Evangélikus Egyház
- Online újságok
- Dunántúli Harangszó
- Archívum
- 2005
- 1
- Evangélikus szemmel a szenvedésről
Egyéb
Hozzászólás a cikkhez
Evangélikus szemmel a szenvedésről
Bevezetés
Az elmúlt negyven év, de a politikai rendszerváltást követő lassan több mint tíz év – tehát összesen majdnem fél évszázad – alaposan megkoptatta, bizonyos pontokon el is tüntette azt, amit evangélikus/lutheránus teológiai sajátosságnak, örökségnek nevezünk, amely alapon állva evangélikus eleink – teológusok és laikusok – a maguk és más egyházak, valamint a világ számára megpróbálták megfogalmazni és megélni a szakrális és a profán területein elméleti, gyakorlati és magatartásbeli síkokat befolyásoló kérdéseiket, és az erre adott válaszaikat.
Ennek a lehangoló megállapításnak a hátterén ma úgy állnak a dolgok, hogy ahhoz, hogy ma bármely felmerülő kérdésre hiteles választ adhassunk, először nekünk magunknak kell rákérdezni arra, hogy azt a bizonyos kérdést hogyan helyezhetjük bele az egyetemes keresztyén, illetve ezen belül az evangélikus/lutheránus gondolkodásba. Mert csak ezen a háttéren lehet reményünk arra, hogy valamilyen – ha nem is teljesen megnyugtató –, de legalább némileg elfogadható választ kapjunk.
Aprópénzre váltva – címadó témánkhoz – ti. a szenvedés kérdésének az evangélikus megközelítéséhez is az evangélikus teológia alapigazságainak a megragadásán keresztül vezet az út.
Theologia crucis – kereszt-teológia, mint az Istenről szóló helyes beszéd
Az evangélikus teológia – ami a keletkezését illeti – tulajdonképpen egy ember, Luther Márton szenvedéseiből született teológia. Luther szenvedései egyszerre voltak fizikai, szellemi, lelki természetűek, és alapjukat egy mintaszerzetesnek az Istennel a saját üdvbizonyosságért (mondhatnánk úgy is, hogy az ezen a háttéren megszülető fizikai, szellemi, lelki „összkomfortjáért“) folytatott harca jelentette. Magyarán mondva: Luther szeretett volna úgy élni, hogy biztos lehessen abban, hogy neki Istennel „örök jövője“ van és lesz.
A problémát ezen a háttéren Luther „Istenképe“ jelentette, amely szerint Isten „igazságos“, és ezért megbünteti a bűnöst, és az embernek ezért sok jó cselekedetet és ezenkívül sok „különleges“ dolgot kell cselekednie, hogy elnyerje Isten tetszését. A szerzetesség (képünkön Luther mint Ágoston-rendi szerzetes) és annak kötelezettségei ilyen „különleges“ dolgoknak számítottak, és Luther – ezt barátai és ellenségei is elismerték – ezen a téren nem kímélte magát. Olyannyira nem, hogy végül belebetegedett az erőlködésbe, és szabályosan meggyűlölte azt a fogalmat, hogy „Isten igazsága“, mert azt értette alatta, hogy „Isten igaz, és megbünteti a bűnöst“. A reformátori áttörést az hozta meg, hogy felfedezte az evangélium igazi értelmét, ti. Rm 1,17-et, mert Isten a maga igazságát nyilatkoztatja ki benne (ti. az evangéliumban) hitből hitbe, ahogyan meg van írva : Az igaz ember pedig hitből fog élni. Luther így fogalmazott : „És ennek ez a jelentése: Isten igazsága az evangélium által jelent meg, éspedig a passzív igazság, amellyel az irgalmas Isten hit által igazít meg minket.“ (1.)
