EISZ
Evangélikus Információs Szolgálat
 
Luther Kiadó
Luther Kiadó
 
Rovatoló
Fundamentum
Élő víz
Egyházunk egy-két hete
Keresztutak
e-világ
Kultúrkörök
Keresztény szemmel
Nem mi írtuk...
A hét témája
Evangélikusok
EvÉlet - Lelki segély
A közelmúlt krónikája
Gyermekvár
Szószóró
evél&levél
Közlemények, nyilatkozatok
On-line plusz
E heti Luther-idézet
Útitárs
Presbiteri
 
Evangélikus Egyház - Online újságok - Evangélikus Élet - Archívum - 2005 - 32 - Harry Potter mágiája és az Ószövetség

evél&levél

Hozzászólás a cikkhez

Harry Potter mágiája és az Ószövetség

Semmiképpen nem szeretnék belemerülni a már eddig is nagy viharokat kavaró Harry Potter-jelenség kontra kereszténység vita szövevényes tartalmi részleteibe. Teológusként azonban úgy gondolom, hogy Chladek Tibor Harry Potter egy „mugli” olvasatában című cikkének néhány kitétele (Evangélikus Élet, 31. szám) szükségessé teszi, hogy az eszmefuttatásnak azon részeit, melyek az Ószövetségnek a mágiával és az okkult jelenségekkel kapcsolatos szemléletét taglalják, teológiai szempontból némi helyreigazítással lássam el.

A cikk szerzője a Harry Potter-könyveknek a gyerekek lelki fejlődésére gyakorolt káros hatását azzal indokolja, hogy J. K. Rowling varázslókkal benépesített és fekete mágiával átszőtt történeteit nem egy fiktív mesevilágban helyezi el, hanem földi világunk ismert helyszíneit választja a mágikus cselekmények kiindulópontjául.

A gondolatmenet következő, átvezető érvelése szerint a regényekben megjelenő különbségtétel a mágikus világot érzékelők és az ilyen szempontból érzéketlen – átlagos képességű – emberek, a „muglik” között a rajongókban olyan jellegű kisebbségi komplexust generál, amely ennek kompenzálásaként arra sarkallja őket, hogy beleéljék magukat a Harry Potter-regények varázslatos világába, és ezáltal ténykérdéssé válik számukra „a regényalakok valóságossága (…), a fekete mágia létezése” – véli a szerző.

A cikk írója szerint ez az a mozzanat, amelyik igazán mágikus jellegűvé teszi a Harry Potter-jelenséget. A szerző ugyanis ezt olyan nagy erejű és jelentőségű írói stratégiának tartja, amely képes arra, hogy az olvasó szemében valósággá tegye a fikciót, majd siet hozzátenni, hogy írói erényként ez meg is állhatná a helyét, de ne feledjük: ez a fikció nem más, mint mágia és okkultizmus, amelyet az írónő magától értetődővé akar tenni.

E végső konklúzió után egy ószövetségi idézettel zárul a cikk, amelyet a végkövetkeztetés megfelelő igei alátámasztásának vél a szerző (5Móz 18,10b–11a). Ez egy tiltó rendelkezés Mózes ötödik könyvéből, amely a zsidó vallásúakat szigorúan eltiltja mindenféle okkult vagy mágikus tevékenység gyakorlásától.

Az ószövetségi írásmagyarázat és teológia szempontjából a fenti gondolatmenet meglehetősen aggályosnak mutatkozik. Az Ószövetség ugyanis egyetlen helyen sem állítja, hogy a mágia, az okkultizmus, a spiritizmus stb. jelenségei pusztán fikciók, az emberi fantázia termékei lennének. Épp ellenkezőleg: az Ószövetség bizonyos tiltó rendelkezései épp azt erősítik meg, hogy ezek a mágikus erők és hatások, okkult technikák és praxisok nagyon is létező dolgok, amelyek elsajátíthatóak és gyakorolhatóak. Valódi veszélyük nem az üres fantáziálásban, hanem épp a létező és a valóságra hatást gyakorolni képes mivoltukban rejtőzik. A józan emberi logika is előhívja a kérdést: miért tiltana a Tóra olyasmit, ami nem valóságos, s ezért reális veszélye sincsen?

Annak megállapításához, hogy az Ószövetség mennyire egészen közeli valóságként kezeli és ábrázolja a mágiát, még csak az ószövetségi írásmagyarázat vagy a teológia terén sem kell jártasnak lenni: elegendő hozzá egy átlagos szintű bibliaismeret. Az Ószövetségnek nem épp a legismeretlenebb történetei közé tartozik a Sámuel első könyvében olvasható elbeszélés Saulról, aki azért keresi fel az éndóri halottidéző asszonyt, hogy kapcsolatba léphessen Sámuel próféta szellemével. Sámuel első kérdése Saulhoz az volt, hogy „Miért háborgattál, és idéztél fel engem?” Saul ezzel a háborgatással átlépte a tiltott határt a saját világa és a mágikus világ között, és ezzel megszegte a törvényt (1Sám 28,7–25).

