Szabadon lelkesedő gyülekezet
Egy idő után az ember nem mesél történeteket. Próbálom
megfogalmazni hittanórai kudarcomat. Egy fiú az arcomba néz,
kisiskolás őszinteséggel azt mondja: "Mi szükségem arra,
hogy ezt tanuljam? Úgysem kapunk belőle osztályzatot, és
nem számít bele semmibe." Ezt a történetet nem akarom
elmesélni senkinek, legkevésbé az idősebbeknek, mert szinte
látom arcukon a kötelező szörnyülködést, hogy ezek a
gyerekek mit meg nem engednek maguknak? Pedig róluk is
vannak történeteim. Csakhogy az már vérre megy. Ott nem egy
kinőhető gyerekgondolkodás válik szavakká, hanem
életfolytatások rajzolódnak ki. A róluk szóló történetek
évtizedes Istennélküliségről és gyülekezet nélküliségről
szólnak. Arról, hogy hogy hanyagolják el a templombajárást,
hogy hagyták magukról leperegni szüleik, nagyszüleik hitét.
Arról, hogy Isten előtt kimondott magasztos mondataikra hogy
hánynak fittyet, legyenek azok a gyermekeik,
keresztgyermekeik kereszteléskor vagy a presbiteri
felavatásukkor kimondott mondatok. Emiatt nem mesélek
történeteket.
Inkább tanulok. Jó kimondani egy ilyen mondatot, ahogy az
ember öregszik. Végre megtanulok dolgokat. Az egyik ilyen
az evangélium történetének tanítása. Ha valaki belenéz a
Bibliába, azt látja, hogy Isten dolgai mindig a lelkes
embereken keresztül mentek tovább. Ez nem azt jelen-ti,
hogy nekik ne lettek volna mélypontjaik, elkeseredettségük,
fáradtságuk. Nagyon is voltak. De az Isten iránti
lelkesedésük nem fogyott el.
Vajon Luther lelkesedése nélkül létre jött volna-e a
reformáció? Azt mondjuk, a reformáció Isten műve, megújító
csodája volt. De vajon meg tudta volna mindezt tenni, ha nem
talál egy lelkes embert?
Vajon gyülekezetünk élete megváltozik-e lelkesedés nélküli
embereken? Jöhet gazdagság, lehetnek szépek az épületeink,
mindez semmit nem ér, ha nincs lelkesedés.
A lelkesedés egyik nagy ellensége a hagyomány. A hagyomány
ugyanis olyan cselekedeteket műveltet velünk, amelyeket nem
személyes indíttatásból teszünk. Nem gondolunk annak utána
már, hogy ezt vagy azt a vetőmagot miért akkor és éppen ott
kell elvetnünk, hanem tesszük, mert ezt tették őseink. Ez
szép. De nem a hittel kapcsolatban! A hittel kapcsolatban
ugyanis mindenkinek magának kell felfedeznie dolgokat,
elsőként átélnie, mintha nem is lett volna előtte semmi.
Persze sokat segít, ha a környezet biztosítva van ehhez - ez
a hagyomány -, de nem elég. Ha valaki csak abból a szokásból
jár el templomba, hogy ezt tették ősei is, akkor egy fontos
hagyomány részese, de a hit ennél több. A hit a személyes
találkozás azzal az élménnyel, hogy Isten van, és lehet
benne bízni. Ha ez az élmény elmarad, akkor egy idő után a
hagyomány is értéktelen lesz.
Ráadásul az ember olykor átél felnőtt korában is gyerekes
dackorszakokat. Mi történik, ha nem keresztelem meg a
gyermekemet, ha nem konfirmálkodik? Kiderül, hogy semmi. Nem
szégyenítenek meg emiatt senkit, nem közösítik ki
látványosan, nem húzzák meg miatta a harangokat, mintha
meghalt volna. Látszólag semmi nem történik. Ugyanis az, ami
valójában történik, az Isten előtt zajlik. Az életünk
széthullásának kezdőpontja. Ez akkor még valóban nem
látszik. Mintha mi sem történt volna.
Mit tegyen a gyülekezet egy ilyen környezetben? Hogy
reagáljon a sok üres tekintetre? Mit kell mondani valakinek,
aki eldöntötte, hogy ő nem akar tovább keresztyén lenni? Mit
lehet tenni a gyerekekkel, akik nem azért üvöltik az órán a
pogányság mondatait, mert gyerekek, hanem azért, mert
apjuktól vagy anyjuktól ezt hallják otthon? Kell-e küzdenünk
a lelketlen emberekért?
