Választék
Protestáns Honlap
Felvidék - Csehszlovákia - Szlovákia
Eperjes (Prešov, Eperies Sk)
Bayer János
         Rovatok
Egyházak
Intézmények
Mérföldkövek
Panteon
Szellemi központok
Művészetek
Aktualitások

Bayer János


Prédikátorok gályarabságban

1630-1674, Eperjes - Szepesváralja. Evangélikus lelkész, főiskolai tanár, filozófus.

Szegénysége miatt Eperjes város tanácsa taníttatta, 1653 szeptember 23-án a Wittenbergi egyetemre iratkozott be. Magiszterséget szerzett 1657 április 28-án, majd magántanárként alkalmazták. A kor jelentős atomista tudósain D. Sennert és J. Sperling professzorok irányításával dolgozott.

Hazatért. 1660-ban tanár Eperjesen, 1662-ben rektor. A rektorság elérésért sokféle eszközt bevetett, célját elérte. Rávette a Magyar Királyság főurait, városait, hogy alapítványt létesítsenek az eperjesi főiskola megszervezésére, építésére. I. Lipót császár és király megtiltotta az akadémia felállítását, de Bayer érdeme, hogy olyan tantervet állított össze, mely megtévesztette a császári és királyi hivatalokat. A külső szemlélő nem vette észre az akadémiai jelleget, noha alkotói egyes feljegyzések szerint egyetem alapítását tűzték ki feladatul. Feladata volt a főiskola szervezése. Veje volt Pomarius Sámuelnek a kollégium első tanárának. A rektorként elvégzett munka gyümölcseit nem élvezhette, a kialakult feszültségek miatt 1666-ban elveszíti állását, Besztercebányára került evangélikus lelkésznek és iskolaigazgatónak. 1669-ben Szepesváraljára hívták meg lelkésznek. Írásban fennmaradt munkái bölcsészeti jellegűek erős teológiai tartalommal, Comenius és Francis Bacon tanítványa, a hazai skolasztikus nézetek ellen foglalt állást.

Szepesváralján halt meg 1674 május 14-én. Más források szerint vállalta a később gályarabságra ítélt protestáns prédikátorok védelmét, amiért őt is elhurcolták. Olyan adatokról is tudunk, miszerint a vallási villongásokat követő nagy nyomorban hunyt el.

Munkái:

  • De notitia Dei naturali. Wittenberg, 1658.
  • Summariae deciziones metaphysicae. Ugyanott. 16518-9. (12 füzetben és ugyanott 1667. egy könyvben).
  • Ostium vel atrium naturae... Kassa. 1662.
  • Fillim labyrinthi vel cynosura seulux mentium universalis ... ugyanott 1663.
  • Heraclius Africanus Lőcse. 1673.

A három részre szakadt, állandósult harcok árnyékában élő Magyarországon működő magyar és Kárpát-medencebeli tudósok szellemi teljesítményének bemutatására álljon itt egy rövid idézet Bayer János: A Természet Pitvara avagy Előcsarnoka, Kassa, 1662. című munkájából Mátrai László fordításában.

A Természet Pitvara avagy Előcsarnoka, Kassa, 1662.

II. fejezet

A működő természetről, elsősorban Istenről; a mózesi és alakító életszellemről, valamint külső végrehajtóikról

XXI. Megjegyzés. Az életszellem nem ugyanaz, mint a peripatetikus "forma substantialis".
Az eddig mondottakból és még ezután elmondandó részletesebb összefüggésekből könnyű megállapítani, hogy a szellem nem azonos a peripatetikus "forma substantialis"-szal, annyira nem, hogy tanításunk nagyon is különbözik Arisztotelészétől és a peripatetikusokétól. Mert bár abból, amit mi a szellemnek tulajdonítunk, általában ők nem keveset a formáknak tulajdonítanak, ennek még sincs egyenlő igazsága és haszna a természet magyarázatában. Ezenfelül pedig még igen sok marad, amit nem tulajdoníthatnak a formáknak az arisztotelikusok. Nem kevés és általános különbségeket fogunk észrevenni, amint majd a természet csarnokaiban és tartományaiban a speciális kérdésekhez érkezünk. Különbözik a peripatetikus morjh (forma) a természeti szellemtől:

