EISZ
Evangélikus Információs Szolgálat
 
Luther Kiadó
Luther Kiadó
 
Rovatoló
Fundamentum
Élő víz
Egyházunk egy-két hete
Keresztutak
e-világ
Kultúrkörök
Keresztény szemmel
Nem mi írtuk...
A hét témája
Evangélikusok
EvÉlet - Lelki segély
A közelmúlt krónikája
Gyermekvár
Szószóró
evél&levél
Közlemények, nyilatkozatok
On-line plusz
E heti Luther-idézet
Útitárs
Presbiteri
 
Evangélikus Egyház - Online újságok - Evangélikus Élet - Archívum - 2006 - 17 - Pészah ünnepe

Keresztutak

Hozzászólás a cikkhez

Pészah ünnepe

A zsidóság a pészah ünnepét Niszán hónap 15. napjának előestéjétől, azaz 14-étől a hónap 21. (Izraelen kívül a 22.) napjáig tartja. A pészah a tavasznak, a természet újjászületésének, valamint a kovásztalan kenyérnek az ünnepe, amikor a zsidó nép az Egyiptomból való kivonulásra, a rabszolgaságból történt szabadulásra is emlékezik.

A történetet – Izrael elnyomatását, Mózes és Áron isteni küldetését, a fáraó kérlelhetetlenségét, az Egyiptomot sújtó tíz csapást, majd a zsidók megmenekülését – Mózes második könyvének első tizenöt fejezete írja le. A pészah elnevezés is innen ered (szó szerint az elkerülés ünnepe); arra utal, hogy a kivonulás előtt a tizedik csapás – az elsőszülöttek halála – elkerülte a zsidók házait.

Az ünnep hét (Izraelen kívül nyolc) napig tart. A régi időkben ugyanis a hónapok kezdetét jelző újhold megjelenését Jeruzsálemben figyelték, s arról sürgősen értesítették a többi hitközséget. Az Izraelben élő zsidók nappal füst-, éjjel tűzjelekkel továbbították távolabb – például Babilonban és Perzsiában – élő testvéreiknek az újhold beköszöntésének hírét, de ellenségeik hamis jelekkel megzavarták őket. Ezután lovas futárok vitték a hírt, ám idővel ezt is megakadályozták, ezért a bizonytalanság miatt sokáig kettős ünnepet (két széderestét) tartottak. A 4. századtól kezdve a tudósok már pontosan ki tudták számítani a jeruzsálemi újhold időpontját, de hagyománytiszteletből megmaradt a két széder.

Pészah a szabadság ünnepe is; ilyenkor az emberi szabadság teljességét hirdetik. Az ünnep a széderestével kezdődik: szertartásos, meghatározott rend szerint zajló családi étkezés – egyfajta szeretetvendégség – keretében dramatizálva felidézik a kivonulás történetét. A széderasztal terítéke és étkei szimbolikus jelentéssel bírnak. Az ünnep hét (nyolc) napja közül az első a kivonulásra, az utolsó pedig a Nádas-tengeren való átkelésre emlékeztet (a közbeeső napok úgynevezett félünnepek). Ez volt az a tenger, amelyen Isten száraz lábbal átvezette a zsidókat – az őket üldöző egyiptomi sereget viszont elpusztította. A pészahi istentisztelet rendje is kötött, az első napi harmatért való imától kezdve az utolsó napi Mázkírig, az elhunytakért mondott imáig.

A zsidó húsvét egy másik elnevezése „a kovásztalan kenyér ünnepe”. Ugyanis amíg tart, nem szabad kovásszal készült kenyeret enni, sőt pészah előnapjára minden kovászos élelmiszert el kell távolítani a házból. Pészahkor kizárólag erre a célra fenntartott főzőedényeket, tálakat-tányérokat szabad használni (a nagyon vallásos zsidóknál erre az ünnepre külön konyhát tartanak fenn). A rabbinikus szabályozás szinte kórházi sterilizálást ír elő erre az időszakra, így a zsidó nők rituális tavaszi nagytakarítást végeznek.

A zsidók ilyenkor csak kovász nélküli tésztaféleséget fogyasztanak, ez a pászka (héberül) vagy macesz (jiddisül). A pászka lisztből és vízből készült, gyorsan sütött ostyaféleség. A bibliai magyarázat szerint Egyiptomot elhagyva nem volt idő a kenyér megkelesztésére, a zsidók keletlenül, kovász nélkül vitték magukkal a tésztát. A maceszt „lehem óni”-nak, a „nyomorúság kenyerének” is nevezik, ami arra utal, hogy a szolgaság évei alatt is ezt fogyasztották.

Magyarországon, Erdélyben a 16. században jött létre a székely zsidózók, a szombatosok hitfelekezete. Már ők is megemlékeztek a zsidók egyiptomi kivonulásáról („pogácsás ünnep”), s megülték a széderestét is.

A pészah és a húsvét időpontja kezdetben egybeesett. A 2. századtól kezdve a húsvét egy héttel a zsidó ünnep után került, a formális szétválasztást pedig 325-ben a niceai zsinat végezte el. A Gergely-naptár szerint az idén április 12-én este kezdődött a zsidó húsvét.

Bognár Anna


::Nyomtatható változat::

E számunk tartalma
Élő víz
Keringő
Tanyai emlék
Heti útravaló
Egyházunk egy-két hete
Alapkőletétel Kőszegen
Krisztusért járva követségben
Passiójáték Kelenföldön
„Jézus él, és előttünk jár”
Missziói nap Kemenesalján
Keresztutak
Nagyheti konferencia Németországban
Útmutató 2009
Az egyházak után politikusok is jogorvoslatot kérnek az Alkotmánybíróságtól
Pészah ünnepe
Keresztény-Zsidó Teológiai Évkönyv 2005
Idén is keresztre feszíttette magát néhány ember a Fülöp-szigeteken
Evangélikusok
Koncentráció vagy megszegényítés?
A svéd evangélikus énekköltészet megújítója
e-világ
A Föld napja
Keresztény szemmel
Egy választás – két arc
Tamás különös konfirmációja – tanulságul tíz tételben
Virágok, pálmaágak, nagypénteki sötétség, üres sír – kit válasszak?
Békés nemzedékváltás
evél&levél
Tisztelt Szerkesztőség!
Kedves Murányi László Testvérem!
E heti Luther-idézet
Luther-idézet
Kultúrkörök
Textilbe szőtt Isten-dicséret
Déli harangszó Paksról
Amerika történelmi arca
Dísztárgy vagy fegyver?
Godspell – „Isten beszéde”
Bábel tornya – az ókori csillagvizsgáló
Mézes sütemény
A vasárnap igéje
A Feltámadott pedagógiája
Oratio oecumenica
Oratio oecumenica
Gyermekvár
Kedves Gyerekek!
Cantate
Beköszöntő
 
A lapról
Impresszum
Fórum
Kapcsolatok
Evangélikus portál
Déli Egyházkerület
Északi Egyházkerület
Nyugati (Dunántúli) Egyházkerület
 


Evangélikus Egyház Online újságok Evangélikus Élet Archívum 2006 17 Pészah ünnepe

© Magyarországi Evangélikus Egyház, Internet Munkacsoport, 2003–2017
© Luther Kiadó, Evangélikus Információs Szolgálat, 2015–2017
Az adatok kereskedelmi célra nem használhatók. Minden jog fenntartva.
Kérdések és megjegyzések: Webmaster