Útitársunk, a Biblia
Vigasztalás ellankadtaknak
Ézsaiás könyve III. (56–66. fejezet)
A figyelmes olvasó észreveheti, hogy Ézsaiás könyvének kezdete, középrésze és a vége nemcsak tartalmában, de a feltételezhető idői háttérben is különbözik egymástól. Az első harminckilenc fejezet egy nagy befolyású, papi próféta otthon élő gyülekezetének szól. A 40–55. fejezetek célja egy fogságba hurcolt nép erősítése. Az utolsó tizenegy fejezet viszont már szót sem ejt elhurcolásról és fogságról, hanem mintha csalódott és biztatásra, vigasztalásra szoruló néphez szólna. Vannak kutatók, akik ezt a három egységet egy prófétai könyv három részének tekintik. Legtöbben azonban úgy gondolják, hogy inkább beszéljünk első, második és harmadik Ézsaiásról, mert így világosabbá válik, hogy a három résznek miért annyira különböző a háttere és üzenetének súlypontja.
A szerzőről azt tudjuk meg csupán, hogy önmagát Isten Lelke hatása alatt cselekvőnek tartotta, és hogy a vigasztalás a legfőbb feladata (61,1–2). Rögtön hozzá is tehetjük, hogy amikor Jézus először mutatkozott be a názáreti zsinagógában, szó szerint azt mondta magáról, amit ez a próféta is annak idején. Isten felkentjének vallotta magát, aki a szegények, a gyászolók, a foglyok, a vakok és rabok végett jött e világra. S amikor a felolvasást befejezte, kijelentette, hogy ezek a prófétaszavak most őbenne teljesedtek be.
Egy mondatrészt azonban Jézus szándékosan kihagyott a prófétai üzenetből. Gyógyítani, vigasztalni, vak szemeket megnyitni, foglyokat megszabadítani jött el, hangoztatta. Vallotta magáról, hogy ezzel itt „az Úr kedves esztendeje”. De az Ézsaiásnál itt következő mondatrészt, tudniillik hogy „Istenünk bosszúállása napját” hirdetné, elhagyta. Ilyenről Keresztelő János szeretett beszélni. Jézus azonban nem vállalta ezt a feladatot (Lk 4,17-20). Ő teljes volt kegyelemmel és igazsággal – ahogy azt János evangélista fejezte ki.
Harmadik Ézsaiás kételkedőknek és megfásultaknak kellett hirdesse az isteni biztatást. Akik Istennel nemigen számoltak, mert hirdették, hogy „az Úr keze rövid” (59,1) – azaz nem számottevő hatalom már az emberek életében. Ez kihatott az emberek szociális viselkedésére is. Panaszt emel ezért a próféta az elnyomás és az „őrállók” tehetetlensége ellen, ami egyenes következménye az Isten-nélküliségnek.
Nem nehéz észrevenni, hogy a próféta bizonyos keserűséggel kénytelen ebből a tényállásból kiindulni. Mintha csak visszatértek volna a nép régi bűnei. A gazdagoknak kisebb gondja is nagyobb annál, semmint a szegényekkel törődnének. A rossz pásztorok nem törődnek azzal, hogy a nép között gombamódra ütik fel fejüket a régi, elfelejtettnek hitt babonaságok és hiedelmek. Senkinek sem fáj a szíve, hogy Jeruzsálem romokban hever, hogy baj van az istentiszteleti élettel. Mindenki csupán a saját jólétére gondol. Mindezzel megsérti az Urat (65,3), aki ítéletet hirdet meg az elpártolók fölött.
Ám ebben nem merül ki a próféta feladata, hiszen a vigasztalásnak kötelezte el magát. Ezt pedig sajátságos módon teszi. Mindenek előtt bűnbánatra szólít fel, mint a megtisztulás legfőbb feltételére. De ezt sem parancsoló formában teszi, hanem úgy, hogy maga is beáll, jó lelkipásztor módján, a bűnbánatot tartók közé: „Ó, ne haragudj Uram felettébb, és ne mindörökké emlékezzél meg álnokságainkról.” (64,89) Azután feleleveníti a régi próféták nagy álmát a felépítendő és dicsőséges Jeruzsálemről: „Meghajolva járulnak eléd sanyargatóid fiai (…) és így neveznek: az Úr városa.” (60,14) Új teremtés lesz az, „mert Jeruzsálemet vigasságra teremtem, népét pedig örömre” (65,17). Ez az öröm csak fokozódik, ha az Úr munkája eredményeképpen még a természet is visszatér eredeti állapotába: „A farkas a báránnyal együtt legel.” (65,25)
Ekkor lesz igazán „imádság háza minden nép számára” az Isten temploma (56,7), amire Jézus is hivatkozik, amikor megtisztítja a templomot (Mk 11,17). És ez legyen vigasz a megtért és megújult népnek is, mert jön az Úr végső, nagy szabadítása:
„Mondjátok meg Sion leányának: Jön már Szabadítód!” (62,11) Ennek az üzenetnek végső beteljesedését ünnepli Isten népe Jézus jeruzsálemi bevonulásakor is (Mt 21,5). Így él tovább harmadik Ézsaiás üzenete teljes érvénnyel ma is.
Gémes István