EISZ
Evangélikus Információs Szolgálat
 
Luther Kiadó
Luther Kiadó
 
Rovatoló
Fundamentum
Élő víz
Egyházunk egy-két hete
Keresztutak
e-világ
Kultúrkörök
Keresztény szemmel
Nem mi írtuk...
A hét témája
Evangélikusok
EvÉlet - Lelki segély
A közelmúlt krónikája
Gyermekvár
Szószóró
evél&levél
Közlemények, nyilatkozatok
On-line plusz
E heti Luther-idézet
Útitárs
Presbiteri
 
Evangélikus Egyház - Online újságok - Evangélikus Élet - Archívum - 2005 - 05 - Más vallásúak vagy testvérek?

Keresztutak

Hozzászólás a cikkhez

Más vallásúak vagy testvérek?

Ezt a kérdést most önmagunknak tesszük fel. Kik vagyunk a római katolikusok szemében mi, protestánsok ma: más vallásúak vagy testvérek? Ha más vallásúnak mondanak, úgy a kereszténység családján kívül helyeznek, vagyis a Nostra Aetate zsinati irat kategóriájába, az egyistenhívő vallások közé (a judaizmus, az iszlám sorába). Roszszabb esetben – az említett dokumentum szerint – a többistenhívő vallások közé. Alapvető tévedés ez a fajta besorolás, hiszen a II. vatikáni zsinat iratai közül az ökumenizmusról szóló (Unitatis Redintegratio) dekrétum testvérnek nevez bennünket.

A testvér szó azt jelenti, hogy ugyanannak a családnak a tagjai vagyunk, hogy egy Atyánk van, és az elsőszülött Fiú testvérei lettünk, Jézus Krisztus közösségébe tartozunk. Ezen a családi kapcsolaton még az sem változtat, ha véleménykülönbségeink vannak, ahogyan egy családban is előfordul, hogy a testvérek nem szükségképpen értenek mindenben egyet. Ez a helyzetünk a valóságban a Krisztus-hívők nagy családján belül.

Mostanában sajnos gyakran fordul elő, hogy az „egyedül üdvözítő római katolikus egyház” rólunk, nem római keresztényekről úgy nyilatkozik, hogy mi más vallásúak vagyunk. A médiában, szószéken, a közbeszédben, temetésen hallunk ilyen megnyilatkozást. Így már nem családtagok vagyunk, hanem idegenek lettünk az ő szemükben. Ez pedig tévedés. Ez az osztályozás már felsejlett a két ökumenikus direktóriumban (I–II.) és a Dominus Jesus című irat megjelenésekor is, amely protestáns körökben elég nagy felháborodást keltett Európa- és világszerte. Ez utóbbi irat diszkriminációt érzékeltetett, kirekesztette a protestáns egyházakat az egyház meghatározásából. Ismerjük ugyan, hogy az irat eredetileg a dél-amerikai és indiai egyházi helyzetre célzott, és a vallási keveredéstől óvott (szinkretizmus), de mondanivalója Európában csattant.

Megfigyelhettük, hogy a 2000. évi kettős jubileum idején egy erős, öntudatos, csak saját magát elfogadó katolikus egyházi felfogás terjedt el Magyarországon, és a protestantizmus mellékvágányra került. A legutóbbi hónapokban pedig a Vatikán és a Magyar Köztársaság közötti feszültség következtében fókuszba került a római katolikus egyház, és mind az állam, mind a római fél részéről az egyház szinte csak a római egyházat jelentette. Ez a kizárólagosság a 2004-es berlini Kirchentagon is jelentkezett az intercommunio (közös úrvacsoravétel) kizárásával. Sőt tudunk olyan római egyházi fegyelmi eljárásokról is, amelyekben a nyitott gondolkodású római katolikus lelkész fegyelmi büntetést kapott a tilalom áthágásáért. Ez a kirekesztés még fokozódott, amikor egy többször közvetített tévéadásban egy ismert színművész temetési szertartásán is elhangzott. Az eucharisztia (úrvacsora) rádióadásban hallható és vezércikkben (Új Ember) olvasható értelmezése vitathatatlanul kirekeszti mindazokat, akik nem vallják a teljes római hitfelfogást, és az eucharisztiát az ökumenizmus végállomásának tekintik; pedig a mi értelmezésünk szerint az úrvacsora nincs feltételhez kötve, hanem éppen közösséget teremtő esemény. Az eucharisztia évében ez állandó elhatárolódást jelent, és egyúttal a jövőre nézve is megszünteti a közös úrvacsorázás reményét. Mindez azt sugallja, hogy nem vagyunk testvérek, hanem csupán más vallásúak.

