1%

1%

 
Menü
Vasi Evangélikus Egyházmegye
Katechetika
Gyermekjogok és diákjogok az iskolában
2. 2. Az Egyezményben megfogalmazott gyermekjogok természetük szerint
 

2. 2. Az Egyezményben megfogalmazott gyermekjogok természetük szerint

Hivatkozás: (4)

A gyermek személyéhez fűződő jogok

  • A gyermeknek joga, hogy szüleitől akarata ellenére el ne válasszák, kivéve azokat az eseteket, amikor éppen a gyermek joga kívánja meg az elválasztást.
    Ez a joga illeti meg a gyermeket abban az esetben is, amikor szülei elválnak és ő személyes kapcsolatot tart mindkét szülőjével.
    A hatóságaink e jog értelmében akadályozzák meg a gyerekek törvényellenes külföldre utaztatását és ott tartását.
  • A gyermekek által legfontosabbnak ítélt jog az Egyezmény azon rendelkezése, hogy minden őket érintő kérdésben szabadon kinyilváníthatják a véleményüket. A rendelkezésből egyértelműen kitűnik az is, hogy a gyermek véleményét korára és érettségi fokára figyelemmel kell tekintetbe venni.
    A jogok gyakorlásának alapvető meghatározója, hogy mindenki a saját jogait mások jogai érvényesítésének sérelme nélkül gyakorolhatja.
  • Rögzíti az egyezmény, hogy a gyermeket nem szabad alávetni magánéletével, családjával, lakásával vagy levelezésével kapcsolatos önkényes vagy törvénytelen beavatkozásnak, illetve becsülete vagy jó hírneve elleni jogtalan támadásnak.
  • Az egyezmény értelmében a kisebbséghez tartozó gyermek nem fosztható meg attól a jogától, hogy saját kulturális életét élje, vallását gyakorolja, illetve csoportjának többi tagjával együtt saját nyelvét használja.
  • A részes államok elismerik a gyermeknek a pihenéshez és a szabadidő eltöltéséhez, a korának megfelelő játékhoz és szórakoztató tevékenységhez való jogát.
  • Követelményeket állapít meg az egyezmény az oktatás színvonalának meghatározásához. Meghatározza az oktatás céljait: elő kell segítenie a gyermek személyiségének kibontakoztatását, tehetségének, képességeinek önmaga legtágabb határáig való fejlesztését. A gyermekben tudatosítani kell az emberi jogok, az alapvető szabadságjogok tiszteletben tartását, szülei, személyazonossága, a nyelve, a nemzete kulturális értékei iránti tiszteletét, a más országok eltérő kultúrái iránti megbecsülést. Fel kell készíteni egy szabad társadalomban az élettel járó mindenfajta felelősségvállalásra.
    Tudatosítani kell benne a természeti környezet iránti megbecsülést.
  • Az Egyezmény rögzíti azt a jogát, hogy védelemben részesüljön a gazdasági kizsákmányolás ellen, ne legyen kényszeríthető semmiféle számára ártalmas munkára.
  • A részes államok igyekeznek a gyermek életének minden viszonylatát védeni, ezért minden intézkedést megtesznek annak érdekében, hogy megvédjék a gyermeket a kábító- és pszichotrop szerek fogyasztásától.
  • Az Egyezményben írtak szerint az államok megvédik a gyermeket a nemi kizsákmányolás, nemi erőszak minden formája ellen.

A továbbiakban ismertetett jogok, bár a gyermek érdekeit szolgálják, adott esetben korlátozás alá esik a gyakorlásuk.

  • A véleménynyilvánítás szabadságának joga magában foglalja a teljes körű tájékoztatást, de korlátozható, amennyiben mások jogait és jó hírnevét nem tartja tiszteletben, illetve az állam biztonsága, a közrend, közegészségügy, a közerkölcs védelme érdekében szükséges.
  • Tiszteletben tartják a Részes államok a gyermek gondolat-, lelkiismeret-, és vallásszabadsághoz való jogát és azt a szülői jogot, hogy e jogának gyakorlásában képességei fejlettségének megfelelően irányítsák. Korlátozásai a közrend, a közbiztonság, a közegészségügy, a közerkölcs, vagy mások alapvető jogainak és szabadságának védelme.
  • Elismerik a részes államok a gyermek egyesülési és békés gyülekezési jogát. A demokratikus társadalomban az állam biztonsága, a közbiztonság, a közrend, a közegészségügy és közerkölcs, vagy mások jogainak és szabadságának védelme érdekében korlátozható.