  1. dogmatikai eredeténél fogva. Mi a szellemet a Szentírásból és a természet csarnokaiból s tartományaiból vezetjük le; a peripatetikusok a formát Arisztotelészüktől vették, a Platónnak való ellentmondás tanulmányozásából, mint folytonos tradíció által kiagyaltat (hiszen magából Arisztotelészből is lehet olyan helyeket idézni, ahol a világlélek kérdésében Platónnal egyetért), az igazság minden utólagos vizsgálata nélkül, vagyis mint kétségbevonhatatlan, szinte isteni hitelességű princípiumot; ezután a természeti dolgokat erőszakosan a formához torzították és kényszerítették; ahol ez nyilvánvaló abszurditás miatt nem volt lehetséges, ott vagy a rejtett minőségekhez, vagy a specifikus formák megismerhetetlenségéhez, vagyis a tudatlanság legbiztosabb menhelyére menekültek, avagy logikai és szótári magyarázkodással, szőrszálhasogatással kerülték meg a természetkutatást;
  2. tényleges eredeténél és eredeti állagánál fogva. Az életszellemet a teremtés első napján, mielőtt a testek elkülönültek volna, a Szentlélek az egyetemes tömegbe minden jelleg megkülönböztetése nélkül, áthatolással lehelte bele, majd a tömegek megoszlása szerint megosztotta, és bizonyos specifikus adományok révén jelleggel és eszmével szerelte fel, míg végül a magvas testekben magvas módon terjedt szét, a fő lényekben állandóan megmaradva. Minderről nincs szó a peripatetikus forma esetében. Mert ők, ahogy a világ mózesi tömegét sem ismerik vagy ismerik el, ugyanúgy szívesebben hallgatják Arisztotelészt és a pogányságból merített dogmákat, Istent, így a formát is hol az elvonásból, hol a matéria potenciájából, hol a semmiből, hol meg a valamiből kísérlik levezetni, említést sem tévén az ősi eredetre (teremtésre);
  3. lényegénél fogva.
    (1) Mi ezt a benső princípiumot minden testben kifejezetten szellemnek nevezzük; ők - kivéve a racionális - lelkeket hipotéziseikkel nem merik és nem tudják mondani, hogy mi a testek formája. Tudatlanságuk mellett tesznek, miközben a legvilágosabb fényben szemüket behunyják.
    (2) Ezenkívül az is lényegi különbség, hogy ők a formát nem csupán az emberi, hanem az állati és élettelen individuumban is a tömegtől és a szellemektől (melyeket elfogadnak, de testieknek képzelnek) különbözőnek tartják, és nem csupán a tisztán vele született (amit ötödik asztrális lényegnek mondanak), hanem a semmiből vagy a megfosztásból, vagy a matéria potenciájából, újonnan keletkezett szubsztanciális princípiumot is az individuummal együtt elpusztulónak tartják. Mi, nem ismervén el semmiféle testi szellemet, sem azt, hogy a frissen született különböző lehetne a testek szellemétől és a nedvtől, melyen e szellemek úsznak, hanem közös lévén a testek fénye - azt állítjuk, hogy csupán az emberben van ész, vagyis olyan lélek, mely a tömegtől, szellemtől és fénytől különbözik; minden másban egyedül meg, szellem és fény van különféle specifikus és individuális jelleggel összesűrítve, mely koncentráció bennük léleknek nevezhető. Ám ez mégsem sajátos szubsztancia, hanem csupán a szellemeknek specifikus és jellegzetes modusa. Még kevésbé ismerhetünk el a szellemektől különböző valamiféle szubsztanciális formát az élettelen dolgok esetében, mivel magát a szellemek összesűrítését (egyebeket mégsem kizárva) nevezzük totális formának és egyesekben léleknek.
    És (3) amennyire megengedünk lényegi, azaz általános, különös és egyedi különbségeket minden test között, annyira nem ismerünk el - szemben a peripatetikusokkal - szubsztanciális különbségeket; kivéve egyedül az ember és az összes többi testek közti különbséget, éppen az ész miatt.
    (4) A negyedik lényegi különbség az, hogy mi minden szellemet vitálisnak és érzékelő meg egyéb képességekkel - bár csak kisebb-nagyobb mértékben - ellátottnak tartunk, s ezért minden testet a maga foka szerint élőnek, érzékelőnek és racionálisnak tekintünk a benne levő szellem szerint és által. Ők viszont a racionális formát csupán az embernek, a szenzitívet csupán az állatoknak, a vitálisat csupán a növényeknek adják meg, és a többi dolgokat egyszerűen életteleneknek, érzéketleneknek, észteleneknek minősítik;
  4. az egyedek pusztulása és a fajok szaporodása szerint. Mi azt mondjuk, hogy ez a szellem az egyetemes tömegen egykor szétáradt, és saját mértéke szerint különféle jellegekben ma is jelen van; következésképp sem maga a tömeg, sem annak bármely kis része soha el nem pusztulhat, hanem mindig megmarad olyan mennyiségben, ahogy kezdetben megteremtetett. Olyannyira, hogy az egyedek megsemmisülése után sem a tömegnek, sem a hozzá tartozó szellemnek egyetlen morzsája sem pusztul el, hanem csupán a szellemeknek egy specifikus és individuális koncentrációja oldódik fel, a szellemek megsemmisülése nélkül. Ezért lehetséges új egyedek létrejötte a szellemek, tömegek és a fény külső tényezők által előidézett új kapcsolódása és koncentrációja által, minden faj és egyed jellegzetes adottságai szerint. Egyedül az a különbség, hogy ez a koncentráció, a beleadott speciális szubsztanciális léleknyílás az embernél állandóságot szül a magasabb rendű adományokkal együtt, vagyis az isteni léleknyílásnak egy új szubsztanciális jellege jő létre a koncentrációból és a benne koncentrált szellemekből, mely jelleg összefügg a tömeggel, és a szellemek koncentrációjának, a tömeg összekapcsolódásának vagy specifikus konfigurációjának feloldódása, valamint a fény összekavarodása után is fennáll. Ezzel szemben a többi individuum koncentrációja csupán modális jellegű, úgyhogy az egyed megsemmisülése után a tömeggel és fénnyel együtt szétszóródott szellemeken kívül semmi részleges sem marad fenn. A peripatetikusok viszont azt állítják, hogy az egyednek a semmibe vagy megfosztásba való pusztulása után elpusztul az az egész szubsztanciális belső princípium, melyet formának neveznek. Ezért nem csupán az ember, de a többi dolog keletkezésénél is teljesen újnak mondják a szubsztanciát, mely a természetben sem ilyen módon, sem ilyen dologként korábban nem jöhetett létre, sem a megfosztásból (tagadásból), sem a semmiből;
