EISZ
Evangélikus Információs Szolgálat
 
Luther Kiadó
Luther Kiadó
 
Rovatoló
Fundamentum
Élő víz
Egyházunk egy-két hete
Keresztutak
e-világ
Kultúrkörök
Keresztény szemmel
Nem mi írtuk...
A hét témája
Evangélikusok
EvÉlet - Lelki segély
A közelmúlt krónikája
Gyermekvár
Szószóró
evél&levél
Közlemények, nyilatkozatok
On-line plusz
E heti Luther-idézet
Útitárs
Presbiteri
 
Evangélikus Egyház - Online újságok - Evangélikus Élet - Archívum - 2005 - 12 - Visszhang a visszhangokra

evél&levél

Hozzászólás a cikkhez

Visszhang a visszhangokra

Ígéretem szerint a Más vallásúak vagy testvérek? című cikkemre (Evangélikus Élet, 2005. január 30.) érkezett észrevételekre összefoglalóan kísérlek meg felelni. Köszönöm, hogy többen foglalkoztak írásom mondanivalójával egy olyan időszakban, amikor sok egyházi és társadalmi esemény más irányba terelhette az érdeklődést.

A beérkezett észrevételek, hozzászólások nagyobb része telefonon, kisebb része levélben vagy személyes beszélgetések útján érkezett hozzám. Az első levelet – Dolhai Lajos római katolikus professzor véleményét – február 27-én lapunk teljes terjedelmében közölte az olvasói levelek rovatában. Nem várva meg a sajtóbeli válasz lehetőségét, az egri teológia tanárának magánlevélben is megköszöntem érdeklődését.

Dolhai professzornak szinte minden megjegyzését komolyan veszem, kivéve a levél címét: „Csak szónoki kérdés!” Sajnos többről van szó, mint figyelmet felkeltő szónoki kérdésről. Ismerve a magyar és a nemzetközi keresztény sajtót, a tapasztalat mondatja velem, hogy a Dominus Iesus irat megjelenése óta újra használják római testvéreink a „más vallásúak” kifejezést reánk is, megfeledkezve arról, hogy a II. vatikáni zsinat ökumenizmusról szóló irata ezt a kategóriát – a nem keresztény monoteista és politeista vallásokra utalva – a Nostra Aetate iratra hagyta, ahogy erre már hivatkoztam fájdalmas sikolynak is felfogható cikkemben.

Nagyra becsülöm Dolhai Lajos professzor urat, ökumenikus tevékenységét, tanári munkáját tisztelem, többször hivatkoztam könyv formában is megjelent főiskolai jegyzetére mint pozitív ökumenikus kiadványra. Ezután is Krisztusban testvéremnek tartom, függetlenül attól, hogy felekezete nem így jelöl bennünket. Mélyen fájlalom és hiányolom az intercommunio lehetőségét, amely nyilván nem evangélikus úrvacsora-tanításunkkal kapcsolatos, hanem papi szolgálatunk el nem ismerésével. Erről a témáról részletesen írtunk a Közös Bizottság 1973 és 1984 között tartott üléseiről kiadott, Das Herrenmahl, illetve Eucharist című könyvünkben, de akkor még nagyobb reménységgel és egyértelmű „vendégbarátságot” hirdetve.

Itt említem meg, hogy a visszhangok között volt egy olyan írás (aláírás nélkül), amely Pázmány Péter szavaival küldött átkot rám mint az igaz római egyház ősellenségére, eretnekre, tűzre való hitújítóra. Hogy félreértés ne essék, a levél másolatban közli az Egy csepp emberség című könyvben megjelent írásom melletti fényképet is. Erre válaszolni nem tudtam, mivel csak a címzett volt ismerős, a küldő nem, illetve mivel a levél hangvételét sem tekintem a mai római egyház véleményének.

Ugyanakkor örömmel vettem, hogy több, megértést mutató, sőt vigasztaló római katolikus hangot is hallhattam visszhangként plébános testvéreimtől, perjel és püspök testvéremtől egyaránt. Római katolikus testvéreimtől volt részem személyes látogatásban és több telefonbeszélgetésben is, amelyek során biztosítottak arról, hogy továbbra is testvérnek tekintenek, illetve elismerik az elmúlt ötven év munkáját mind egyéni, mind felekezetközi vonatkozásban. (Mivel a levélíróknak, telefonálóknak azt ígértem, hogy reagálásukat nem tárom a nyilvánosság elé, a nevektől eltekintek.) Aggodalmaim egy részét jogosnak tartották, és nagy alázattal biztosítottak arról, hogy szerintük sem lehet kisajátítaniuk közös Urunkat. Többen elismerően nyilatkoztak személyes találkozásainkról, közös pozitív élményeinkről.

Örvendetes, hogy református lelkipásztorok részéről is kaptam (noha jóval kisebb számban, mint a rómaiaktól) visszhangot, mély, elemző választ is, amelyben a szerző jogosnak tartotta, fájdalmas kiáltásnak minősítette cikkem alaphangját. Ugyanakkor józan figyelmeztetést is nyertem a tekintetben, hogy a II. vatikáni zsinat nyitását még ma sem szabad leértékelni, hiszen mi lett volna, ha a katolikus egyházfők a 20. század második felében nem tárták volna ki merészen a világkereszténység leghatalmasabb, legnépesebb felekezetének évszázadokon, sőt évezredeken át hermetikusan bezárt ablakait? Rémisztő arra gondolni, mi lett volna, ha nem teszik lehetővé modern világunk ugyan sokféleképpen szennyezett, mégis friss levegőjének beáramlását.

