EISZ
Evangélikus Információs Szolgálat
 
Luther Kiadó
Luther Kiadó
 
Rovatoló
Fundamentum
Élő víz
Egyházunk egy-két hete
Keresztutak
e-világ
Kultúrkörök
Keresztény szemmel
Nem mi írtuk...
A hét témája
Evangélikusok
EvÉlet - Lelki segély
A közelmúlt krónikája
Gyermekvár
Szószóró
evél&levél
Közlemények, nyilatkozatok
On-line plusz
E heti Luther-idézet
Útitárs
Presbiteri
 
Evangélikus Egyház - Online újságok - Evangélikus Élet - Archívum - 2006 - 23 - A hetek nyolcada a változó egyházi esztendőben

A hét témája

Hozzászólás a cikkhez

A hetek nyolcada a változó egyházi esztendőben

Témánk jelentőségét kidomborítja a dogmatörténészek egy megjegyzése, amely szerint feltűnő aránytalanság áll fenn Jézusnak a nagypéntekig tartó földi szolgálata során elmondott, szűkszavú, sőt viszonylag csekély, a Szentlélekre vonatkozó kijelentése és a Szentlélek központi tapasztalattá, majd kinyilatkoztatássá válása között a húsvét utáni időkben.

Valóban arról van szó, hogy az apostolok köre, majd egyháza a nagypénteki dráma után, a húsvéti feltámadás váratlan és példátlan kihívására megváltozott üdvtörténeti látásmóddal válaszol, és küldetését is ennek fényében értelmezi újra. A feltámadott Krisztusnak a Pártfogóra és Vigasztalóra vonatkozó ígérete is ezt a kettősséget hangsúlyozza: a folytonosságot azzal az elhívással, amelyet Jézustól kaptak a tanítványságra, illetve a minőségileg megváltozott körülményekre szóló megvilágosítást. Azaz a megdicsőült Krisztus a Lélek által jelen van közöttük és a világban, ugyanakkor a Lélek tanítja meg őket mindenre, ami Krisztus mennybemenetele után szükségessé válik. Küldetésüket ennek fényében elsősorban úgy értelmezik, hogy új Izraelként azt a feladatot kell folytatniuk, amelyet maga Jézus Krisztus is végzett, amely az összegyűjtés szolgálata. Mindezt pedig a Szentlélek erejével és vezetésével végezhetik tovább.

Ebből az összefüggésből válik érhetővé, hogy mennybemenetel és pünkösd kettős ünnepe miért éppen húsvéthoz tartozik szervesen az egyházi ünnepkörök lassú formálódása során. Húsvéttal köszönt be az az új kezdet, melynek nyomán a Feltámadott felvitele (azaz megdicsőült uralkodása) és a Lélek kitöltése határozza meg a világ életében bekövetkezett új üdvtörténeti korszakot. Amikor az idő és a keresztény generációk múltával az eszkatologikus végesemények felfokozott várása – ma már mondhatjuk: szükségszerűen– alábbhagyott, az üdvtörténet drámáját leképező egyházi esztendőben mindez szimbolikus formában is rögzült. A 2. század végén a pentékoszté olyan ötvennapos időszakot jelent, amelyben a húsvéti misztérium feletti öröm éppen a végén, a felvitetés és lélekárasztás ünnepével éri el csúcspontját. Maga a „hetek nyolcada”, azaz a hétszer hét nap az ötvenedik nappal betetőzve – az ószövetségi hetek aratási hálaadó ünnepének a mintájára – a hetes szent szám fokozása, ugyanakkor egyetlen nagy „húsvéti napot” ölel egybe.

