Igemagyarázat Máté
23, 23-36.
Jézus ítélő szavait
félreértjük, ha azt halljuk ki belőle, hogy valami visszavonhatatlanul
elromlott és nincs lehetőség annak a kijavítására. Aki szeret bennünket, és
kritikát gyakorol fölöttünk, annak nyilván nem az a szándéka, hogy
beledöngöljön a földbe, hanem az, hogy életünk megjobbítására adjon ösztönzést.
Így kell hallgatnunk a mai igét
is. Ebben Jézus arra mutat rá, hogy a szép külső mögött rút benső lehet. A
lelki életünk határozza meg Istenhez és embertársainkhoz való viszonyunkat. Nem
elég, hogy valaki viselkedésében és életfolytatásában elismerésre, sőt
dicséretre méltó. Az ember azt nézi, ami a szeme előtt van, Isten azt nézi, ami
a szívben van. Jézus nem azt mondja, hogy ne adjunk tizedet, ne tartsunk jó
rendet istentiszteletünkben és ne
emlékezzünk meg elődeinkről, akik sokat tettek, talán életüket áldozták az igaz
ügyért! Erről szó sincs! Jézus arra int, hogy amikor mindezt tesszük ügyeljünk
a lelkünk tisztaságára is. Ne keverjük össze a külső tisztaságot a belsővel!
Cselekedeteinket és viselkedésünket erős akarattal, kitartó munkával és
önmegtagadással helyes mederben tarthatjuk. Nem így van azonban a lelki
életünkkel! A lélek tisztaságát illetően meddő minden erőfeszítés, mert a lélek
a maga törvénye szerint él. Ezt Pál apostol úgy ragadja meg a Róma 7-ben, hogy
látok egy másik törvényt /törvényszerűséget/
magamban: a bűn
törvény/szerűség/ét. Ez ott van a tagjainkban. Mindent átjár, a legjobb
cselekedeteink is fertőzöttek a bűntől. Abban nyilvánul ez meg, hogy amikor jót
teszek, mindjárt meg is dicsérem magam érte, amikor szeretek, mindjárt várom,
hogy engem is szeressenek érte, amikor dolgozom, mindjárt várom, hogy
megbecsüljenek érte, amikor hiszek, mindjárt azt gondolom, hogy Isten
megjutalmaz érte. Ezekben voltaképpen a magam dicsőségét keresem – és ha nem
találom, csalódott leszek, sőt talán dühös is. Így volt ez Jézus környezetében
a farizeusokkal és írástudókkal. A vallásos, Istent kereső, tisztelő emberek
életének szomorú kísérőjelensége ez. Nehéz megtérésre hívni azt, aki azt
gondolja, hogy neki nincs szüksége megtérésre. Ez a lelkület ölte meg az Isten
Fiát.
Jézus a lelki tisztaságra, a
motivációk megtisztulására helyezi a hangsúlyt. A samáriai asszonnyal való
beszélgetésében fontos kijelentést tesz: Bizony mondom néked eljön az idő, sőt
már itt is van, amikor nem a Garizim hegyen és nem is Jeruzsálemben imádjátok
az Atyát, hanem lélekben és igazságban, mert az Atya ilyeneket keres imádóiul.
De hogyan tudom Istent lélekben
és igazságban imádni, ha a legjobb szándékkal sem tudom a lelkemet neki tetsző
alázatosságra bírni?
Ha valamire nem vagyunk képesek,
segítséget kell kérnünk. A segítséget Jézusnál találjuk, aki készséggel adja is
annak, aki tőle kéri. Csak aztán fogadjuk is el! Az jó orvos odateszi kezét a
fájó pontra, hogy pontosan megállapítsa a betegséget és előírja a terápiát.
Jézustól lelki tisztaságot és igazságot kérnél? Akkor ne csodálkozz, ha nem
erőt, hanem gyengeséget tapasztalsz. Nem lendületet, hanem ólmos fáradtságot.
Nem sikert, hanem bukást. Nem elismerést, hanem megaláztatást. Ő, az áldott
orvos egészen más módon nyúl a lelkedhez, mint azt te szeretnéd. Jól a szívedbe
kell ezt vésned, hogy el ne menekülj gyógyító keze alól. Mert azt is lehet.
Sokszor megesik, hogy valaki első lelkesedésében szeretné, hogy Jézus tiszta
szívet adjon neki. De ahogyan ő adja, úgy már nem kell. Tulajdonképpen ezt
vetették meg a farizeusok és írástudók is. Jézus szavait hallgatva nem magukba
néztek, hanem vérbe borult a szemük. Nem megalázták magukat Isten hatalmas keze
alatt, hanem nekifeszültek Isten gyógyító akaratának és megfeszítették
Gyógyítójukat. Milyen tragikus félreértés! Vajon mi hogyan fogadjuk életünk
fájdalmas történéseit? Csalódásainkat, veszteségeinket, meg nem értettségünket,
megaláztatásainkat, apróbb és nagyobb kellemetlenségeinket, embertársaink
elviselhetetlennek tűnő bánásmódját? Vajon felismerjük-e mindebben Jézusunk
lélek-jobbító munkáját, vagy felhorgadunk ellene – mint a farizeusok?
Senki sem tett velem olyan jót az
életben, mint aki rámutatott a hibáimra, a lelki nyomorékságomra.
Milyen nyilvánvaló a testi
fogyatékosság! Magától értetődőnek tartjuk, hogy segítsünk egy vak, siket, vagy
mozgássérült emberen. Tudjuk, hogy fogyatékossága miatt képtelen meglátni,
meghallani, megtenni dolgokat. Ezt nem is várjuk el tőle. Jézus lelkileg
ilyennek lát minket. Tudja, hogy nem tudunk magunkon segíteni, de ő azért jött,
hogy segítsen rajtunk. Hogy a lelki fogyatékosságunkat tegye éppé, egésszé. A
lelkében gyógyuló ember Jézus tanúja lesz a világban. Ámen