EISZ
Evangélikus Információs Szolgálat
 
Luther Kiadó
Luther Kiadó
 
Rovatoló
Fundamentum
Élő víz
Egyházunk egy-két hete
Keresztutak
e-világ
Kultúrkörök
Keresztény szemmel
Nem mi írtuk...
A hét témája
Evangélikusok
EvÉlet - Lelki segély
A közelmúlt krónikája
Gyermekvár
Szószóró
evél&levél
Közlemények, nyilatkozatok
On-line plusz
E heti Luther-idézet
Útitárs
Presbiteri
 
Evangélikus Egyház - Online újságok - Evangélikus Élet - Archívum - 2006 - 24 - A Szentháromság titka és imádata

Keresztény szemmel

Hozzászólás a cikkhez

A Szentháromság titka és imádata

Mindennapi életünk gyakran magán hordozza a hármasság jegyeit. Elég, ha az ember sajátosságára mint test, lélek, szellem egységére utalunk. Jóllehet az ember hármas felosztására következtethetünk, mégis egy személyiség összetevői. Ha sötét szobában a fehér fénysugár elé üvegprizmát helyezünk, akkor tűzpiros, halványlila és világoszöld színekre törik szét. Három szín, és mégis ugyanaz a fehér fény.

Augustinus ismert képe: a forrást nem nevezhetjük folyónak, a folyót sem forrásnak, s azt a kortyot, amelyet a forrásból iszunk, sem folyónak, sem forrásnak nem mondhatjuk. Pedig mind a háromban ugyanaz a víz van. Ha egy nagyobb templom épületén három bejárat található, mindegy, hogy melyik úton közelítünk az Isten házába, ugyanabba a templomba érkezünk.

A hasonlatok és képek jelzik, mennyire nem idegen földi berendezkedésünk látható világától sem a hármasság az egységben, s az egység a hármasságban.

A mai vasárnap különös az egyházi esztendő ünnepeinek sorában. A pünkösd mozgalmas eseményére való emlékezés után a keresztény hit összefoglalását adó úgynevezett hittani ünnep, amelyet követ maximum huszonhét, Szentháromság utáni vasárnap.

Amíg az egyházi év ünnepei az Isten által a történelemben véghezvitt eseményekre, tehát történésekre emlékeztetnek, s mindig megelevenítik őket, addig a Szentháromság vasárnapja az üdvtörténet gazdag eseménysorozatát együtt jeleníti meg. Ugyanakkor a kutató, kereső értelem Isten titkát is meg akarja ismerni, és a nagy Isten-titokról fel akarja lebbenteni a fátylat.

A ránk maradt egyháztörténeti hagyomány szerint amikor Augustinus a tengerparton sétált, és a Szentháromság titka felett gondolkozott, meglátott egy játszadozó kisfiút, amint egy kagylóval a kezében kis vödörbe igyekezett kimerni a tenger vizét. A híres egyházatya és neves tudós ekkor döbbent rá arra, hogy amint a tenger vizét nem lehet kimerni, akként a Szentháromság titkát sem tudja az emberi értelem megmagyarázni.

Ha ezzel az alázattal közelítünk az ünnephez, akkor mégis feltárulhat belőle annyi, amennyi hitünk megéléséhez feltétlenül szükséges. A Szentírásban nem található a Szentháromság kifejezés, de az Atya, Fiú, Szentlélek formula többször is előfordul. Közülük a legismertebb a missziói parancsban Jézus ajkán elhangzó kötelezés a keresztség gyakorlására és az apostoli áldás Pál leveleiből: az Úr Jézus Krisztus kegyelme, az Atya szeretete és a Szentlélek közössége legyen mindnyájatokkal.

Az Atya a mindenség Ura és teremtője, aki karácsonykor testet öltött a Fiúban. Szeretetének ékes jele a betlehemi jászolbölcső. A Fiú az Atyával való teljes egységben vállalja nagypénteken az egész emberiségre kisugárzó megváltó tettét. Ennek jele a golgotai kereszt. Az Atya pedig igazolja őt a feltámadás páratlan eseményében. Pünkösdkor a Lélek kiáradása győzi meg a félénk természetű és bizonytalan hitű tanítványokat Isten nagyságos tetteiről. Ennek ékes bizonyítéka a háromezer megkeresztelt hívő s az egyház közösségének megszületése.

Luther Istenben a Szentháromság teljes egységét hangsúlyozza. Számára nem az a kérdés, hogy a Szentháromság miként lehet egy, hanem éppen ennek fordítottja. Hogyan lehet az egy Isten három személy? Ezért nem is kedveli a háromság (trinitatis) megjelölést. Számára fontos, hogy Isten önmagával teljes egységben van. Így a keresztény ember bármelyik isteni személyt megszólíthatja imádságában, mindig ugyanahhoz az egy Istenhez fordul hálaadó vagy kérő szavával.

Itt érdemes szólnunk arról, hogy a mai nyelvben más a személy szó jelentése, mint az ókori időkben. Ma a személy, személyiség képzetéhez az önálló értelemmel, saját akarattal és valós érzelmekkel rendelkező ember tartozik. A teológia inkább Isten három különböző létezési módjáról tanít, más teológusok Isten háromféle nevéről beszélnek. Tillich Isten személyes karakterét emeli ki, amivel azt kívánja hangsúlyozni, hogy Isten több és más, mint az emberi személy. Amikor tehát Istent Atya, Fiú, Szentlélek elnevezéssel illetjük, akkor önálló, megkülönböztetendő létükre utalunk.