  5. a különleges erőszakkal elpusztított egyedek után fennmaradó jellege szerint. Ők azt állítják, hogy az ökör erőszakos levágása, a növény összezúzása, a szellemnek párolás által való kivonása után semmi sem marad fenn a formából, mivel azt a feloszthatatlanba helyezik, s így az egész formát mindenestül a semmibe vagy megfosztásba elenyészni hirdetik. Mi előbb megkülönböztetjük a szerves és szervetlen műveleteket, s azt mondjuk, hogy csupán a szellemeknek a fajta szerinti szerves műveletekhez szükséges koncentrációja, kapcsolódása és egysége oldódik fel, azonban maguk a szellemek összezavarva, szétszóródva vagy feloldva, a tömeg egyes réseiben fennmaradnak, és igen sokféle szervetlen műveletet fejtenek ki;
  6. az értelmünk (tudatunk) előtt való képviseltetése szerint. Ők azt mondják, hogy az ember formáján kívül nincs megismert forma, és nem is lehet megismerni: az ember formájáról tért hiszik, hogy ismerik, mert külön szóval (anima rationalis) fejezik ki, jóllehet semmivel sem tudnak többet róla, mint az egyéb formákról. Azt mi is elismerjük, hogy a szellem az érzékek által közvetlenül nem ismerhető meg, éppen mert szellem. De igenis megismerhetőek az eléggé szorgos kutató számára mind a priori, vagyis eredetük és lényegük, adottságaik és képességeik jelentésénél fogva, mind pedig a posteriori, vagyis hatásukon és működésükön keresztül, amely már mind maguknak az érzéseknek, mind magának az értelemnek legnagyobb mértékben szembeszökő. Hacsak valaki az adott működések előtt szemét be nem hunyja, és mind a Szentírás, mind a természet fényét el nem ejti Arisztotelész és társai mesterkélt tudatlansága kedvéért, melyet mindannyian oly szorgalommal és méltósággal vallanak. Ezért mi a specifikus formák megismerhetetlenségéről rendezett sopánkodásaikat és panaszaikat üresnek és idétlennek tartjuk. Mert bár az Istenbe vagy az eszes emberbe való helyezés által a speciális nevekre (fogalmakra) szert tehetnének, erre még sincs szükség három oknál fogva.
    (1) A neveknek szolgálniok kell ismeretszerzésünket. Ha tehát a testeknek valamely lényegi vagy integrális része vagy részecskéje minden speciesben más-más névnek kellene hogy örvendjen - ez a változatosság és sokféleség inkább homályt, semmint világosságot árasztana értelmünkre. Ha ti. tömeg a testeknek bármely speciesében, a forma a testeknek bármely speciesében, a lábak bármely állat speciesében külön nevet kapnának - akkor ugyanúgy a fej, a szemek, a végtagok vagy a kéreg, ág és a törzs is külön nevet kapnának a növények egyes specieseiben.
    (2) Közelebbről: mert nem szükséges, hogy pl. a kutya, az arany vagy a gyémánt tömegét külön névvel jelöljük, hanem elégséges megkülönböztetést teszünk, ha a kutya, az arany, a gyémánt tömegéről beszélünk (megjegyezve ti., hogy ez nem az egész szubjektumot jellemzi, de a speciális szubjektum jellegét és alkatát minden mástól megkülönbözteti a kutyában, aranyban, gyémántban). A tömegnek ez elnevezésein legott a kutya, arany, gyémánt speciális és különböző kapcsolatait, szerkezetét és alkatát értjük, eléggé világosan; ezért nyilván nem szükséges, hogy a szellemnek, mely eleve olyan általános volt, mint a tömeg, más-más neve légyen a kutyai, lói vagy szamári koncentrációban és összetételben. Elég, ha a kutya, a ló, a szamár szelleméről beszélünk, mikor is e hozzátétel után a szellemeknek olyan hasonlóan jellegzetes koncentrációját és összetételét értjük, amely másokban nincs jelen. Annak sincs komoly súlya, amit valaki ellenvethetne, hogy ti. ne keressük azt a tömegben, hanem csupán a formában, mivel a tömeg általános (közös), a különbséget tehát a formában kell keresni. A szellem ugyanis önmagában éppoly általános és régi, mint a tömeg - ha tehát különbség van a testek között, egyaránt joggal kutathatjuk emögött a tömegek összetételét vagy a szellemek koncentrációját. A majoranna, a rózsa vagy a bolha tömegének összetételében a szellemek koncentrációja nem lehet ökör, és megfordítva. Ezért mondják ők maguk is, hogy más forma más matériát követel. Az biztos, hogy ha ma egy kutya születik, attól a pillanattól fogva a rózsától és az oroszlántól egyformán különböző tömeget és különböző formát nyer, ha nem is szerkezetének tökéletes felépítését illetően, de mégis a kijelölés és a kirajzolás tekintetében, melyet azután a szellem saját speciese szerint tökéletesít és folytat. A testek megkülönböztetésében tehát a szellemet illetik az első részek, mivel nemesebb és aktív princípium; de nem illeti meg minden rész az elválasztott tömeget, mivel alacsonyabb rendű és passzív princípium.
    (3) A megkülönböztető elnevezések tehát nem a részeké, hanem az egészé; elégséges a részeknél a közös elne­vezés, egy bizonyos szubjektumra korlátozva. Megkülönböztetendő pl. az emberi láb az ökörlábtól, de felesleges a külön elnevezés, elégséges az ember vagy az ökör lábát mondanunk. Ugyanígy, mivel a szellem is része a testnek, és nem az egész test, és ugyanígy az oroszlán vagy ökör tömegének a kutya vagy fa tömegétől való megkülönböztetése nem igényel külön nevet, hanem elégséges, ha azt mondjuk: az oroszlán, ökör stb. szelleme, illetve tömege. Egyéb felhozható számos különbséget most mellőzünk.