Arra is figyelmeztettek, hogy már az ökumenikus mozgalom hivatalos megalakulása (1948) előtt is élt Rómában a mereven elzárkózó antimodernista irányzattal szemben több római teológus hangoztatott véleménye, amely szerint elkerülhetetlen az ökumenikus nyitás, mégpedig közös keresztény bizonyságtételünk hitelének helyreállítása érdekében. Volt, aki azt hangoztatta, hogy meg kell érteni római testvéreinket, mert az egyházukon belül is új szakadások veszélye fenyegetett, és ezért néha igen merész kijelentéseket hallatnak, máskor belső szakadások elhárításán fáradoznak. Nem tartottak azonban kétségben bennünket, a keresztények együvé tartozását rendszeresen érzékeltették, számos közvetett és közvetlen gesztussal. Ezt tudomásul véve még így is fogalmazhatok: ez az egyház minden tradíciója és folyamatossága ellenére sem ugyanaz az egyház, amelynek inkvizíciója megégette Giordano Brunót, kiátkozta Galileit, máglyára küldte a magyar gályarabokat, nem is beszélve a francia protestánsok Szent Bertalan-éjszakai tragédiájáról. (Vö. II. János Pál több mint száz „bűnbánó” nyilatkozatával!) Ez a római egyház megtérésre képes isteni intézmény minden hibájával és hiányosságával együtt. Egyensúlykereső tevékenységét megértéssel kell figyelnünk. Jól kell értenünk egyházaink sajátos helyzetét, a különbségekből származó lépéseket, nyilatkozatokat.

Érdekes számomra, hogy evangélikus olvasóktól lényegesen kevesebb visszhangot kaptam, és ami elhangzott, felületesnek mondható. „Drukkolunk neked”, „jól megmondtad nekik”, „igazunk lett, hogy semmi sem változik Rómában, Roma semper idem est”, „kár volt annyira közel menni Rómához, a naiv optimizmus mindig kudarcot vall”, „kíváncsiak leszünk, hogyan reagálnak”, „ne csüggedj, nem volt hiábavaló eddigi szolgálatod, sem mostani kiáltásod” – ilyen vélemények hangzottak el. Volt lelkész, aki így vélekedett: „Hosszabb tanulmány kellene, hogy még mi, gyakorló lelkészek is jobban értsük, mi az, ami közös, és mi az, ami elválaszt.”

Mit akartam végül is? Saját életem, szolgálatom, több mint ötvenéves ökumenikus törekvésem értékelését. Mennyire volt kivételes helyzetben személyem, és mennyire volt általános az ökumenikus haladás? Fel akartam hívni olvasóim figyelmét arra, hogy van sajátos protestáns hang is. Józan, mérlegelő hang, amely észreveszi a jót és a rosszat, a haladást és a fékezést. Amely hitből és testvéri szeretetből akar véleményt nyilvánítani.

El akartam mondani azt, amit én elmondhatok, mert nem tartozom a római iurisdictio hatáskörébe, de engedelmességre kötelezett testvéreim nem mondhatják el következmények nélkül a véleményüket. Bátorítani akartam fiataljainkat, a következő nemzedékekben szolgáló lelkészeinket arra, ne higgyék, hogy az ökumenikus kérdés már lerágott csont: időszerű ma is, és számtalan feladat vár rájuk a jövőben.

Nem egyszerűen öncélú, belső ügyről van szó, hanem hitelességünk kérdéséről, hogy elhihesse a világ, kicsoda a mi közös Urunk, és így eszközei lehessünk a szekularizált környezetben, közömbös vagy néha ellenséges közegben is. És mindezt a reménység jegyében!

Hafenscher Károly (id.), a MEE ökumenikus tanácsadója


::Nyomtatható változat::

E számunk tartalma
Liturgikus sarok
Mennyire fontos nekünk Luther?
Élő víz
Mi a válaszod?
Hiába kerestem az örömöket…
A gyógyító erő
Heti útravaló
Amikor Isten hallgat
Egyházunk egy-két hete
Bizalom, szeretet, alázat
A templom egerétől az Online Hittanig
Eszmecsere a minisztériumban
Keresztutak
Az emberi jogi bizottság az egyházi iskolák tavalyi demonstrációjáról
A MAKÚSZ és a PRÚSZ közös közleménye az ügynöklistákról
Egy segítő kéz
A zsidóság evangélizálása
„Jézus, Tavasz és Jeruzsálem” – régi, mégis új ez a történet
Evangélikusok
Szabadság van – pénz nincs
Egyházias teológiát!
e-világ
Evangélikus iskolák informatikai versenye
Testünk legfőbb éltetője
Keresztény szemmel
Tábori püspök
Evangélikus böjti népszokások
evél&levél
Visszhang a visszhangokra
A közelmúlt krónikája
Bábokkal tettek bizonyságot…
Paraván mögötti vallomások
E heti Luther-idézet
Luther-idézet
Kultúrkörök
Országos retorikaverseny
Liturgikus remekművek
Johann Sebastian Bach passiója is Krisztus-követésre hív
A vasárnap igéje
Nem vagy egyedül!
Új nap – új kegyelem
Oratio oecumenica
Oratio oecumenica
EvÉlet - Lelki segély
Hogyan böjtöljek?
 
A lapról
Impresszum
Fórum
Kapcsolatok
Evangélikus portál
Déli Egyházkerület
Északi Egyházkerület
Nyugati (Dunántúli) Egyházkerület
 


Evangélikus Egyház Online újságok Evangélikus Élet Archívum 2005 12 Visszhang a visszhangokra

© Magyarországi Evangélikus Egyház, Internet Munkacsoport, 2003–2017
© Luther Kiadó, Evangélikus Információs Szolgálat, 2015–2017
Az adatok kereskedelmi célra nem használhatók. Minden jog fenntartva.
Kérdések és megjegyzések: Webmaster