EISZ
Evangélikus Információs Szolgálat
 
Luther Kiadó
Luther Kiadó
 
Rovatoló
Fundamentum
Élő víz
Egyházunk egy-két hete
Keresztutak
e-világ
Kultúrkörök
Keresztény szemmel
Nem mi írtuk...
A hét témája
Evangélikusok
EvÉlet - Lelki segély
A közelmúlt krónikája
Gyermekvár
Szószóró
evél&levél
Közlemények, nyilatkozatok
On-line plusz
E heti Luther-idézet
Útitárs
Presbiteri
 
Evangélikus Egyház - Online újságok - Evangélikus Élet - Archívum - 2008 - 09 - Amikor meghajlik a lélek

Evangélikusok

Hozzászólás a cikkhez

Amikor meghajlik a lélek

Böjt kellős közepén vagyunk. A lila liturgikus szín jól kifejezi ennek az időszaknak a bűnbánati tartalmát. A böjttel kapcsolatos hagyományok elsősorban a katolikus egyházról közismertek. Evangélikusként – talán a rosszul felfogott protestálás jegyében – gyakran azzal a kísértéssel élünk együtt, hogy egy régi vallási szokást a tagadás felől szemlélünk. Mi nem böjtölünk, azaz jó lelkiismerettel eszünk húst pénteken is. Ez a negatív megközelítés élteti vallásosságunkat? Jó esetben tudunk idézni valamely reformátori hitvallásból annak illusztrálására, hogy protestáns eleink miként mutattak rá a középkori egyház böjttel kapcsolatos hamis gyakorlatára. Egyebek mellett ilyen mondatok hangozhatnak el: „Azok az emberi hagyományok, amelyeket Isten engesztelésére, a kegyelem kiérdemlésére és a bűnökért elégtételül rendeltek el, ellentétben vannak az evangéliummal és a hitről szóló tanítással. Ezért az olyan fogadalmak, ételekre és napokra vonatkozó hagyományok stb., amelyeket a kegyelem kiérdemlésére, valamint a bűnökért adott elégtételképpen hoztak szokásba, haszontalanok, és ellenkeznek az evangéliummal.” (Ágostai hitvallás, XV. cikk) „Pál ezt mondja: »Megsanyargatom testemet és szolgává teszem.« (1Kor 9,27) Világosan rámutat: megsanyargatja testét, de nem azért, hogy ezzel az önfegyelmezéssel tegye érdemessé magát a bűnbocsánatra, hanem hogy teste a hatalmában legyen, alkalmassá váljék a lelki életre és a hivatásbeli kötelességek betöltésére.” (Ágostai hitvallás, XXVI. cikk) A reformátorok a középkori egyház azon hamis, érdemszerző gyakorlatával vitáznak, amely mögött kitapintható az ószövetségi zsidóság (és számos más vallás) böjtfelfogása is. Tudjuk, hogy Jézus ebben az összefüggésben is kemény szavakkal illette a képmutató magatartást: „Amikor pedig böjtöltök, ne nézzetek komoran, mint a képmutatók, akik eltorzítják arcukat, hogy lássák az emberek böjtölésüket. Bizony, mondom néktek: megkapták jutalmukat. Amikor pedig te böjtölsz, kend meg a fejedet, és mosd meg az arcodat, hogy böjtölésedet ne az emberek lássák, hanem Atyád, aki rejtve van; és Atyád, aki látja, ami titokban történik, megfizet neked.” (Mt 6,16–18) Jézus tehát korántsem a böjtöt magát, hanem a vele kapcsolatos visszásságokat ítéli el. Mi is volt eredetileg a böjt? Az ételtől, italtól, esetleg a házastársi érintkezéstől való teljes vagy részleges tartózkodás. A mai fordítások általában úgy adják vissza a próféták ezzel kapcsolatos szavát, hogy ilyenkor az ember „a lelkét gyötri” (Ézs 58,5). A héber kifejezés képies tartalmát azonban jobban visszaadja ez a megfogalmazás: ilyenkor „meghajlik a lélek”. E megalázkodás általában összekapcsolódik az Istenhez forduló imádsággal, és különösen nehéz időszakokra, például halálesetre (1Sám 31,13) vagy kinyilatkoztatásra váró élethelyzetre (2Móz 34,28) érvényes. A törvényekben eredetileg csak egy böjti nap, az engesztelés napja szerepelt (4Móz 29,7), a babiloni fogság idején azonban – a nemzeti nyomorúságra tekintve – további böjti napokat vezettek be, ezen túlmenően pedig bárki böjtölhetett egyéni jó szándékból is. Ám a próféták újra és újra szót emelnek a böjttel kapcsolatos visszaélések ellen (például Jer 4,12). Láttuk, hogy Jézus sem magát a böjtöt, hanem a képmutató gyakorlatot ostorozta. Küldetésére ő maga is böjttel készült (Mt 4,2). A böjtölés nem volt idegen sem Pál apostoltól (2Kor 11,27), sem általában az őskereszténységtől (ApCsel 13,2). A negyvennapos böjti idő elsősorban Jézus pusztai tartózkodására, az pedig, hogy a péntek hagyományos böjtnap, az ő nagypénteki szenvedésére utal. Milyen lehet a 21. század evangélikus keresztényeinek a böjtje? A fentiekből kiderült már: távol kell, hogy álljon tőlünk mind az érdemszerzés szándéka, mind a képmutatás. Láttuk, hogy az esetleges lemondás, valamitől való tartózkodás csakis eszköz lehet. Adott esetben, ha közelebb visz a célhoz, élhetünk új eszközökkel is. Példának okáért nemcsak a hústól, hanem az alkoholtól vagy a kávétól is tartózkodhatunk ilyenkor. Vagy a csokoládétól. Mindennek nemcsak az egyénre lehet jótékony hatása, hanem hozzásegíthet fogyasztási szokásaink radikális újragondolásához is. Más szóval társadalmi kihatása is lehet. A Nápolyt néhány hete elárasztó szeméthegyek látványa arra indította az olasz püspököket, hogy józanságra intsék az embereket. Elhatározhatjuk azt is, hogy a böjti időszakban nem nézünk televíziót. Eleinte talán szokatlan lesz, hogy nem ordibálnak politikusok a lakásunkban, és háziasszonynak öltözött statiszták sem fognak kéjes hangok kíséretében varázslatos tisztítószereket ajánlgatni nekünk. Nagyságrenddel kevesebb obszcén kifejezés férkőzik be gyermekeink tudatába, és egyetlen széttrancsírozott testű temetetlen halott sem fog feküdni a nappalinkban. Rá fogunk viszont jönni, hogy az így felszabaduló időt milyen hasznosan tölthetjük: olvasással, beszélgetéssel, családi együttléttel. Aztán talán böjt elmúltával sem hívjuk vissza ezeket a politikusokat, pszeudo-háziasszonyokat és egyéb rémségeket. Számos országban – Németországban, Ausztriában – sajátos böjti lehetőségre hívják fel híveik figyelmét az egyházak, katolikusok és evangélikusok egyaránt. Ez az úgynevezett autóböjt. Kérik, hogy az emberek negyven napon át – vagy legalábbis lehetőség szerint – hagyják otthon autójukat. Ezzel lélegzetvételnyi szünethez jut a környezet, és talán az emberek is többet mozognak. (Persze lehet mondani, hogy ehhez megfelelő körülményeket is kell teremteni, vagyis hogy ne koszos vonatokon és túlzsúfolt buszokon kelljen utazni, és hogy e közlekedési forma ténylegesen ne tömeg-, hanem közösségi közlekedés legyen.) Megfontolásra méltó javaslatok. Persze attól is óvakodni kell, hogy a jó ötletek, újszerű formák öncélúvá, sőt bálvánnyá legyenek. Az Istennel való közvetlen kapcsolatot, a belső szobába vonulást semmivel nem lehet kiváltani. Az elmúlt hetek kisebb-nagyobb egyházi viharai, zsinati döntések és következményeik a mi körünkben is indokolttá és szükségessé teszik a lélek meghajlását, a böjti önvizsgálatot, valamint az Istennel és egymással való közösség megerősítését.