Mennybemenetel és pünkösd ünnepe csupán a 4. században vált el egymástól. Mennybemenetel a bibliai beszámoló szerint a húsvétot követő negyvenedik napra került az egyházi naptárban – bizonyítja ezt Aranyszájú Szent János mennybemenetel ünnepéről elmondott prédikációja 386-ból –, míg a pünkösd az 5. század végére a Szentlélek eljövetelének önállósult ünnepévé alakult át, s így lett Krisztus-ünnepből tisztán Szentlélek-ünneppé (kivétel ez alól Palesztina és Szíria, ahol továbbra is a mennybemenetel napjaként is ünnepelték). Ez a húsvéttól való tartalmi távolodás folytatódott a 7. században, amikor pünkösd – húsvéthoz hasonlóan – nyolcnapos, önálló ünneppé vált. Több tradícióban ezután lett bevett keresztelési ünneppé is, másutt a húsvéti gyertyaszentelés, valamint a tej- és mézszentelés napjává, az ikonográfiában pedig ugyanekkor tűnt fel a Lélek galambként való ábrázolása.

Mennybemenetel szintén nyolcnapos ünneppé önállósult valamikor a 11. század folyamán. A középkorban ezt a nyolc napra bővített és vigíliával kiegészített rendet követte a kereszténység, majd – a többi ünnephez hasonlóan – elkezdődött időtartambeli rövidülésük: előbb három napra, majd kettőre. Amennyiben pünkösdöt ma újra a húsvéti ünnepkör összefüggésébe helyezzük, az ünnepet a húsvétot követő hetedik vasárnapra kell(ene) elhelyeznünk.

Dr. Korányi András


::Nyomtatható változat::

E számunk tartalma
Napról napra
Új nap – új kegyelem
Élő víz
Pünkösdi szomjúság
Heti útravaló
Egyházunk egy-két hete
Az elődök nyomában
Megbízottból megválasztott
Mátrix, az egyházmegyei „lelki háló”
Vannak férfiak
Polgármesterek bemutatkozó látogatása az Északi Egyházkerület püspökénél
Keresztutak
Vajdasági látogatás
Varadinum
Tengeren innen, tengeren túl
Püspöki vizit az Ipoly mentén
Evangélikusok
„…ahol az Úr Lelke, ott a szabadság”
„Továbbra sem leszünk munka nélkül!”
„Ismerjük meg Luther érveit!”
In memoriam Garami Lajos
e-világ
Imaközösség a magyar környezetvédelemért
Keresztény szemmel
Jövel, Szentlélek Úristen!
A Tamás-mise-csapat hitvallása
A hét témája
A megújulás és az egység pünkösdi reménysége
Az Egyházak Világtanácsa elnökeinek pünkösdi üzenete
Bábeltől pünkösdig
A hetek nyolcada a változó egyházi esztendőben
Teljesedjetek be Szentlélekkel!
Jöjj, teremtő Szentlélek!
A közelmúlt krónikája
A Luther-szövetség soproni csoportjának tizenöt éves szolgálatáról
Pozsonyi anziksz
E heti Luther-idézet
Luther-idézet
Kultúrkörök
Megjelentek az Evangélikus énekeskönyv új kiadásai
Lezárult Bonyhádon a bicentenáriumi ünnepségsorozat
„Olyanok vagyunk, mint az álmodók”
Evangélikus középiskolák angolversenye
Világhírű Luther-monográfia magyar nyelven
A Da Vinci-kód után megtelnek a templomok?
Nizsinszkij kényszerzubbonyban
„Énekeljetek az Úrnak új éneket, mert csodákat tett!”
Kókuszos kocka
A vasárnap igéje
Együtt
A Lélek szabad!
Oratio oecumenica
Oratio oecumenica
Gyermekvár
Kedves Gyerekek!
Cantate
Veni Sancte Spiritus – pünkösdi énekeink
 
A lapról
Impresszum
Fórum
Kapcsolatok
Evangélikus portál
Déli Egyházkerület
Északi Egyházkerület
Nyugati (Dunántúli) Egyházkerület
 


Evangélikus Egyház Online újságok Evangélikus Élet Archívum 2006 23 A hetek nyolcada a változó egyházi esztendőben

© Magyarországi Evangélikus Egyház, Internet Munkacsoport, 2003–2017
© Luther Kiadó, Evangélikus Információs Szolgálat, 2015–2017
Az adatok kereskedelmi célra nem használhatók. Minden jog fenntartva.
Kérdések és megjegyzések: Webmaster