EISZ
Evangélikus Információs Szolgálat
 
Luther Kiadó
Luther Kiadó
 
Rovatoló
Fundamentum
Élő víz
Egyházunk egy-két hete
Keresztutak
e-világ
Kultúrkörök
Keresztény szemmel
Nem mi írtuk...
A hét témája
Evangélikusok
EvÉlet - Lelki segély
A közelmúlt krónikája
Gyermekvár
Szószóró
evél&levél
Közlemények, nyilatkozatok
On-line plusz
E heti Luther-idézet
Útitárs
Presbiteri
 
Evangélikus Egyház - Online újságok - Evangélikus Élet - Archívum - 2004 - 33 - Teremtő kezek és nyáresti harmóniák

Kultúrkörök

Hozzászólás a cikkhez

Teremtő kezek és nyáresti harmóniák

Az idén ötesztendős balatonboglári evangélikus templom ezen a nyáron sem csupán különleges architektúrájával, illetve magyar és német nyelvű hitéleti alkalmaival vonzza az ide látogatókat: a Gömbkilátóhoz vezető túraút tövében, a festőien szép Várdomb óriási platánja mögött álló templomot egyre többen keresik fel igényes kulturális programjai – a kiállított képek és a nyáresti koncertsorozat – kedvéért is.

Ha valaki képeket állít ki egy evangélikus templomban, az hitvallást is tesz valami mellett. Megszokhattuk ugyanis, hogy a modern evangélikus templombelsőkben a képzőművészet csak igen visszafogottan képviselteti magát. Az apszisok legtöbbjében hiába keresnénk hagyományos helyén az oltárképet, legtöbbször egyszerű kereszt fogad bennünket. Bogláron is ezt a megoldást látjuk: egy különlegesen jó arányérzékkel eltalált, szélezetlen deszkákból összeillesztett, vízszintes szárán alátámasztott, megrendítően szép kereszt vonzza a tojásdad alakú templomtérbe lépők tekintetét – égre nyíló ablaksor és hófehér templomfal határán. Igazán jó és erőteljes kompozíciónak tekinthető, olyannak, amelyet semmilyen kép nem helyettesíthetne állandó megoldásként. Időszakos installációk azonban ezt a templomteret is tehetik még beszédesebbé.

Az idén a városi kulturális központtal összehangolt, nagy hagyományokra tekintő kiállítássorozat részeként Ruzicskay György szarvasi születésű evangélikus festőművész Teremtő kezek sorozata és Levétel a keresztről című alkotása került a templom oldalfalára és a gyülekezeti terembe.

Két évforduló miatt is érdemes a huszadik századot átívelő, nagy formátumú művészpályára pillantást vetni. Pontosan nyolcvan éve, 1924-ben tartotta első önálló kiállítását a Müncheni Festészeti Akadémián tanult, akkor huszonnyolc éves művész; hatvan éve pedig a holokauszt borzalmai között tett bizonyságot igaz emberségéről. Budapesti műteremlakásában politikai üldözöttek és származásuk miatt halálos fenyegetettségben élők számára nyújtott menedéket egy magasból nyíló szobácska ajtajára borított hatalmas Krisztus-kép rejtekében. Jeruzsálemben, az Olajfák hegyén található Jad Vasem Intézet kertjében a „világ igazai” között a művész tiszteletére ültetett fa is őrzi emlékét.

A Teremtő kezek című, nyolc pasztellképből álló 1936-os sorozat egyértelműen szakrális témát dolgoz fel. A hétnapos teremtésciklus és a kezével embert és mindenféle lényeket formáló „fazekasmester” Istenről szóló kinyilatkoztatás (elohista és jahvista hagyomány) ötvöződik egyedi módon ezekben a képekben. A teremtésteológia művészi megfogalmazásának ebben az organikus építészet szellemét hordozó templomtérben még mélyebb üzenete van. Kikerülhetetlenül szembesít a mindenség és a Mindenható között fennálló szerves kapcsolópontokkal.

A Ruzicskay György Közalapítvány jóvoltából pünkösd ünnepe előtt Boglárra érkezett alkotásokat három helyszínen állították ki. A Vörös és Kék kápolnában Szarvastól Párizsig címmel közreadott tárlatok anyaga visszakerült Szarvasra, ám az evangélikus templomban nyár végéig megtekinthetők a sorozat képei, illetve a gyülekezeti teremben kiállított Levétel a keresztről című, 1927-ben készült alkotás. A mozgalmas olajkép főalakja mint kivérzett korpusz a maga alabástromszínű mozdulatlanságával a színes kavalkád részvéttől ernyedt és igyekezettől duzzadó alakjai közé hull. A világ menetét fejtetőre állítva a mélyre hajolt Istenember mutatkozik be.

A képek csendje mellett öt előadásból álló nyáresti koncertsorozatra is hívogattunk a bevezetőben. Erről később, a sorozat befejezését követően adunk hírt.

Aradi György


::Nyomtatható változat::

E számunk tartalma
Napról napra
Új nap - új kegyelem
Liturgikus sarok
A görög katolikus istentisztelet gazdagsága (II.)
Élő víz
Mi akarsz lenni?
Heti útravaló
Egyházunk egy-két hete
Víz, napfény, pihenés - Balatonszárszó
Felújítás saját erőből a Kapernaumban
Keresztutak
Áttört vasfüggöny
Hogy újra szóljon a dal
Egy vatikáni körlevél visszhangjai
Sámánszakszervezet?
Evangélikusok
Laborczi Zoltán (1919-2004)
e-világ
Rendhagyó gondolatok a parlagfűről
Keresztény szemmel
Volt egyszer egy Tízparancsolat
Egy csokor mosoly
Gyerekkincs
Hová lettek a csigák?
Milyen az ember élete?
Le kell menni kutyába...
A remete ajándéka
Szép hétvégét kívánok?
A hét témája
Mi a te hited, nagyfőnök?
evél&levél
Gonosz édesapák?
Szlovák nyelvű hittantábor Sámsonházán
Elbűvölve...
E heti Luther-idézet
Luther-idézet
Kultúrkörök
Teremtő kezek és nyáresti harmóniák
Írónő a hátsó traktusban
Kastély és Vivaldi
Mesterségek ünnepe
A vasárnap igéje
Az igaz ember hite által él
Oratio oecumenica
Oratio oecumenica
 
A lapról
Impresszum
Fórum
Kapcsolatok
Evangélikus portál
Déli Egyházkerület
Északi Egyházkerület
Nyugati (Dunántúli) Egyházkerület
 


Evangélikus Egyház Online újságok Evangélikus Élet Archívum 2004 33 Teremtő kezek és nyáresti harmóniák

© Magyarországi Evangélikus Egyház, Internet Munkacsoport, 2003–2017
© Luther Kiadó, Evangélikus Információs Szolgálat, 2015–2017
Az adatok kereskedelmi célra nem használhatók. Minden jog fenntartva.
Kérdések és megjegyzések: Webmaster