Talán ezzel összefüggésben említhetjük, hogy egyes keresztény egyházak liturgikus hagyományában a pünkösd egyre nagyobb hangsúlyt kapott. Ezért nem a Szentháromság ünnepétől, hanem az egyház születésnapjától, pünkösdtől számozzák az ezt követő vasárnapokat. Ezzel nem a Szentháromság egy Istenbe vetett hit kerül háttérbe, hanem a Lélek ma is hitet ajándékozó, egyházat teremtő dinamikus jelenléte és aktivitása kerül előtérbe.

Ugyanakkor a Szentháromság Istenbe vetett hit az ökumenikus összetartozás alapja a különböző egyházi szervezetekben. 1961 óta azok a keresztény egyházak lehetnek egy egyházi világszervezet tagegyházai, amelyek elfogadják az Apostoli hitvallást. Ezzel hangsúlyt kap a közös keresztény hit tartalmi fontossága és az erkölcsi cselekvés azonos alapokon nyugvó indítéka.

Igazat adhatunk Emil Brunner 20. századi teológusnak: „Az óegyházi dogmában megfogalmazott Szentháromság-tan ugyan nem bibliai ige, ezért nem is egyházi igehirdetés, hanem teológiai védelmező tanítás a biblikus egyházi hit központja körül… a teológiába tartozik, ahol az egyháznak az adott isteni ige átgondolása végbemegy, az egyház igehirdetésének kritikai vizsgálata céljával. Ennek a teológiai reflexiónak azonban a Szentháromság-tan mindenesetre a központja.”

Mindezek alapján ezen a vasárnapon sem maradhat kedvesebb lehetőségünk, mint hogy imádjuk Istent szívvel, szájjal, lélekkel. Igaz énekünk vallomása: „Ki kétkedőn kutatja őt, / Annak választ nem ád, / De a hívő előtt az Úr / Megfejti önmagát.” (EÉ 328,2)

Mivel ezen a vasárnapon a legtöbb keresztény egyházban a Szentháromság Isten ünnepét tartják az istentiszteleteken, idézzük Aquinói Szent Tamás himnuszát: „Az Atyának és Fiának / legyen áldás, dicsőség, / üdv, hozsanna és imádat, / ujjongások hirdessék! / S aki kettejükből árad, / a Lélek is áldassék!” (Babits Mihály fordítása)

D. Szebik Imre


::Nyomtatható változat::

E számunk tartalma
Napról napra
Új nap – új kegyelem
Élő víz
Magány
Imádság életerőért
Heti útravaló
Egyházunk egy-két hete
Nagy álmok álmodói
Új egyházmegye új tisztségviselői
A békesség kötelékében
Fókuszban a konfirmáció
Felügyelői vizit
Keresztutak
Protestáns földművesnap Németországban
Jordániában forgatják az új Jézus-filmet
Evangélikus lelkész a Magyar Cserkészszövetség új elnöke
Virágzik a lengyel papexport
Az „áttérési” magatartás kódja
Zeusz visszatér az Olimposzra
Tanszék a szektakérdésnek
Afrikai gyermekekért imádkoztak
Gospelhajó a Rajnán
Letölthető imák MP3 formátumban
Egyházi háziáldás-szolgálat
Korán-magoló rabbajnokság
Az emigránsok csatlakoztak Moszkvához
Szabadulás a függőségtől
Közgyűlés tortával
Múltidézés Lehel Lászlóval
Klinikai lelkigondozók tanácskozása
Evangélikusok
Virágcsokor helyett…
Lelkésznő a végeken
Aki átlépett a határokon
e-világ
Informatikaoktatás a határ mellett
Keresztény szemmel
A Szentháromság titka és imádata
12 + 1 házasember
Isten Báránya,
evél&levél
Újra a meddőségről mint életcélról
Tisztelt Bence István!
Hány éves a Losung?
Válasz a Losung-levélre
Közlemények, nyilatkozatok
Kő kerestetik
E heti Luther-idézet
Luther-idézet
Kultúrkörök
Deák téri szoboravatás
Megnyílt a 17. budapesti Bach-hét
Pünkösdi dalnokok
Irány a Ráday utca!
A csend hercege
A Szentháromságra mutató zenei gyakorlat
Ifjúság, forradalom és megtorlás
Ne csak halottak napján…
Töltött méteres kalács
A vasárnap igéje
Próféták leszünk – vagy nem leszünk
Oratio oecumenica
Oratio oecumenica
EvÉlet - Lelki segély
Fizessek-e tizedet?
Szószóró
Küzdelem az idővel és önmagunkkal
Cantate
Ősi gyökereink és a belőlük fakadó ágak
 
A lapról
Impresszum
Fórum
Kapcsolatok
Evangélikus portál
Déli Egyházkerület
Északi Egyházkerület
Nyugati (Dunántúli) Egyházkerület
 


Evangélikus Egyház Online újságok Evangélikus Élet Archívum 2006 24 A Szentháromság titka és imádata

© Magyarországi Evangélikus Egyház, Internet Munkacsoport, 2003–2017
© Luther Kiadó, Evangélikus Információs Szolgálat, 2015–2017
Az adatok kereskedelmi célra nem használhatók. Minden jog fenntartva.
Kérdések és megjegyzések: Webmaster