1%

1%

 
Menü
Vasi Evangélikus Egyházmegye
Katechetika
Gyermekjogok és diákjogok az iskolában
2. 3. Hatósági feladatok a gyermeki jogok érvényesítése érdekében
 

2. 3. Hatósági feladatok a gyermeki jogok érvényesítése érdekében

Hivatkozás: (5)

Az Egyezmény a gyermekek jogainak érvényesülése érdekében a hatóságok részére kiemelt feladatokat határoz meg. A csatlakozó államok kötelezték magukat arra, hogy a gyermekek számára biztosítják a jóléthez szükséges védelmet és gondozást. Ennek érdekében törvényhozási, közigazgatási intézkedéseket tesznek.

Az egyezmény értelmében a jogokat minden megkülönböztetés nélkül tartják tiszteletben a részes államok, tehát azok nemcsak a gyermekeknek, hanem szüleiknek, törvényes képviselőiknek is biztosítottak.

Hatékonyan megvédik a gyermeket minden megkülönböztetéstől és megtorlástól, amely szülei, törvényes képviselője, vagy családtagjai jogi helyzete, cselekedetei, meggyőződése miatt érhetné.

Tiszteletben tartják azt a szülői jogot és kötelességet, hogy a gyermekeiknek jogaik gyakorlásához iránymutatást adjanak.

Az Egyezményben megfogalmazott jogok és kötelezettségek egymást kiegyensúlyozó tényezők. Ami egyik oldalon joga egy gyermeknek, az a másik oldalon kötelességként jelenik meg az intézmények, hatóságok, szülők, illetve az állam részére.

Az Egyezmény még azt is előírja a részes államoknak, hogy elveit és rendelkezéseit hatékonyan a felnőttek és a gyerekek széles körében ismertetni kell.

A gyermeki jogok érvényesítése nem lehet bizonytalan a részes államokban.

Az Egyezmény a korábbi emberi jogi egyezményeknél szélesebb körű ellenőrzési rendszert állított fel. Az Egyezményben vállalt kötelezettségek teljesítésének vizsgálatára megalakult a független nemzetközi szakértőkből álló Gyermek Jogainak Bizottsága.

A részes államoknak előírt határidőnként meghatározott szempontoknak megfelelő jelentést kell a Bizottság elé terjeszteni. A jelentésben a jogok érvényesülésének előrehaladásáról kell beszámolniuk. A Bizottság viszont nemcsak a kormányok jelentéseit vizsgálja, hanem zárt ülésen lehetőséget ad az adott ország civil szervezetei számára, hogy még a kormányjelentés tárgyalását megelőzően a gyermekjogok érvényesüléséről a kormány és szervei munkájáról e témában véleményt nyilváníthassanak.

A 90-es évek közepe óta a nemzetközi civil szervezetek nyomására folyamatosan finomítják az egyezmény rendelkezéseit szakegyezményekkel, és a keret jellegű szabályokat kötelezettségekké alakítják.

Az Egyezmény megszületése óta is több világkonferencia foglalkozott a gyermekeket tömegesen sújtó jogsértésekkel (gyermekmunka, gyermekek szexuális kizsákmányolása), mert ezek felszámolása nemzetközi összefogás nélkül elképzelhetetlen. (6)

Társoldalak
1. Bevezetés
2. A gyermekek jogi helyzetének különlegessége
2. 1. A Gyermekek Jogairól Szóló Egyezmény
2. 2. Az Egyezményben megfogalmazott gyermekjogok természetük szerint
2. 4. Eredmények és hiányosságok
2. 5. A közoktatás gyermekvédelmi feladatai
3. A diákjogok rendszere, forrásai, szabályozása
3. 1. A tanulók egyéni jogai
3. 2. A tanulók kollektív jogai
3. 3. Közösségben az erő - a diákönkormányzat
3. 4. A házirend, mint diákjogi forrás
3. 4. 1. "Házirend-gondok"
3. 5. A diákok jogorvoslati lehetőségei az iskolában
3. 6. A diákjogorvoslatok belső szabályozása
3. 7. Létrehozható külső jogvédelmi módszerek, intézmények
3. 8. Az iskolaszék diákjogvédő szerepe
3. 9. Működő, külső diákjogvédő intézmények
4. Diákjogról felnőtteknek
Hivatkozások jegyzéke
Irodalomjegyzék
 


::Nyomtatható változat::

Evangélikus Egyház Gyülekezeti és intézményi honlapok Vasi Evangélikus Egyházmegye Katechetika Gyermekjogok és diákjogok az iskolában 2. 3. Hatósági feladatok a gyermeki jogok érvényesítése érdekében

© Magyarországi Evangélikus Egyház, Internet Munkacsoport és a Vasi Evangélikus Egyházmegye
Az adatok kereskedelmi célra nem használhatók. Minden jog fenntartva.
Kérdések és megjegyzések: Webmaster