EISZ
Evangélikus Információs Szolgálat
 
Luther Kiadó
Luther Kiadó
 
Rovatoló
Fundamentum
Élő víz
Egyházunk egy-két hete
Keresztutak
e-világ
Kultúrkörök
Keresztény szemmel
Nem mi írtuk...
A hét témája
Evangélikusok
EvÉlet - Lelki segély
A közelmúlt krónikája
Gyermekvár
Szószóró
evél&levél
Közlemények, nyilatkozatok
On-line plusz
E heti Luther-idézet
Útitárs
Presbiteri
 
Evangélikus Egyház - Online újságok - Evangélikus Élet - Archívum - 2005 - 06 - A keresztség

Liturgikus sarok

Luther és az istentisztelet 14.

Hozzászólás a cikkhez

A keresztség

Iratokról, liturgikus rendekről, templomról, igehirdetésről, úrvacsoráról, papi szolgálatról már olvashattunk e rovat hasábjain. Luther véleményét, hozzáállását, tanácsait próbáljuk számba venni, hogy azután újra meg újra mérlegre tegyük saját elképzeléseinket: tényleg lutheránusok vagyunk-e gyakorlatunkban és tanításunkban? A keresztelés a különböző korokban más és más helyet foglalt el a liturgikus életben. Olykor a főistentisztelet része volt, máskor pedig önálló keresztelői istentiszteletet tartottak. Kezdetben főleg a nagy ünnepek liturgiájához kapcsolódott a keresztelés; manapság szinte független az egyházi évtől, a család határozza meg az idejét. Mit mond Luther a kereszteléssel kapcsolatos teendőkről, és hogyan végezték azt a lutheri módon megreformált gyülekezetekben?

Nem térhetünk ki most arra, hogy miként szól reformátorunk a keresztség tartalmáról. Aki tájékozódni kíván a legfontosabbakról, bátran lapozza fel a Kis káté és a Nagy káté idevágó részeit. Ezekből megtudhatjuk, hogy minden a szerzési igéken múlik. Ez mutatja, hogy nem emberi találmány, hanem Urunk rendelése az, hogy maga Isten keresztel, a víz az igével együtt válik szentséggé, s hogy a keresztség célja az üdvösség. Tudomást szerezhetünk arról is, hogy nem a hit, hanem az ige teszi érvényessé azt, hogy Krisztusnak a gyermekkeresztség tetszik, s nem csupán üres jel. A keresztségben megtörténő esemény – hogy meghal az óember, és feltámad az új ember – a mindennapi életben meg kell, hogy ismétlődjék a bűn ellen való harcban és a keresztséghez visszatérő megtérésben.

A Keresztelési könyvecske („németül és javítva”) 1523-ban jelent meg. 1526-ban ismét kiadták, de már jelentősen lerövidítve. A következő megjelenéskor, 1529-ben – s ez azóta is mindig így történik – a Kis káté függelékeként adták ki. Az első formát a teológusok még „az addigi gyakorlat konzervatív kritikájának” nevezték. A második már továbblép, de megmarad benne a hagyományos középkori keresztelési gyakorlattal való folyamatosság.

A Keresztelési könyvecske bevezetőjében utal arra a – legtöbbször nem eléggé komolyan vett – eseménysorra, amely a keresztségben elhangzik és történik. Meg kell szívlelni a dolog nagyszerűségét és komolyságát, meg kell gondolni, hogy mit jelent ellenkezni az ördöggel, meg kell érteni, hogy nem a külsőségek teszik naggyá az eseményt, és hittel kell fogadni az újonnan születés fürdőjét, amely Isten minden javának örökösévé és Krisztus testvérévé tesz.

A keresztelő a gonosz elűzésével kezdődik: „Menj ki, tisztátalan lélek, és adj helyet a Szentléleknek!” A gyermek homlokára és mellére való keresztvetés fontos jel Luther számára. A mozdulatot imádságsor kíséri, amely több bibliai mondatra, történetre is utal: a kérőről, keresőről, zörgetőről szóló evangéliumi szakaszra; az özönvíz mindent elmosó eseményére; a Vörös-tengeren való átkelésre; a Jordánnál történt keresztelésre; az ádámi örökségre és a kisgyermekek evangéliumára. Mindezek után a keresztelést végző ismét ráparancsol a tisztátalan lélekre, hogy távozzék Jézus Krisztus e szolgájától.

