Evangélikus Egyház
- Online újságok
- Evangélikus Élet
- Archívum
- 2003
- 18
- A XX. század történetének tanítása - európai dimenziókban
A közelmúlt krónikája
Hozzászólás a cikkhez
A XX. század történetének tanítása - európai dimenziókban
| A foggiai bazilika |
A fenti címmel rendezett az Európa több országából érkezett történelem szakos tanárok, szakfelügyelők, oktatási programtervezők számára konferenciát az Európa Tanács és Olaszország Oktatási Minisztériuma 2003. március 30. és április 2. között a dél-olaszországi Vieste városában. A konferencián a MIUR (Ministero dell’ Istruzione dell’Universitá e delle Ricerche) nemzetközi kapcsolatok főosztályának vezetője, dr. Antonio De Gasperis és helyettese, dr. Rita Renda professzorasszony meghívására a magyar oktatásügy képviselőjeként vehettem részt, és tarthattam előadást a magyarországi történelemtanítás helyzetéről, szerepéről, a 2005-ben bevezetendő kétszintű érettségi rendszer előkészületeiről, az eddig elvégzett munkáról és az előttünk álló feladatokról. Mindemellett őszinte érdeklődéstől kísérve beszéltem küldő iskolámról, a Fasori Evangélikus Gimnáziumról és a magyarországi evangélikus iskolahálózatról.
A konferencia ideje alatt számos előadást hallgathattunk meg, s szemináriumi keretek között az Európa Tanács ajánlásai alapján a tagországok középiskoláiban ez év őszétől – a történelemtanítás szabadon felhasználható órakeretén belül – bevezetendő XX. századi Európa-történet tanításának pedagógiai programját dolgoztuk ki.
A munkacsoport témái a következők voltak: a történe- lemtanítás módszertanának összehangolása, megújítása; a nők szerepe és helyzete a huszadik századi Európában; az „Európaház” jelenkori tervének régi alapjai; a nagy migrációs folyamatok kontinensünkön az elmúlt században; az első világháború utáni Európa, az olaszországi liberális oktatás válsága; a shoah és a nácizmus tanítása; a XX. század története a filmművészet világa alapján.
Háromnapos plenáris és szemináriumi keretek között végzett munka után, a tanácskozások végére minden munkacsoport írásos munkadokumentumot készített, amelyet hazatérve ajánlásként a programban részt venni kívánó iskolák elé terjeszt. A több országban bevezetendő kísérleti munkába a fasori gimnázium is szeretne bekapcsolódni bázisiskolaként, más magyar középiskolákat is bevonva a közös munkába.
A fárasztó szellemi munka mellett igazi felüdülést jelentett a Garganói Nemzeti Park felkeresése, ahol a több száz éves fák között is gondolhattunk az előttünk itt élő népekre, népcsoportokra. Majd a Szent Mihály arkangyalról elnevezett XI. századi kegyhelyet kerestük fel, ahonnan a keresztes vitézek Jézus nevében indultak a Szentföld visszafoglalásáért. Katolikus tanártestvéreimmel együtt imádkoztunk Istenhez a jelenkori háború megfékezéséért, a béke helyreállításáért. Magamban sokat gondoltam e helyütt arra, mennyire mást hirdet Jézus, mint amilyen ideológia alapján a középkori egyház az Ő nevében mindent elkövetett a kereszténység terjesztéséért, a Kelet meg- hódításáért, s hány tízezer embernek kellett egymást öldökölve elpusztulnia emiatt. A tanácskozások szünetében őszinte beszélgetésekre is sor kerülhetett, s számos testvéri, baráti kapcsolatra tehettem szert, amelyek a későbbiekben személyes barátságok fenntartására is módot adhatnak.
Az olasz oktatási minisztérium képviselői bejelentették, hogy a soron következő tanácskozás e témában a szardíniai Macomerben lesz 2003. május 27–30. között, melyre igen szeretetteljes meghívást kaptam dr. Raffaele Franzese igazgató részéről.
Koren Pálné,országos közoktatási szakértő(Budapest-Fasori Evangélikus Gimnázium)
::Nyomtatható változat::
|