Evangélikus Egyház
- Online újságok
- Evangélikus Élet
- Archívum
- 2006
- 27
- Iskolaügyek
Evangélikusok
Hozzászólás a cikkhez
Iskolaügyek
Beszélgetés Mihályi Zoltánnéval
A nyár egyesek számára a szabadság és a pihenés, mások számára a gondtalan nyári szünet időszaka. De mint minden esztendőben, az idén is szép számmal akadnak olyanok – a maturálók és az egyetemekre, főiskolákra jelentkezők személyében –, akik nem csupán a kánikula miatt verejtékeznek, hanem az érettségi vizsga megpróbáltatásai is megizzasztják őket. A Magyarországi Evangélikus Egyház Oktatási Osztályának vezetőjével, Mihályi Zoltánnéval diskurzusunk kezdetén azokról esett szó, akik ebben az évben fejezik be evangélikus iskolákban folytatott tanulmányaikat. Ezután általában az egyházi oktató-nevelő intézmények múlt tanévéről beszélgettünk.
– A 2005/2006-os iskolaév végén a középszintű evangélikus oktatási intézményekből mintegy ezeregyszázan ballagtak el, és tettek közép- vagy emelt szintű érettségi vizsgát. Az írásbeli vizsgák időszaka május 5-én, a szóbeliké emelt szinten június 15-én, középszinten június 19-én kezdődött, és július 1-jéig tart.
– Az egyetemi felvételit kiváltó új, kétszintű érettségi rendszer tavaly sok gondot okozott, a sajtó tele volt a tételek körüli botrányról szóló híradásokkal. Idén is adódtak problémák?
– A kétszintű érettségi – vagyis a középszint, amely gyakorlatilag a régi számonkérési rendszerhez hasonlítható, és az emelt szint, azaz egy más pontozási rendszerű, az egyetemekre, főiskolákra való bejutást nagyban elősegítő vizsgaforma – 2006 nyarán nem jelentett nehézséget, a tételek körül nem volt baj. De az tény, hogy ez az új rendszer többletterhet jelent mind az intézmények, mind a pedagógusok számára. A felkészítés és vizsgáztatás új módszertanának elsajátításához a pedagógusoknak külön tanfolyamot kellett elvégezniük, amelyet a történelmi egyházak közös szervezésében Budapesten, a Katolikus Pedagógiai Intézetben tartottunk.
Ezenkívül több az adminisztráció, a papírmunka, és a megvalósításhoz a korábbi gyakorlathoz képest több szervezésre van szükség, különösen akkor, ha egy-egy evangélikus iskola az emelt szintű érettségi vizsgaközpontja is egyben.
– Említette, hogy ez az új rendszer szervezési és adminisztratív terhet jelentett az egyes evangélikus oktatási intézmények számára. Mennyiben befolyásolták a gazdasági élet változásai – gondolok itt a megszorításokra – az evangélikus oktatási intézmények munkáját?
– Amikor anyagi kérdésekről beszélünk, meg kell különböztetnünk egymástól a szeptembertől augusztus végéig tartó tanévet, illetve az úgynevezett költségvetési évet, amely január 1-jével kezdődik, és december 31-én zárul. A költségvetési év során foganatosított anyagi természetű változtatások a tanév menetében jelentenek zökkenőt. A 2006-os költségvetési évben nehezedett a közoktatás, így az egyházi oktatás helyzete is. A tavalyi évhez képest tíz normatíva szűnt meg, a finanszírozást tekintve ez körülbelül százmillió forint csökkenést jelentett a Magyarországi Evangélikus Egyház összes oktatási intézménye számára. Az egy főre jutó egyházi kiegészítő támogatás 970 forinttal emelkedett csak, amely nem volt elegendő a megnövekedett közüzemi díjak fedezésére, valamint a pedagógusok bérének emelésére. Az országos egyház és a fenntartók segítségének, továbbá az intézmények takarékos gazdálkodásának köszönhetően azonban az intézmények a megnehezedett feltételek mellett is problémamentesen tudtak működni.
– A tanév vége – az érettségi és a felvételi miatt – mindig előretekintést jelent, emellett azonban alkalmat adhat az előző hónapok örömteli eseményeinek az összegzésére is. Evangélikus óvodáink, iskoláink közül például több is jeles jubileumra emlékezhetett…
– Eddigi tizennégy óvodánk között akad olyan, amely már több mint másfél évtizede fennáll. Az orosházi Hajnal Evangélikus Óvoda pedig ez évben ünnepelhette fennállásának tizedik évfordulóját. Minden ilyen, a kisgyermekeket nevelő intézmény nagyon fontos, hiszen itt kezdődik a keresztény hitre és értékrendre való nevelés. A betöltött férőhelyek és a helyenként tapasztalható túljelentkezés is azt bizonyítja, hogy a szülők felismerték ezt, és nyugodt szívvel bízzák gyermekeiket a felkészült óvópedagógusokra egy-egy szép környezetben lévő, jól felszerelt evangélikus óvodában.
– „Eddigi tizennégy óvodánk között” – mondotta. Ez „eddigi” szó használatával a kisdedóvók számának növekedésére vagy csökkenésére kívánt utalni?
– Az örvendetes növekedésre. A soproni Evangélikus Általános Iskola ugyanis óvodával bővül. Nem mellesleg ősszel nyitja meg kapuit egy új evangélikus általános iskola is, a szarvas-újtemplomi gyülekezethez kapcsolódva.
– Szarvason tehát majd ősszel rendeznek ünnepi összejövetelt az evangélikus általános iskola indulása alkalmából. Felekezetünk több gimnáziumában, szakközépiskolájában azonban már korábban visszagondolhattak a kezdetekre…
– Az általános iskolák közül a soproni, valamint a Nyíregyházi Evangélikus Általános Iskola tanárai és diákjai idézhették fel a tíz évvel ezelőtti újraindulást, illetve alapítást. Nem szabad elfeledkeznünk arról sem, hogy a nagy múltú bonyhádi Petőfi Sándor Evangélikus Gimnázium és Kollégium 2006-ban alapításának kétszázadik, a Békéscsabai Evangélikus Gimnázium, Művészeti Szakközépiskola és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény pedig százötvenedik évfordulóját ünnepelhette. Szeptemberben a Nyíregyházi Evangélikus Kossuth Lajos Gimnázium jubilál; a 2006/2007-es tanév kezdetén veszi kezdetét az intézmény fennállásának kétszázadik évfordulójára emlékező ünnepségsorozat. Ugyancsak ebben a tanévben ünnepli fennállásának négyszázötvenedik évfordulóját a soproni Berzsenyi Dániel Evangélikus Gimnázium (Líceum) és Kollégium.
– És 2006 nyarán még „ünnepelnek” az evangélikus iskolákban dolgozó tanítók és tanárok is – az országos evangélikus pedagóguskonferencián.
– Mint minden évben, az idén is megtartjuk az említett tanácskozást. Július 3. és 5. között szeretettel várunk mindenkit Békéscsabára, ahol ezzel az összejövetellel zárul a helyi evangélikus iskola jubileumi éve.
Gazdag Zsuzsanna
::Nyomtatható változat::
|