön­nek a fel­ada­tok, ame­lyek kü­lön­bö­ző ne­héz­sé­gi fo­kú­ak: a lo­gi­kai, szá­mí­tá­sos, áb­ra­elem­zé­ses fel­ada­tok mel­lett je­len­tős sze­re­pet kap­nak az olya­nok is, mint pél­dá­ul a hi­ba­ke­re­sés, a vir­tu­á­lis uta­zás, a di­ag­ram­szer­kesz­tés és -ér­tel­me­zés. Ugyan­ak­kor az ak­tu­á­lis glo­bá­lis prob­lé­mák fel­tá­rá­sá­ról sem fe­led­kez­het­tünk meg. A könyv meg­írá­sa­kor az volt az el­sőd­le­ges cé­lunk, hogy gon­dol­kod­tas­suk (!) a gye­re­ke­ket, s ne csu­pán az újon­nan meg­szer­zett is­me­re­te­ket is­mé­tel­tes­sük ve­lük.

A ter­je­del­mi meg­kö­té­sek mi­att mind­össze há­rom ol­vas­mány ke­rült a ki­ad­vány vé­gé­re. Vi­szont min­den lec­ké­hez ér­de­kes cik­ke­ket ke­res­tünk – pél­dá­ul a go­ril­lák örök­be­fo­ga­dá­sá­ról vagy épp ar­ról, ho­gyan le­het egy gye­rek­já­ték­kal ener­gi­át ter­mel­ni Af­ri­ká­ban –, eze­ket biz­to­san el fog­ják ol­vas­ni a ta­nu­lók. A té­mák­hoz kap­cso­ló­dik egy-egy szö­veg­ér­té­si fel­adat is, ami ma­nap­ság a kom­pe­ten­cia­ala­pú ok­ta­tás­ban nagy sze­re­pet kap. Min­den lec­ke vé­gén ta­lál­ha­tó egy an­gol kis­szó­tár, il­let­ve egy link­gyűj­te­mény, ami to­váb­bi ku­ta­ko­dás­ra ad le­he­tő­sé­get. Az egyes té­mák össze­fog­la­ló kér­dé­sek so­ro­za­tá­val vég­ződ­nek.

Új­don­ság, hogy úgy­ne­ve­zett vissza­csa­to­ló lec­ké­ket is tet­tünk a könyv­be, Di­ák­szem­mel cím­mel. Itt azok­ra a kér­dé­sek­re kap­nak vá­laszt a fi­a­ta­lok, ame­lyek­ben sok­szor té­ved­ni szok­tak – pél­dá­ul hogy mi a kü­lönb­ség a hur­ri­kán, a tor­ná­dó és a táj­fun kö­zött, és ha­son­lók.

– Ön a tan­órá­kon igyek­szik iz­gal­mas dol­go­kat is szó­ba hoz­ni az ép­pen tár­gyalt té­ma­kör kap­csán. Van er­re mód egy tan­könyv­ben is?

– Má­ni­ám, hogy egy (föld­rajz)tan­könyv­ben min­den­kép­pen le­gyen egy cso­mó „hü­lye­ség” is, hi­szen az ér­dek­li leg­job­ban a gye­re­ke­ket. Én a „Ne­hogy el­ol­vasd!” cí­met ad­tam vol­na az ilyen anya­gok­nak, vé­gül No de ilyet! lett a cí­mük. Ren­ge­teg ér­de­kes­sé­get tar­tal­maz­nak or­szá­gok­ról, kon­ti­nen­sek­ről, né­pek­ről, kul­tú­rák­ról. Ga­ran­tá­lom, hogy a tan­könyv ezen ré­szét di­ák­ja­ink „ron­gyos­ra” fog­ják ol­vas­ni.

– Bi­zo­nyá­ra nem hi­á­nyoz­nak a „ko­moly” dol­gok sem a ki­ad­ványból…

– Ter­mé­sze­te­sen a már fen­tebb em­lí­tet­tek mel­lett nem hi­á­nyoz­hat a fo­ga­lom­tár sem a tan­könyv­ből. A bel­ső bo­rí­tó­kon ta­lál­ha­tó füg­ge­lék­nél igye­kez­tünk oda­fi­gyel­ni, hogy ak­tu­á­lis ada­tok sze­re­pel­je­nek ben­ne. A tan­könyv­höz fel­adat­gyűj­te­mény is kap­cso­ló­dik. A té­ma­zá­ró fel­adat­la­po­kon most dol­go­zom. Ami még új­don­ság, hogy a Nem­ze­ti Tan­könyv­ki­adó in­ter­ne­tes hon­lap­ján di­gi­tá­lis tan­anyag­ként is el­ér­he­tők lesz­nek az újabb fej­lesz­té­sek. Il­let­ve ké­szül ta­ná­ri ké­zi­könyv is, amely iga­zá­ból meg­ol­dó­kulcs lesz – a pe­da­gó­gu­sok öröm­mel ve­szik az ilyen se­géd­anya­got.

Gru­ber Lász­ló­nak 2004-ben már meg­je­lent egy egye­te­mi tan­köny­ve Auszt­rá­lia, Óce­á­nia és az Ant­ark­tisz ter­mé­sze­ti föld­raj­za cím­mel. A bony­há­di gim­ná­zi­um ta­ná­ra a Sze­ge­di Tu­do­mány­egye­tem óra­adó­ja is, és tö­rek­vé­se­it lát­va biz­ton ál­lít­hat­juk, hogy a jö­vő­ben is ta­lál­koz­ha­tunk ne­vé­vel a tan­könyv­ki­adás­ban.

Má­té Ré­ka