Evangélikus Egyház
- Online újságok
- Evangélikus Élet
- Archívum
- 2004
- 34
- Epigonok, imposztorok, tanítványok
Keresztény szemmel
Hozzászólás a cikkhez
Epigonok, imposztorok, tanítványok
Gyerekkoromban ámulattal néztem az orvosi rendelõk várójában elhelyezett színes táblákat, amelyek az ehetõ gombákat és a velük összetéveszthetõ mérgezõ fajtákat ábrázolták. Az elsõ ránézésre aprónak tûnõ különbségek felfedezése azonban egy szakember számára már rutinfeladat. Mindig nagyon megborzongat, ha arról olvasok vagy hallok, hogy valaki gombamérgezés áldozata lett. A gyanútlanság védtelensége, a gasztronómiai élvezet ártatlan szándéka olyan mérhetetlenül kiszolgáltatottá teszi az embert. Ráadásul tudom, hogy az esetek többségében a gombamérgezés hosszan tartó szenvedéssel jár. Bizonyos gombafajtáknál a tünetek eleinte hasonlóak egy szimpla gyomorrontáséhoz. Olyannyira, hogy megtörténhet, az áldozat nem is gyanakszik az elfogyasztott ételben lévõ halálos veszedelemre. Egy bizonyos idõ elteltével viszont már hiába az orvosi segítség, a gyilkos szer hatása visszafordíthatatlan.
Ehetõ és mérges gombák. Nem igaz-e ugyanezen párhuzam az emberi tevékenységekre is? Mesterek és imposztorok – tanítványok és epigonok. Micsoda különbség lehetett aközött, hogy egy csizmadia jól elkészített egy lábbelit, és aközött, hogy nagy dérrel-dúrral hirdette magát valami kontár ál-bõrdíszmûves? „A jó bornak nem kell cégér” – tartja a régi mondás. Eszerint mindig éljünk a gyanúperrel, ha valamit nagyon reklámoznak? Hirtelenjében Luther Márton és Tetzel János különös „párosa” jelenik meg lelki szemeim elõtt. Aztán újra a gyerekkori színes táblára pillantok: cifra bocskor, fodros gallér, amelyrõl a gyilkos galóca felismerhetõ. Hivalkodás, cicoma. Ne menj oda, ne szedd le! Ne bízz benne! A szakember már messzirõl látja a halálos különbséget.
Hányszor elõfordult már rövid pályafutásom során, hogy éppen a magát büszkén kereszténynek valló hivatali emberrel akadt a legtöbb öszszetûzésem, míg a korábbi párttitkárral, a sokak által lekommunistázott vezetõvel minden további nélkül meg tudtunk állapodni fontos kérdésekben! Ugye, milyen veszedelmet jelent a lélekre, sõt az egész emberi közösségre, ha Jézus igazi tanítványai helyét imposztorok és epigonok foglalják el? Jézus maga óvja tanítványait a farizeusok és írástudók kovászától, és ugyancsak õ intéz kemény feddõ beszédeket utóbbiakhoz, melyben meszelt sírokhoz hasonlítja õket.
Az epigonokra nem érdemes sok szót vesztegetni. Õk azok, akik a mindenkori mesterek buta és gépies majmolói. Legszemléletesebben talán a Monty Python csoport (az abszurd humor angol képviselõi) egyik klaszszikussá vált filmjének, a Brian életének egyik jelenetével lehet illusztrálni ezt a típust. Amikor az õt királlyá tenni szándékozó fanatikus tömeg elõl menekülve a fõhõs futás közben véletlenül elhagyja egyik lábbelijét, az üldözõk megállnak, és egy nõ, felemelve a szakadt papucsot, így kiált a többiekhez: „Az õ szent saruja! Jelt adott nekünk, hogy mi is ekképp cselekedjünk! Kövessük hát példáját!” Erre mindnyájan félig mezítláb, bicegve folytatják az üldözést.
Az epigon mindazonáltal veszélyes fajta. Õ az össztársadalmi kontraszelekció mindenkori alapanyaga. Epigonokkal vannak teli a magas hivatalok, a döntéshozó testületek és a fontosabb közintézmények. Õk azok, akik a jelentõs állami támogatással megjelenõ, csodaszép nyomdai kivitelû könyvek címlapjain szerepelnek, többnyire mint szerzõk. Ezek szolgálnak majd alapul ahhoz, hogy a mindenkori tanítványokat és leendõ mestereket bugyután összeállított tesztek alapján vizsgáztassák. Az epigon szeret arra hivatkozni, hogy úgymond a „mester lábainál” tanulta el a hivatás minden fortélyát. Az epigon fejbõl idézi a mester egyes szavait. Az epigon mindig pátosszal teli. Tisztában van ugyan „kiemelkedõ képességeivel”, ugyanakkor azt is tudja, hogy illik alázatot tanúsítania, mert egyedül ezáltal növelheti még tovább ázsióját. Néha nem is tudni pontosan, hogy az epigon vajon tisztában van-e vele, mennyire ostoba és kártékony is valójában.