Az első válaszunk az, hogy természetesen mindenkiért
küzdenünk kell. Ennek a küzdelemnek azonban meg kell, hogy
változzon az arculata.
*Nem küzdünk értük kényszerekkel.* Nem vezetünk be soha olyan
szokást, amiben megszégyenülhetne, ellehetetlenülne valaki
amiatt, hogy nem jár istentiszteletre vagy bibliaórára. A
konfirmandusok között - a nevelés érdekében - él egy enyhe
kényszer, de ott ez a tananyag eleme.
*Küzdünk értük az imádságban.* Gyökössy Endre egy kis írása
arról szól, hogy a lelkész mindig egyedül marad az
istentiszteleten, mert az emberek nem jöttek el. Akkor azt
hallja Istentől: "Ha nem tudsz imádkozni velük, imádkozz
értük!" Attól kezdve máshogy nézte az embereket, hiszen
imádkozott mindegyikükért. A templom pedig kezdett megtelni.
*Küzdünk értük nyitottságunkkal.* Fontosnak tartjuk azt, hogy
mindig legyenek visszavezető utak. Bárki bármikor visszatérhet.
Küzdünk értük gyülekezeti gondolkodásunk át-alakulásával.
Egy elszántságra épülő ügy lelkesedés nélküli emberei
demoralizálóak. Gyengítik a közösség tartását. Ugyanakkor
önmaguknak is sok keserűséget okoznak azzal, hogy valami
olyat tesznek, amit nem szeretnének tenni. Ezért készen
kell, hogy legyünk a nem elkötelezett gyülekezeti tagjaink
elengedésére. Készen kell lennünk arra a gondolkodásra, hogy
gyülekezetünket nem a nagy létszámok tartják meg, hanem
közösségünk Krisztushoz kötődésének erőssége.
Jól látszik ez például presbitériumunkban. Azok, akik
presbiterek ugyan, de nem járnak, nem kapnak semmilyen
büntetést, nincsenek el-marasztalások, egyszerűen hagyjuk
őket nem presbiternek lenni, ha ezt akarják. Emiatt
presbitériumuk együtt levő része nem görcsöl a hiányzókon,
hanem kitűnő, tevékeny, együtt tanuló, együtt munkálkodó
közösség lehet.
Kell-e az, hogy minden évben 15 konfirmandus legyen?
Természetesen jobb érzés a nagy csapat. De a végén a
lelkesedés nélküli 15-ből csak három marad meg. Nem lenne
jobb, ha egyből csak hárman konfirmálkodnának, szép lelki
élményként? Vajon nem lennénk-e őszintébbek Isten előtt? A
többieknek pedig még mindig alakulhat úgy az életük, hogy
egyszer csöngetnek majd a lelkészi hivatal ajtaján, hogy
konfirmálkodni szeretnének. Akkor ez számukra és számunkra
igazi lelki élmény lesz. Isten előtt pedig őszinték lehetünk.
Nem félünk attól, hogy gyülekezetünk anyagilag tönkre megy
emiatt. A gyülekezetet elhagyók is jó szándékú emberek.
Sokan támogatják nagy összegekkel úgy tevékenységeinket,
hogy maguk nem vesznek részt ezekben. Ezért hálásak is
vagyunk nekik. Emiatt bátran figyelhetünk a lelki dolgokra.
Más felekezetek gyülekezeteivel szemben az a nagy
lehetőségünk van, hogy minden kényszer nélkül, szabadon
lehet bekapcsolódni programjainkba. Mindenki hozhat önálló,
kényszer nélküli döntéseket ebben. Legyen közösségünk éppen
ezért az önkéntesek felszabadult, lelki közössége. Csak így
válik vonzóvá mások számára. Minden kényszer taszít. A
szabad lehetőség ösztönző.
Tegyen mindenki meg egy kísérletet a kedve-mért! Lépjen be
vasárnap a templom ajtaján, és ne az üres helyeket vegye
számba, hanem az embereket, akik azon a vasárnapon örömmel
jöttek el az istentiszteletre, csupán azért, hogy Isten
dolgaihoz közelebb kerüljenek. Amikor pedig beül a padba,
mondjon egy hálás imádságot értük, a lelkes emberkért!
Isten pedig mosolyogva néz majd ránk.
**Koczor Tamás**
|