Még egy apró észrevétel kívánkozik ide a cikk szóhasználatával kapcsolatban. Bár ez nem keresztény teológiai kérdés, hanem a mágia elméletét és gyakorlatát érinti, a fogalmak helyes értelmezése ezen a téren egy alapvető megkülönböztetést kíván. A cikkben ugyanis kizárólag a „fekete mágia” kifejezés szerepel – a gonosz szereplők és a jóért küzdő főhősök különbségére való tekintet nélkül. A mágia elmélete szerint azonban maga a mágia mint praxis sem nem fekete, sem nem fehér. Önmagában semleges dolog. A mágiát „feketévé” vagy „fehérré” nem a felhasználás módja, hanem a szándéka teszi.

Ha valaki a saját egója előnyeiért, önző módon alkalmazza ezeket az erőket, az fekete mágiát művel; a „fehér mágus” azonban – egóját háttérbe tolva – nem a saját kicsinyes érdekeiért, hanem mások boldogulásáért műveli a mágiát: az általa felidézett és irányított energiákkal mások fejlődését és tudatosodását segíti. A mágia elmélete szerint a fehér mágia lényege egy olyan szó, amely a keresztény teológiában is központi szerepet játszik: a szolgálat.

Nagy kérdés, hogy mit kezd ezekkel a gondolatokkal a keresztény világképet magáénak valló ember. Mindenesetre egy adott témában (különösen azok esetében, amelyek annyira ellentmondásban lévőnek tűnnek a keresztény tanítással) az elhamarkodott ítéletek és kategorizálások elkerüléséhez, az árnyalt véleményalkotáshoz és a különféle jelenségekről való elmélyült gondolkodáshoz nagymértékben segít hozzá az előzetes – és alázatos – tájékozódás.

Petri Gábor (Szeged)


::Nyomtatható változat::

E számunk tartalma
Napról napra
Új nap – új kegyelem
Liturgikus sarok
Misszió istentisztelettel, istentiszteletből, istentisztelet után (II.)
Élő víz
Sír az Isten
Válogatás Dag Hammarskjöld legszebb gondolataiból
Hammarskjöld imái
Heti útravaló
Egyházunk egy-két hete
Roma–magyar találkozó Sárszentlőrincen
Dunántúli lelkész avatása Palócföld fővárosában
Gyógyulófélben
Keresztutak
Ortodox tévécsatorna indult Oroszhonban
Kemenesmihályfai morzsák
Börtönön kívüli fogságból szabadulva
Világvallások a tudományos kutatás fókuszában
Evangélikusok
Száz éve született Isten diplomatája, Dag Hammarskjöld (II.)
Klell Erzsébet
Három határkő
e-világ
Új informatikai eszközök a számítógépes hálózatok között
Keresztény szemmel
Még meddig?
A holnap értelmisége
A hét témája
Gyermekszáj
Szeretet
Templom
Isten
Jézus
Bánat vagy szomorúság
Boldogság vagy boldognak lenni
Angyalok
Barátság vagy barát
Csodatétel
evél&levél
Harry Potter mágiája és az Ószövetség
„Míg élek, előfizető akarok maradni”
A közelmúlt krónikája
Szász evangélikusok földjén
Uniós források egyházi épületek felújítására?
Bestseller a „világkatekizmus”
E heti Luther-idézet
Luther-idézet
Kultúrkörök
Régészeti szenzáció Wittenbergben
Kiskőrösi lány az orgonánál
Művészetek Völgye
A tizennégy karátos csavargó
A vasárnap igéje
Egyedül csak Krisztus!
Oratio oecumenica
Oratio oecumenica
Gyermekvár
Kedves Gyerekek!
 
A lapról
Impresszum
Fórum
Kapcsolatok
Evangélikus portál
Déli Egyházkerület
Északi Egyházkerület
Nyugati (Dunántúli) Egyházkerület
 


Evangélikus Egyház Online újságok Evangélikus Élet Archívum 2005 32 Harry Potter mágiája és az Ószövetség

© Magyarországi Evangélikus Egyház, Internet Munkacsoport, 2003–2017
© Luther Kiadó, Evangélikus Információs Szolgálat, 2015–2017
Az adatok kereskedelmi célra nem használhatók. Minden jog fenntartva.
Kérdések és megjegyzések: Webmaster