Az Isten igazságáról vallott másfajta felfogás Luther Istenképének megváltozását is meghozta olyan formában, hogy Luther 1525-től kezdődően tudatosan kezdett el különbséget tenni a „deus absconditus“ és a „deus revelatus“ – tehát az elrejtőzött Isten és a kinyilatkoztatott Isten – között, most már magyarul is megjelent munkájában, amely a De servo arbitrio – azaz „A szolgai akarat“ címet viselte. A kétféle tulajdonság az egyetlen Istenben található. Az „elrejtőzött“ Isten – mondja többek között Luther – „kikutathatatlan hódolattal imádandó fensége és lényege“ meghagyandó, és hozzáteszi: „Amennyiben Isten rejtőzik el előlünk, és nem akarja, hogy megismerjük őt semmi közünk hozzá.“ Ennyiben igaz a mondás: „Ami fölöttünk, ahhoz semmi közünk.“ (2.)
Luther jó tanácsa ezzel az „elrejtőzött“ Istennel kapcsolatban a következő: „Hagyjuk csak meg Istent a maga fenségében és lényegében, mert akkor nincs semmi dolgunk vele, hiszen ő nem akarta azt, hogy ilyen módon legyen közünk hozzá. Ellenben amennyiben az Igében átöltözik, önmagát feltárja előttünk, és felajánlkozik,annyiban igenis van hozzá közünk.“ (3.)
Isten másik arcát, a „deus revelatus“-t, a kinyilatkoztatott, leleplezett arcát Luther így írta le: „Isten az, aki kinyilatkoztatta magát a testté lett igében, illetve amint Pál mondja, a keresztre feszített Jézusban, akiben ugyan elrejtve, de benne van a bölcsességnek és ismeretnek minden gazdagsága.“ (4.)
Egy teológus így ír erről a kinyilatkoztatott Istenről: „Isten Jézus Krisztusban történő kinyilatkoztatása a még hatékony harag-hatalom áttörése. Luther szerint Isten még a maga kinyilatkoztatott formájában is kikutathatatlan fenség, aki előtt az embernek önmagában el kell pusztulnia, ha nem Krisztusban találna menedéket a kegyelmes Istenhez… Az embernek Isten elől mindig Istenhez kell menekülnie.“ (5.)
Luther számára ezek az Isten kétféle megjelenéséről és a Krisztus keresztjéről szóló felismerései eredményezték azt, hogy egészen másként kezdett el gondolkodni az egész emberi életről, a szenvedésről, a keresztyén ember feladatairól és az emberre váró evilági és örök „sorsról“. Ezen a háttéren merte az érte egész házasságuk alatt folyton aggodalmaskodó felségének, Bóra Katalinnak halála előtt néhány nappal azt írni: „Te csak imádkozz, és hagyd, hogy az Isten aggódjon.“ (6.)
Luther reformátori felismerésében tehát egyszerre volt jelen egy felszabadító jellegű Isten-, Krisztus- és Szentlélek-felismerés, amely az ember számára az Isten két birodalmában – a világban és az egyházban – történő forgolódást félelemkeltés helyett reményteljessé tette.
(Elhangzott az Evangélikus Nők Klubjában
2001. március 31-én tartott előadáson)
Folytatjuk: A szenvedésről szóló evangélikus tanítás és Luther Márton: Krisztus szenvedésének szemléléséről
1. Előszó Luther latin iratainak teljes kiadása első kötetéhez. 1545. WA 54:185.13-186.16.
2. Luther Márton A szolgai akarat 1525 (De servo arbitrio ) Latin eredetiből és németből magyarra fordították Jakabné Csizmazia Eszter, Weltler Ödön, Weltler Sándor Berzsenyi Dániel Evangélikus Gimnázium (Líceum) Sopron,1996. 98.old.
3. lsd.2.pont. 98.old.
4. lsd.2.pont.104.old.
5. Bernhard Lohse : Martin Luther – Eine Einführung in sein Leben und sein Werk Ev. Verlagsanstalt Berlin 1983. 191-192.
6. 1546 febr.10. Luther Márton levele Bóra Katalinhoz. WA BR 11:191 Idézi Gritsch, W. Eric: God‘s court jester - Luther in Retrospect - Fortress Press Philadelphia 1983. 202.old.
Böröcz Enikő (ev. lelkész, az országos ev. levéltár munkatársa)
::Nyomtatható változat::
|