Fabiny Tamás püspök, Északi Egyházkerület


::Nyomtatható változat::

E számunk tartalma
Nagyon egyszerű böjti keksz
Napról napra
Új nap – új kegyelem
Élő víz
Sámuel könyvei – a hatalom
Heti útravaló
Egyházunk egy-két hete
Kórustalálkozó Nyíregyházán
Egyházkerületi születésnap
Búcsúzott az igazgató
Az élet missziója
Ferencvárosi evangélikus közéleti klub
Pénztárosok és tisztségviselők találkozója
II. evangélikus borfesztivál
Keresztutak
200 éve született Wilhelm Löhe
Az egyetértés joga
Születésnap – kérdőjelekkel
Lássuk és halljuk egymást!
Füstölgés a sajtónyelvről katolikus körben
Éljük az Igét
Evangélikusok
Amikor meghajlik a lélek
Evangélikus gimnáziumok III. országos kórustalálkozója Nyíregyházán
Enyhíteni Kenya kínjain
„Odaát Bachnak szeretnék fújtatni”
Elment „a Deák téri presbiter”
e-világ
Sajtószabadság vagy népbutítás?
Káros tartalmak az interneten
Keresztény szemmel
Leplezetlenül
Ima a pizzériában
evél&levél
Válasz Gregersen-Labossa György írására
A közelmúlt krónikája
A templomot s az iskolát…
E heti Luther-idézet
Semper Reformanda
Kultúrkörök
Sápadt orrocskák
Egyértelmű bizonyosság
Johannes Rau igehirdetései magyarul
Aki a fasizmus terrorjától mentett meg zsidó életeket és a kommunista terror áldozata lett
A vasárnap igéje
„A kereszt által jött öröm a világba”
Oratio oecumenica
Oratio ścumenica
Gyermekvár
Kedves Gyerekek!
Ige+hirdető
A kezek igehirdetése
 
A lapról
Impresszum
Fórum
Kapcsolatok
Evangélikus portál
Déli Egyházkerület
Északi Egyházkerület
Nyugati (Dunántúli) Egyházkerület
 


Evangélikus Egyház Online újságok Evangélikus Élet Archívum 2008 09 Amikor meghajlik a lélek

© Magyarországi Evangélikus Egyház, Internet Munkacsoport, 2003–2017
© Luther Kiadó, Evangélikus Információs Szolgálat, 2015–2017
Az adatok kereskedelmi célra nem használhatók. Minden jog fenntartva.
Kérdések és megjegyzések: Webmaster