EISZ
Evangélikus Információs Szolgálat
 
Luther Kiadó
Luther Kiadó
 
Rovatoló
Fundamentum
Élő víz
Egyházunk egy-két hete
Keresztutak
e-világ
Kultúrkörök
Keresztény szemmel
Nem mi írtuk...
A hét témája
Evangélikusok
EvÉlet - Lelki segély
A közelmúlt krónikája
Gyermekvár
Szószóró
evél&levél
Közlemények, nyilatkozatok
On-line plusz
E heti Luther-idézet
Útitárs
Presbiteri
 
Evangélikus Egyház - Online újságok - Evangélikus Élet - Archívum - 2006 - 17 - Tamás különös konfirmációja – tanulságul tíz tételben

Keresztény szemmel

Hozzászólás a cikkhez

Tamás különös konfirmációja – tanulságul tíz tételben

Tamás a fehérvasárnapon tudatos, személyes hitet nyert keresztény prototípusa, így mindannyiunk példaképe is lehet. Igen, a „kettős” nevű – ugyanis a név eredeti jelentése az arameus nyelvben „iker” – tanítvány hitvallása egy különös „különkonfirmáció” következménye. Tettének tanulságát az alábbi, hevenyészetten megfogalmazott gondolattöredékben tudom összefoglalni. A magam számára (is), mert az én Uram engem is naponként megkonfirmál…

Tamás őszinte ember: mert nem hazudja a hitet, ha nincs; de vágyik rá. S ebből az őszinte kételkedésből el lehet jutni a tudatos, személyesen megtapasztalt hit megvallásáig. Senki sem születik hívőnek! És Istennek nincsenek unokái, csak újjászületett, Krisztus-hitre jutott gyermekei!

Tamás nem hisz másoknak, még a saját szemének sem; „saját kezűleg” akarja megismerni a Feltámadottat, s e merész vágyát nem rejti véka alá.

Az Úr szaván fogja őt, mert nem valamit hallott valakiktől, hanem magától Jézustól hallotta azt, amire neki személyesen szüksége volt hite megerősítésére. S e különórán tartott konfirmáción őt ismerte meg igazán, mint Jób: „Csak hírből hallottam rólad, de most saját szememmel láttalak.” (Jób 42,5)

Jézus számára az egy hiányzó tanítvány, az egy „elkóborolt bárány” is fontos. Tamás nem kap szemrehányást azért, mert elmaradt a többiektől, és nem volt jelen húsvét este. Mint ahogy az eltévedt bárányt sem bünteti meg a jó pásztor, amiért elkószált a nyájtól.

Jézus a magdalai Máriának nem engedte meg, hogy megérintse őt, de Tamást felszólította arra, hogy kezét tegye a sebhelyekre. Mindenkit más és más módon ragad meg az Úr, s a világon minden eszköz a szolgálatára áll, hogy egyedi teremtményeit ne „egy kaptafára” húzott megtérési módokkal hívja magához.

Noha Tamás hitre jutása egyedinek, különösnek tűnik, mégsem szabálytalan, sőt! S ez a mai Tamások reménysége! Ahány ember, annyi megtérési történet, mert Jézus útja és eszköze számtalan. Átszegzett karjaival ma is átöleli minden, őszintén őt kereső, kutató, kételkedő gyermekét!

A „kettős” nevű tanítvány kettős-egy hitvallása – „Én Uram, és én Istenem! (Jn 20,28) – arra is példa, hogy korábban ő sem látott, de megnyíltak lelki szemei, és a Feltámadottban felismerte az Urat és Istent egy személyben! Tamás látása hitté vált! Hisszük-e, hogy a feltámadott Jézus egyszerre valóságos ember és valóságos Isten?!

Mi is csak úgy hihetünk, ha előbb Isten igéje és Szentlelke által felismerjük a mi Urunkat és Istenünket. Ebbéli hitünket az Úr e földi életünk során folyamatos és állandó konfirmációval erősíti. Engedjük-e agyagedényként formáltatásunkat, a konzerválást és a renoválást egyidejűleg?