Forrás:

Zóványi Jenő: Magyarországi protestáns egyháztörténeti lexikon 3. kiadása (1977). Életrajzi Lexikon

Mátrai László: Régi magyar filozófusok, XV-XVII., Budapest 1961.

M Zemplén Jolán: A magyaroszági fizika története 1711-ig, Budapest 1961

         Társoldalak
 
  Eperjes város rövid története
Eperjes városa a 19. században
Eperjes (Prešov, Eperiesch, Sk) - Evangélikus Kollégium
Az eperjesi vésztörvényszék
Berzeviczy Gergely
Czabán Izsák
Dessewffy Arisztid
Kazinczy Ferenc
Maléter Pál
Sándy Gyula
Székács József
         Képek
 
 


Francis Bacon


A régi Eperjesi Evangélikus Kollégium


Bayer János: Filum Labrinthi vel Cynosura seu Lux Mentium Universalis, Kassa 1663 című munkája


Bayer János: Ostium vel Atrium Naturae (A terkészet pitvara) című munkája címlapja, Kassa 1662


Comenius Ámos János


Protestáns Honlap Felvidék - Csehszlovákia - Szlovákia Eperjes (Prešov, Eperies Sk) Bayer János

© Magyarországi Evangélikus Egyház, Internet Munkacsoport, 2003.
Az adatok kereskedelmi célra nem használhatók. Minden jog fenntartva.
Kérdések és megjegyzések: Webmaster
A Protestáns Honlap Felvidék protestáns múltját bemutató anyagának elkészítését az Informatikai és Hírközlési Minisztérium támogatta az IHM/ITP/2/C pályázat keretében.