1%

1%

 
Menü
Vasi Evangélikus Egyházmegye
Katechetika
Gyermekjogok és diákjogok az iskolában
4. Diákjogról felnőtteknek
 

4. Diákjogról felnőtteknek

Diákjogokról beszélve mindig az emberi- állampolgári jogokra, gyermeki és tanulói jogokra kell gondolnunk. Nem lehet azonban elválasztani ezeket az iskolai élet többi szereplőjének jogaitól. A tapasztalatom az, hogy ha az egyik fél joga sérül, akkor a többi szereplőé sem marad sértetlen. Viszont, ha adott szituációban a tanár tud uralkodni indulatain, akkor tanítványaitól is többet várhat a saját jogait illetően.

Horn Gábor szerint a magyar közoktatás alapkonfliktusa az, hogy az iskola és a felnőttek számára a gyerek egy félbevágott felnőtt. Nem veszi komolyan a felnőtt-társadalom a gyermekek törvényben megfogalmazott jogait.

Véleményem szerint az iskolák többségében felnőtt és gyermek egyaránt most tanulja a demokráciát és a folyamat valóban nem zökkenőmentes. A megváltozott körülményekhez lassan alkalmazkodik a nevelés és oktatás. Az iskola ma már nem hatalom, hanem gyermekek iránti kötelezettség! Arra kell törekednünk, hogy mindinkább gyermeknek való intézmény legyen! Ha az iskolákban úgy oldódnak majd meg a konfliktusok, hogy közben senkinek sem kell a jogaira hivatkozni, akkor a jogot nem végső eszközként fogják használni az érintettek.

A kérdőíveket böngészve arra a következtetésre jutottam, hogy jó úton haladunk. De nem árt, ha tudjuk!

"A diákjog nem pedagógiai mérlegelés eredménye, ezért általában nem függ a kötelezettségek teljesítésétől, csak akkor, ha maga a jogszabály állít fel ilyen feltételt." (21)

Valószínű sok pedagógus kollégám nem ért egyet ezzel a kijelentéssel. Pedig a felnőtt-társadalom is őszintén felháborodna azon, ha a kötelességeinek teljesítése esetén érvényesíthetné csak a jogait. A jogok önmagukban illetik meg az embert, ezért helytelen az iskolában azt mondani, hogy "előbb teljesítsd a kötelességeidet, azután majd beszélünk a jogaidról". Még mindig elég gyakran hangoztatjuk, mert sikerült a tanítványainkkal is elhitetnünk.

"A diákjogok érvényesülése együtt jár az iskola nyíltságának, nyitottságának, demokratizmusának, kooperatív jellegének erősödésével." (22)

Azaz a diákjogoknak nem az a rendeltetésük, hogy a pedagógus munkáját megnehezítsék. Éppen ellenkezőleg, a jogszabályok széles körben biztosítják az iskola demokratikus légkörének lehetőségét, de hogy mennyire tudunk vele élni ez elsősorban rajtunk, pedagógusokon múlik!

A ma iskolájában felértékelődött a jog szerepe. Ez egyrészt jóval nagyobb önállóságot jelent, hiszen az iskola hatalomtól függetlenül önállóan dönt azokban a kérdésekben, amire a törvény felhatalmazta.

Ugyanakkor kötelezően betartandó jogi keretet is, ugyanis az állampolgárra vonatkozó jogszabályokat az iskola, a pedagógus sem sértheti meg, és ugyanúgy a pedagógus munkájára vonatkozó jogi normákat is köteles mindenki betartani.

Harmadrészt elsajátítandó ismeret lett, hiszen segíti a demokráciára, mások jogainak tiszteletben tartására nevelést Jog és pedagógia kölcsönösen hatottak egymásra.

Tapasztalatom szerint erre a szerepre a jelen pedagógus társadalma nincsen eléggé felkészülve.

Elgondolkodtam, hogy mit tehet egy intézményvezető, hogy iskolájában egyre tökéletesebben érvényesüljenek a gyermeki és tanulói jogok. Úgy gondolom, meg kell ragadnia minden lehetőséget (továbbképzések, szakmai napok, nevelési értekezletek, fórumok), hogy kollégái alapvető jogi ismereteket szerezzenek, minél alaposabban ismerjék meg a közoktatási törvényt és végrehajtási rendeleteit, sajátítsanak el minél több konfliktuskezelő technikát, szerezzenek gyakorlatot a belső jogi normák megalkotásában és értelmezésében.

Talán így minél előbb megvalósul az ismert jogász, Dr. Bíró Endre "örömiskolája", amit majd az alábbiak jellemeznek:

  • A memória-tanulás trónfosztása
  • Képességfejlesztés
  • Aktív, alkotó tanulás
  • A félelmek kiűzetése az iskolából
  • Demokratikus iskolai közélet
  • Közösségi szocializáció
  • Joggyakorlás (23)
Társoldalak
1. Bevezetés
2. A gyermekek jogi helyzetének különlegessége
2. 1. A Gyermekek Jogairól Szóló Egyezmény
2. 2. Az Egyezményben megfogalmazott gyermekjogok természetük szerint
2. 3. Hatósági feladatok a gyermeki jogok érvényesítése érdekében
2. 4. Eredmények és hiányosságok
2. 5. A közoktatás gyermekvédelmi feladatai
3. A diákjogok rendszere, forrásai, szabályozása
3. 1. A tanulók egyéni jogai
3. 2. A tanulók kollektív jogai
3. 3. Közösségben az erő - a diákönkormányzat
3. 4. A házirend, mint diákjogi forrás
3. 4. 1. "Házirend-gondok"
3. 5. A diákok jogorvoslati lehetőségei az iskolában
3. 6. A diákjogorvoslatok belső szabályozása
3. 7. Létrehozható külső jogvédelmi módszerek, intézmények
3. 8. Az iskolaszék diákjogvédő szerepe
3. 9. Működő, külső diákjogvédő intézmények
Hivatkozások jegyzéke
Irodalomjegyzék
 


::Nyomtatható változat::

Evangélikus Egyház Gyülekezeti és intézményi honlapok Vasi Evangélikus Egyházmegye Katechetika Gyermekjogok és diákjogok az iskolában 4. Diákjogról felnőtteknek

© Magyarországi Evangélikus Egyház, Internet Munkacsoport és a Vasi Evangélikus Egyházmegye
Az adatok kereskedelmi célra nem használhatók. Minden jog fenntartva.
Kérdések és megjegyzések: Webmaster