Beszéljünk a lélekvándorlásról!
**Olykor választani kell! Vannak összeférhetetlenségek. Illés
ezt kérdezi: Meddig sántikáltok kétfelé? Jézus ezt egy
helyen így mondja: Nem lehet szolgálni két úrnak.**
Az utóbbi időben megnövekedett a keleti filozófiák, keleti
vallások iránti érdeklődés. Egy teológus azt mondja, hogy
ennek akár örülni is lehetne, hiszen az Isten nélkül élni
próbáló világ csődje az, hogy az emberek kinyílnak a
lelki-szellemi világ felé. Ez szép lehet, de azonnal
jellemzi is az evangélikus egyházat – persze másokat is, de
beszéljünk csak magunkról! -, hiszen az ilyen kinyílás azt
mutatja, hogy az evangélikus egyházhoz tartozás sokak
számára nem jelentett lelki-szellemi életet.
Nem szabad túlzottan csodálkoznunk mindezen, hiszen például
a Nők Lapja című közkeletű, és egyáltalán nem szélsőséges
képes lap egyetlen számában nyitott a Feng Shui, az
asztrológia, a jóga, a jóslás, a különböző vallású - indián,
kínai - horoszkópok felé. Ez mind valamilyen idegen
valláshoz kötődik. Ugyanakkor - emiatt ez, ha lehet még
fájdalmasabb - ugyanilyen nyitottságot mutat a keresztyénség
felé. A benne megszólaló keresztyén emberek ráadásul a
legkiválóbbak közé tartoznak. Így az olvasó számára az a kép
alakulhat ki, hogy ha egy újság ennyire odaáll a
keresztyénség mellé, akkor a vallási kérdésekben általában
is lehet mérvadó. Emiatt hiányzik az az érzékenység, ami
sejtené, hogy a vallások ilyen keveredése sok baj okozója lehet.
Fontosnak látom azt, hogy – kiemelve a rengeteg minket
elérő tévtanítás közül - ejtsünk néhány szót arról a kicsit
torokszorító felfedezésről, hogy evangélikus gyülekezetünk
tagjai között is milyen meghökkentően sokan hisznek a
lélekvándorlásban. A lélekvándorlás azt jelenti, hogy az
ember halála után egy másik testben születik újjá, amiben a
sorsa újra kezdődik. A buddhista tanítás tud arról is, hogy
az egyik testben élt élet minősége meghatározza a következő
élet lehetőségeit, pl. a társadalmi kaszt-béli beosztását.
Természetesen azonnali a kritikánk, hiszen a Biblia nem tud
arról, hogy az élet ilyenformán próbálgatható lehetne. Ez a
tanítás semmissé tenné mindazt, amit az emberi személyiség
értékéről elmondtunk. Semmissé tenné a halál súlyát,
egyidejűleg a feltámadás értékét is. Mi értelme Lázár
feltámasztásának, ha Jézus hinne abban, hogy Lázár már egy
új életben reinkarnálódott? Az egész húsvéti hit a
lényegénél válik érthetetlenné, ha abban hinnénk, hogy
valaki más testben él tovább. Az utolsó nagy találkozás
pedig nem a nirvána, a buddhista örök boldogság, végső
feloldódás tartalmával szólal meg, hanem - például a
tálentumok példázatában - az egy lehetőség kihasználtságának
értékelésével.
Ennyi talán elég ahhoz, hogy kimondjuk:** VÁLASZTANOD KELL!**
Ünnepelsz-e húsvétot velünk, vagy megrekedsz a
lélekvándorlás hitében? Vállalod-e a halál súlyát,
megfordíthatatlanságát, és meghallod-e az ezzel kapcsolatos
bátorító jézusi reménységeket, vagy álltatod magad valami
személyiséget elveszejtő reinkarnáció, új testben való
megszületés tévhitével? Ezek egymást kizáró utak.
**Választanod kell!**
Istenhez való kötődésünk egyik nagyon fontos eleme az, hogy
nem szorítjuk Őt korlátok közé. Ez azt is jelenti, hogy nem
mondhatunk ki a számunkra nem megismerhető világból
igazságokat. Nem mondhatja senki azt, aki Isten hatalmát
komolyan veszi, hogy TUDJA, mi lesz halálunk után. Egyedüli
lehetőségünk a Biblia. Erre támaszkodunk. Ha valaki hiszi a
Biblia Istenről szóló üzeneteit, annak a számára ez a
választás egyik, elkötelezett útja. Van, aki azt mondja –
ezt is tiszteletben kell tartanunk -, hogy a Biblia nem mond
igazat. Tiszteletben tartjuk ugyan ezt az álláspontot, de a
keresztyénség ahhoz köti magát, hogy a Biblia üzenetei, a
maguk összetett formájában igazak. Ez nem jelenti azt, hogy
a Biblia üzeneteit mindenki a maga igazságára fordíthatja.
Sőt, a Biblia igazsága olykor ítéletet mond az ember
igazsága felett. Hitünk ezt a kiszolgáltatottságot is
jelenti: készek vagyunk Isten igazságaival alázatosan
szembesülni.
Amikor a Biblia igazságát megértjük, benne Isten üzeneteit
megtaláljuk, akkor nem az élet egyetlen kérdésében mondunk
igent, hanem Isten jelenlétére és akaratára. Így a
döntésünkkel nem az igazság egy szűk sávja tekintetében kell
állást foglalnunk, hanem abban, hogy a keresztyénséget
választjuk vagy valamilyen más vallást. Ha valaki a
lélekvándorlásra igent mond, akkor nemet mond a
keresztyénségre, és igent mond a buddhizmusra.
Mi, keresztyének ragaszkodunk a Bibliához, a benne
kirajzolódó, Krisztusban hozzánk közeledő Istenhez, és
hívunk mindenkit erre a hitre, ami ugyan a törékeny és
halandó ember hite, de Isten üzenetei szerint boldogság felé
vezet és kitárja az örökkévalóságot.
Segítse az élő Isten igazságra az ő népét!
**Koczor Tamás**
|