Az imposztor már veszélyesebb. Õ az ugyanis, aki idõközönként leleplezi a mester – úgymond – „igazi arcát”. Ilyenkor az epigonok egyikének-másikának illenék pironkodnia, ám ahhoz ez a fajta túl primitív. Még az is elõfordul, hogy egy tehetséges imposztor „szenzációs felfedezését” éppen az az epigon adja hírül a világnak, akinek addigi „munkásságát” az a legteljesebb mértékben megszégyenítette és leleplezte. Az imposztort azonban ez a legcsekélyebb mértékben sem zavarja. Mosolyogva átveszi a vándordíjat az õ révén felfelé buktatott epigon kezébõl. Ám ha érdekei úgy kívánják, az is lehet, hogy pár héten belül el is engedi õt, mint a használt felmosórongyot.
Az imposztor nem olyan egyszerû lélek tehát, mint az epigon. Az imposztor ugyanis a legközvetlenebb parazitája a mindenkori mesternek. Szó szerint a vérét szívja. Abból él, hogy a mester gesztusait, szófordulatait, mentalitását ellesve – persze nem olyan csökött amatõr színvonalon, mint a Briant üldözõ epigonok – meg is próbál túltenni rajta! Az imposztor – ellentétben az epigonnal – nem elégszik meg azzal, hogy leveszi egyik lábáról a saruját. Ugyan! Az imposztor valódi célja, hogy a mesterrõl saját magára irányítsa a figyelmet, és azt érje el, hogy mindenki elhiggye neki: ha valóban követni akarjátok a mestert, akkor nem õt kell követnetek, hanem engem! Az imposztor mindkét saruját eldobja, és nagyjából derékszögben elfordulva az eredeti iránytól, elkezd nyugodtan sétálni.
Az intellektualizmusra igazán fogékony és önmagukra valamit is adó gombakedvelõk pedig természetesen követik majd az imposztor példáját. Közben némi keserûséggel megállapítják, hogy szegény mester letért a maga által elõirányzott helyes útról, ezért szükségszerûen elmagányosodás vár rá. Az az igazi progresszió, hogy túl tudunk tenni mestereinken! Lám, Arisztotelész is szerette Platónt, de még Platónnál is jobban szerette az igazságot! Az ilyen szlogenek egyengetik az imposztor útját. És természetesen az epigonok. Mert mi lenne egy imposztorral epigonok nélkül? Egy valamirevaló imposztor ugyanis született és örökös ellenzéki! Egy imposztor nem ülhet be egy hivatali vezetõ bõrbevonatú foteljébe. Egy imposztornak adnia kell a nimbuszára. Az imposztor mindig üldözött és meg nem értett marad. Az igazi mester minden üldözöttségét és meg nem értettségét alázattal magára veszi. Oly módon, hogy a mester – vagy emléke – gyanánt õt koszorúzzák meg, õt tüntetik ki, õt rehabilitálják. Ezt pedig nem tehetik meg mások, mint a bõrfotelben terpeszkedõ epigonok. Az imposztor ilyen értelemben az epigon létezésének is elemi feltétele. Epigon és imposztor kölcsönösen kiegészítik egymást.
És a tanítvány? Meredek ügy. Fõleg ha megtörténik vele, hogy bõrfotel kerül a feneke alá. Senki nem hiszi el többé neki, hogy nem epigon. Ha pedig véletlenül kitüntetik vagy üldözik, akkor egészen biztosan csak imposztor lehet! Hálátlan feladat tanítványnak lenni. Ugyanakkor ez az egyetlen út, amely nem a bocskoros-galléros mûmennyországba vezet. A tanítvány gyakran érzi úgy, hogy felfordul a gyomra, de ez mindig csak múló roszszullét. Fõként sohasem halálos. A tanítvány igazán szereti a mestert, épp ezért sohasem utánozza. Fõként nem szajkózza betéve a mondatait. A tanítvány nem szégyelli a saját hangját és gesztusait használni. A mestertõl ugyanis mindenekelõtt azt tanulta meg, hogy legyen bátorsága önmaga lenni. Olykor még ellene is mond a mesternek – de sohasem öncélúan, hanem mindig olyankor, ha személyes meggyõzõdése, belátása alapján ezt helyesnek látja. És tudja, hogy ilyenkor még a mester sem bántódik meg rajta, sõt ha teheti, meg is dicséri érte. A tanítvány nem alázatoskodik feleslegesen. Tudja, hogy amit tud, azt nem kell szégyellnie. Amit pedig nem tud, annak tudását nem mímeli. Nemcsak felesleges, hanem káros is volna. És ezt az alapelvet még csak nem is a mestertõl tanulta. Egyszerûen természetesnek tartja, mert így született.
Epigonok, imposztorok, tanítványok. De hol a mester? – tehetné föl valaki a jogos kérdést. Szükséges külön mondani, hogy minden mester tanítvány is egyben…?
Bartha István
::Nyomtatható változat::
|