Végső soron Jézus Krisztus felismerése az igazi csoda a mindenkori Tamások számára; de ez bizony az Úr csodája! S ezért mi nem vagyunk lépéshátrányban Tamással szemben, mert nem ő ismerte fel Jézust, hanem Jézus ismertette meg magát vele.

Megtapasztal(hat)tuk: a Feltámadott ott és akkor válik felismerhetővé, ahol és amikor ő akarja. Testi szemekkel, emberi érzékekkel nem ismerhető fel Jézus ma sem! Ezért nem a Tamások érdeme, hogy látnak – hiszen például a magdalai Mária és az emmausi tanítványok sem ismerték fel „maguktól” az Urat! De ajándéka, a Szentlélek a miénk is lehet, s így a mai kételkedő Tamások is azonos esélyekkel indulhatnak Jézus „felfedezésének” keskeny útján!

Tamás hitvallása nem új, hiszen ez a Tízparancsolat első igéje! Csak azért mondhatja el hitvallását minden Tamás egyes szám első személyben – a „birtokviszonyt” is kifejezve –, mert Isten már az ószövetségben „kijelentette magát” a számunkra. Tudjuk-e, valljuk-e és hiszszük-e ezt a kőbe vésett, élő igét: „Én, az Úr, vagyok a te Istened… Ne legyen más istened rajtam kívül!” (2Móz 20,2–3)

–i –s


::Nyomtatható változat::

E számunk tartalma
Élő víz
Keringő
Tanyai emlék
Heti útravaló
Egyházunk egy-két hete
Alapkőletétel Kőszegen
Krisztusért járva követségben
Passiójáték Kelenföldön
„Jézus él, és előttünk jár”
Missziói nap Kemenesalján
Keresztutak
Nagyheti konferencia Németországban
Útmutató 2009
Az egyházak után politikusok is jogorvoslatot kérnek az Alkotmánybíróságtól
Pészah ünnepe
Keresztény-Zsidó Teológiai Évkönyv 2005
Idén is keresztre feszíttette magát néhány ember a Fülöp-szigeteken
Evangélikusok
Koncentráció vagy megszegényítés?
A svéd evangélikus énekköltészet megújítója
e-világ
A Föld napja
Keresztény szemmel
Egy választás – két arc
Tamás különös konfirmációja – tanulságul tíz tételben
Virágok, pálmaágak, nagypénteki sötétség, üres sír – kit válasszak?
Békés nemzedékváltás
evél&levél
Tisztelt Szerkesztőség!
Kedves Murányi László Testvérem!
E heti Luther-idézet
Luther-idézet
Kultúrkörök
Textilbe szőtt Isten-dicséret
Déli harangszó Paksról
Amerika történelmi arca
Dísztárgy vagy fegyver?
Godspell – „Isten beszéde”
Bábel tornya – az ókori csillagvizsgáló
Mézes sütemény
A vasárnap igéje
A Feltámadott pedagógiája
Oratio oecumenica
Oratio oecumenica
Gyermekvár
Kedves Gyerekek!
Cantate
Beköszöntő
 
A lapról
Impresszum
Fórum
Kapcsolatok
Evangélikus portál
Déli Egyházkerület
Északi Egyházkerület
Nyugati (Dunántúli) Egyházkerület
 


Evangélikus Egyház Online újságok Evangélikus Élet Archívum 2006 17 Tamás különös konfirmációja – tanulságul tíz tételben

© Magyarországi Evangélikus Egyház, Internet Munkacsoport, 2003–2017
© Luther Kiadó, Evangélikus Információs Szolgálat, 2015–2017
Az adatok kereskedelmi célra nem használhatók. Minden jog fenntartva.
Kérdések és megjegyzések: Webmaster