Lényeges része a Luther által használt és rögzített keresztelési rendnek, hogy a pap a gyermek fejére téve kezét a keresztszülőkkel együtt térdelve imádkozza a Miatyánkot. Ezt követi a keresztelési kérdéssor, amelynek első részében a keresztszülők ellene mondanak az ördögnek, megvallják a Szentháromság egy Istenbe vetett hitüket és keresztelési szándékukat. A keresztelés háromszori vízbe merítéssel történt. Ezek után adja a pap a fehér inget a megkeresztelt gyermekre (ősi keresztény szokás, amely ószövetségi előképekre is visszautal), és ezt mondja: „A mindenható Isten, Jézus Krisztus Urunk Atyja, aki téged újonnan szült vízzel és Szentlélekkel, és megbocsátotta minden bűnödet, erősítsen téged kegyelmével az örök életre. Ámen.” (Ez megfelel annak az ősi áldásformulának, amelyet a keresztelés után az olajjal való megkenéskor mondtak.) A szertartás a békességkívánsággal zárul.

Látjuk tehát, hogy egyházunk mai gyakorlata szorosan követi a Luther által elfogadott gyakorlatot. Elgondolkodtató azonban az, hogy mára elmaradt belőle az ördögnek való ellentmondás, a gonosz hatalmával szemben felvett tudatos harcra történő biztatás és fogadalom. Ma, amikor a gonosz oly sok kellemesnek tűnő, látványosnak mutatkozó megjelenését tapasztaljuk, talán nem ártana visszatérni Luther ezen gyakorlatához.

Hafenscher Károly (ifj.)


::Nyomtatható változat::

E számunk tartalma
Napról napra
Új nap – új kegyelem
Liturgikus sarok
A keresztség
Élő víz
Státusa: túlélő
Félelem
Az üzleti világ legnagyobb problémája napjainkban
Minden megy tovább
Heti útravaló
Egyházunk egy-két hete
Bonyhádi iskolapélda: eredményes felzárkóztatás
Bonyhádi iskolapélda
„Bálványok” Békáson
Párbeszéd a felelősségről
Keresztutak
Lengyelország múltjából
Evangélikusok
Egy életen át Isten szolgálatában
A fotóművészetben is jeleskedő tudós lelkészunoka
A pietizmus atyja – a magyarországi vallásszabadságért
e-világ
Interneten közvetített evangélium
Keresztény szemmel
Média a családért
A hét témája
Luther
Egy film, amelyet minden evangélikusnak látnia kell!
Márton testvér kilépett a templom falai közül
Luther a vásznon
evél&levél
A missziónkról
Válasz A missziónkra című levélre
Van miért hálát adnunk!
A közelmúlt krónikája
Szentírás – miniben
Elhurcoltakra emlékeztek Gávavencsellőn
Kölcsey-verseny a magyar kultúra napján
E heti Luther-idézet
Luther-idézet
Kultúrkörök
Kié az ország és a hatalom?
Régi zsoltár új hangon
Déli harangszó
A vasárnap igéje
Nárciszok és napraforgók
Oratio oecumenica
Oratio oecumenica
EvÉlet - Lelki segély
Túláradó kegyelem
 
A lapról
Impresszum
Fórum
Kapcsolatok
Evangélikus portál
Déli Egyházkerület
Északi Egyházkerület
Nyugati (Dunántúli) Egyházkerület
 


Evangélikus Egyház Online újságok Evangélikus Élet Archívum 2005 06 A keresztség

© Magyarországi Evangélikus Egyház, Internet Munkacsoport, 2003–2017
© Luther Kiadó, Evangélikus Információs Szolgálat, 2015–2017
Az adatok kereskedelmi célra nem használhatók. Minden jog fenntartva.
Kérdések és megjegyzések: Webmaster