1%

1%

 
Menü
Vasi Evangélikus Egyházmegye
Katechetika
Gyermekjogok és diákjogok az iskolában
2. 4. Eredmények és hiányosságok
 

2. 4. Eredmények és hiányosságok

"az Egyezménynek megfelelő jogharmonizáció érdekében sok minden történt 1991. óta Magyarországon. Családjogi törvénymódosítás, a közoktatási és szakképzési törvények módosítása, az új gyermekvédelmi törvény, büntető jogszabályok reformtörekvései jelzik, hogy az Egyezmény szabályai, követelményei és szelleme már alapvetően jelen vannak a magyar jogrendszerben. Kérdőjel és tennivaló azonban akad még." (7)

Egyetértettem Dr. Bíró Endre fenti gondolatával, amikor a világhálón tallózva ezekre a hírekre bukkantam.

"320 ezer veszélyeztetett gyermek van Magyarországon - jelentette ki dr. Polt Péter helyettes országgyűlési biztos az ENSZ gyermekjogi egyezmény elfogadásának 10. évfordulója alkalmából tartott sajtótájékoztatón. ...elmondta: a hazai joggyakorlatban nem mutatkozik meg az ENSZ-egyezmény alapelve, vagyis, hogy a társadalom legfőbb értéke a gyermek. A hazai joggyakorlat pedig tárgyként és nem alanyként kezeli a gyermekeket...

Úgy véli: ha a jogharmonizáció területén nem, de a jog gyakorlásában mesze elmaradunk az Európai Uniótól.

A sürgősen megoldandó további problémák közt szerepel a családon belüli erőszak, a halmozottan hátrányos helyzetű gyermekek kezelésének, az örökbefogadásnak, drogbeteg fiatalok ellátásának kérdései, az etnikai diszkrimináció, a média és a kereskedelmi reklámok hátrányos hatásainak feltárása és kiküszöbölése. Az országgyűlési biztos szerint az Interneten létező gyermekpornográfia és gyermekkereskedelem ellen is fel kel lépni, bár ezen a területen gyerekcipőben járnak." (8)

Egy másik híradás "eredetije" a Heves Megyei Hírlapban jelent meg 1998. május 8-án, Magyar gyermekjogok címmel. Ez is további tennivalókat sürget.

"A magyar gyerekek véleménye szerint a tanárok csak azt hangsúlyozzák, hogy a tanulónak kötelességei vannak; arról hallgatnak, hogy a diákok jogokkal is rendelkeznek.

Legalábbis ez derül ki azokból a levelekből, amelyek az UNICEF Magyar Nemzeti Bizottságának felhívására érkeztek. A gyermekek létező problémaként említették a testi fenyítést, mint az iskolai fegyelmezés egyik formáját.

A kérdőíveken szereplő kérdésre - Okozott-e már neked szomorúságot, hogy szüleid szegények, cigányok, vallásosak? - a gyerekek több mint 10 százaléka igennel válaszolt. Az értékelést a szervezet május 19-én eljuttatja Genfbe, a Gyermekek Jogai Bizottság nemzetközi tanácsához. E testület előtt éppen aznap számol be a magyar kormány delegációja arról, hogy Magyarország miként teljesítette a nemzetközi szerződésben vállalt kötelezettséget a gyermekek jogainak érvényesülését illetően - mondta Kecskeméti Edit, az UNICEF Magyar Nemzeti Bizottságának képviselője.

Elhangzott az is, hogy a felnőttekhez hasonlóan a gyerekek sem szívesen beszélnek családi, magánéleti gondjaikról. Általánosnak mondható panasz, hogy a szülők sokat dolgoznak, kevés a pénzük, a gyerekek figyelem- és szeretethiányban szenvednek." (9)

A hírek frissnek már egyáltalán nem mondhatóak, a problémákat viszont ma is valóságosnak érzem.

Társoldalak
1. Bevezetés
2. A gyermekek jogi helyzetének különlegessége
2. 1. A Gyermekek Jogairól Szóló Egyezmény
2. 2. Az Egyezményben megfogalmazott gyermekjogok természetük szerint
2. 3. Hatósági feladatok a gyermeki jogok érvényesítése érdekében
2. 5. A közoktatás gyermekvédelmi feladatai
3. A diákjogok rendszere, forrásai, szabályozása
3. 1. A tanulók egyéni jogai
3. 2. A tanulók kollektív jogai
3. 3. Közösségben az erő - a diákönkormányzat
3. 4. A házirend, mint diákjogi forrás
3. 4. 1. "Házirend-gondok"
3. 5. A diákok jogorvoslati lehetőségei az iskolában
3. 6. A diákjogorvoslatok belső szabályozása
3. 7. Létrehozható külső jogvédelmi módszerek, intézmények
3. 8. Az iskolaszék diákjogvédő szerepe
3. 9. Működő, külső diákjogvédő intézmények
4. Diákjogról felnőtteknek
Hivatkozások jegyzéke
Irodalomjegyzék
 


::Nyomtatható változat::

Evangélikus Egyház Gyülekezeti és intézményi honlapok Vasi Evangélikus Egyházmegye Katechetika Gyermekjogok és diákjogok az iskolában 2. 4. Eredmények és hiányosságok

© Magyarországi Evangélikus Egyház, Internet Munkacsoport és a Vasi Evangélikus Egyházmegye
Az adatok kereskedelmi célra nem használhatók. Minden jog fenntartva.
Kérdések és megjegyzések: Webmaster