A szociális jogok

  • A gyermek családban történő nevelését célozzák meg, ahol a szülőknek közös a felelősségük a gyermek fejlődéséért. A jog érvényesítését a hatóságok azzal segítik, hogy megfelelő segítséget nyújtanak a szülőknek a gyermek neveléséhez, gondoskodnak a gyermekjóléti intézmények, szolgálatok, létesítmények létrehozásáról.
  • A szellemileg, vagy testileg fogyatékos gyermekeknek teljes életet kívánnak biztosítani, ehhez nyújtanak segítséget. A részes államok elismerik a fogyatékos gyermekek különleges gondozáshoz való jogát.
  • Elismerik minden gyermeknek a lehető legjobb egészségi állapothoz való jogát, valamint, hogy orvosi ellátásban és gyógyító nevelésben részesüljön.
  • Minden gyermeknek joga van a szociális biztonsághoz, azaz, hogy olyan színvonalon élhessen, ami lehetővé teszi a megfelelő testi, szellemi, erkölcsi társadalmi fejlődését.
  • A gyermekek oktatáshoz való jogát az Egyezmény az esélyegyenlőség elve alapján kívánja biztosítani, ezért: az alapfokú oktatást mindenki számára kötelezővé és ingyenessé teszik; minden gyermek számára legyen elérhető a középfokú oktatás; további intézkedéseket hoznak az oktatás ingyenességének bevezetésére, szükség esetén anyagi segítségnyújtásra; bárki képességeitől függően bejuthasson a felsőoktatásba; mindenki számára legyen elérhető az iskolai és pályaválasztási tanácsadás; intézkedéseket tesznek a mindennapi iskolába járás biztosítására és a lemorzsolódás csökkentésére.

Közigazgatási jellegű jogok

  • A gyermeket anyakönyvezése után megilletik azok a jogok, hogy nevet kapjon, állampolgárságot szerezzen, lehetőség szerint ismerje szüleit, és ők neveljék.
  • Az államok minden intézkedést megtesznek annak érdekében, hogy megvédjék a gyermeket az erőszak, a támadás, a fizikai és lelki durvaság, az elhagyás vagy elhanyagolás, a rossz bánásmód ellen.
  • Törvényben elismert joga van a gyermeknek saját személyazonossága megtartásához, joga van a tájékoztatáshoz.
Társoldalak
1. Bevezetés
2. A gyermekek jogi helyzetének különlegessége
2. 1. A Gyermekek Jogairól Szóló Egyezmény
2. 3. Hatósági feladatok a gyermeki jogok érvényesítése érdekében
2. 4. Eredmények és hiányosságok
2. 5. A közoktatás gyermekvédelmi feladatai
3. A diákjogok rendszere, forrásai, szabályozása
3. 1. A tanulók egyéni jogai
3. 2. A tanulók kollektív jogai
3. 3. Közösségben az erő - a diákönkormányzat
3. 4. A házirend, mint diákjogi forrás
3. 4. 1. "Házirend-gondok"
3. 5. A diákok jogorvoslati lehetőségei az iskolában
3. 6. A diákjogorvoslatok belső szabályozása
3. 7. Létrehozható külső jogvédelmi módszerek, intézmények
3. 8. Az iskolaszék diákjogvédő szerepe
3. 9. Működő, külső diákjogvédő intézmények
4. Diákjogról felnőtteknek
Hivatkozások jegyzéke
Irodalomjegyzék
 


::Nyomtatható változat::

Evangélikus Egyház Gyülekezeti és intézményi honlapok Vasi Evangélikus Egyházmegye Katechetika Gyermekjogok és diákjogok az iskolában 2. 2. Az Egyezményben megfogalmazott gyermekjogok természetük szerint

© Magyarországi Evangélikus Egyház, Internet Munkacsoport és a Vasi Evangélikus Egyházmegye
Az adatok kereskedelmi célra nem használhatók. Minden jog fenntartva.
Kérdések és megjegyzések: Webmaster