1%

1%

 
Menü
Vasi Evangélikus Egyházmegye
Katechetika
Gyermekjogok és diákjogok az iskolában
2. 5. A közoktatás gyermekvédelmi feladatai
 

2. 5. A közoktatás gyermekvédelmi feladatai

A gyermekek problémáinak nagy része az iskolában szinte azonnal érezhető. Ha a gyermek viselkedése megváltozik, ha órán nem tud figyelni, elkeseredett vagy ingerült, akkor egy "igazi" osztályfőnök kideríti a változás okát. Ha tud, segít, ha nem, akkor a gyermekvédelmi felelőstől kér segítséget.

Az 1997-es gyermekvédelmi törvény és a többször módosított közoktatási törvény előírja, hogy valamennyi pedagógus legyen aktív szereplő a gyermekvédelmi tevékenységben. A prevenció legalkalmasabb helyszíne maga az iskola, hiszen a gyerekek magatartásbeli változása mögött igen gyakran krízishelyzet áll.

A hatályos közoktatási törvény még nagyobb szerepet szánt a gyermekvédelmi tevékenységnek. Új funkciót hozott létre az iskolában:

"a nevelő-oktató munkát közvetlenül segítő" gyermekvédelmi felelősét (10), fél álláshelyet biztosítva a feladatellátáshoz. A gyermek- és ifjúságvédelmi felelős feladatait a többször módosított 11/1994. (VI. 8.) MKM rendelet határozza meg. A tevékenység elsősorban a veszélyeztetettség megelőzését, a magatartási zavarok csökkentését szolgálja.

Közös odafigyelést kíván a tankötelezettség teljesítése, a gyermek veszélyeztetettségének megelőzése, illetve a veszélyeztetettség megszüntetése.

Az iskolai nevelő-oktató munkában a pedagógiai eszközökkel élhetünk, de ha ez nem vezet eredményre, akkor a gyermekjóléti szolgálathoz kell fordulnunk, vagy hatósági intézkedést kell kezdeményeznünk.

Társoldalak
1. Bevezetés
2. A gyermekek jogi helyzetének különlegessége
2. 1. A Gyermekek Jogairól Szóló Egyezmény
2. 2. Az Egyezményben megfogalmazott gyermekjogok természetük szerint
2. 3. Hatósági feladatok a gyermeki jogok érvényesítése érdekében
2. 4. Eredmények és hiányosságok
3. A diákjogok rendszere, forrásai, szabályozása
3. 1. A tanulók egyéni jogai
3. 2. A tanulók kollektív jogai
3. 3. Közösségben az erő - a diákönkormányzat
3. 4. A házirend, mint diákjogi forrás
3. 4. 1. "Házirend-gondok"
3. 5. A diákok jogorvoslati lehetőségei az iskolában
3. 6. A diákjogorvoslatok belső szabályozása
3. 7. Létrehozható külső jogvédelmi módszerek, intézmények
3. 8. Az iskolaszék diákjogvédő szerepe
3. 9. Működő, külső diákjogvédő intézmények
4. Diákjogról felnőtteknek
Hivatkozások jegyzéke
Irodalomjegyzék
 


::Nyomtatható változat::

Evangélikus Egyház Gyülekezeti és intézményi honlapok Vasi Evangélikus Egyházmegye Katechetika Gyermekjogok és diákjogok az iskolában 2. 5. A közoktatás gyermekvédelmi feladatai

© Magyarországi Evangélikus Egyház, Internet Munkacsoport és a Vasi Evangélikus Egyházmegye
Az adatok kereskedelmi célra nem használhatók. Minden jog fenntartva.
Kérdések és megjegyzések: Webmaster