Érezhető volt ez az elmúlt napokban is, több imaheti ökumenikus alkalmon. Megtörténhetett, hogy az imahéten egy központi, belvárosi templomban nem jutott lehetőség az imahét keretében a közös ökumenikus istentiszteletre, sem a római katolikus, sem az ortodox templomban. Ilyen helyzetben gyógyító olaj sebeinkre, amikor a január 19-i rádiós félórában mind dr. Papp Tamás, a szerkesztő, mind dr. Nemeshegyi Péter S. J. testvéreknek nevezett bennünket.

Hadd fűzzek néhány szubjektív megjegyzést a témához.

Fáj, nagyon fáj ez az új titulus és római testvéreink értékelése. Még a tékozló fiakról szóló jézusi példázat is eszembe jut, amelyben az idősebbik fiú megtagadja a testvérével való közösségét, és az édesapának kell figyelmeztetnie arra, hogy örülnie kellene: együtt van a család, hiszen a testvér is megérkezett.

A magam részéről tudatosan ezután is – mint eddig mindig – Krisztusban testvéreimnek szólítom római klerikus és laikus testvéreimet. Ezt tettem külföldön és belföldön egyaránt az utóbbi ötven évben. Külföldön istentisztelet keretében így szólítottam Sigtunában (Svédország) vagy Lantanában (USA), Paderbornban (Németország) vagy a római Picpus kolostor kápolnájában római katolikus testvéreimet. Genfben és a Vatikánban természetesen sohasem tiltakoztak ez ellen.

Fel kell sorolnom néhány magyarországi római katolikus szolgálatom helyét is. „Krisztusban szeretett Testvéreim!” – mondandómat így kezdtem az esztergomi egyházmegyei zsinaton; a budapesti Szent Ignác-kollégiumban; a római katolikus teológián laikusképzőn; Pannonhalmán, Miskolcon, Szombathelyen, Győrben, Szekszárdon és Fóton; Újpesten és Erzsébetvárosban, apácák között; a Szent Benedek Tanulmányi Házban; Kelenföldön; a budai ferenceseknél (Pasaréten); jezsuitáknál, cisztercieknél, Érden apácaotthonban; az Ut Unum Női Szerzetesközösségben; egyházmegyei papi gyűléseken; Fokolare közösségekben; Háló-konferencián; ciszterci gimnáziumban; Pax Romana-konferencián, sőt temetési szertartáson Békés Gellért, Gaizler Gyula, Ulrich Zoltán koporsója mellett. Voltam Máriapócson, és voltam Kalocsán, Szegeden, Szentesen, Hatvanban és Vácott, de sehol sem tiltakoztak ez ellen. Leveleket is „Krisztusban Testvérem!” megszólítással kaptam a bencések főapátjától, az egri és a kalocsai érsektől, a bíboros érsektől; piaristáktól, a budapesti központi teológia tanáraitól – és örültem, hogy természetesen testvérüknek tartanak a levélírók.

A II. vatikáni zsinat után évekig hangsúlyoztuk, hogy több az, ami összeköt, mint ami szétválaszt bennünket. Ugyanaz az Istenünk, akiben hiszünk: Atya, Fiú, Szentlélek; ugyanaz a Szentírásunk (l. Közös nyilatkozat, 39. pont); ugyanaz a morális magatartásunk a Tízparancsolat törvénye és a szeretet új parancsolata szerint; egyformán tudunk különbséget tenni jó és rossz között. A bűnbocsánat lehetőségét és az örök élet reménységét hirdetjük. Egyháztörténetünk első ezerötszáz éve közös. Az egyházatyákat és az első évezred zsinatait egyaránt elfogadjuk, közösen valljuk a Credót és a Nicenumot. Több közös énekünk és imádságunk van – „ugyanabban a csónakban evezünk” ma a világ háborgó tengerén.

Az 1967 után megindult dialógusok egyike csúcspontra jutott a Közös nyilatkozat recepciójával (1999), és e nyilatkozat szövege, háttérmagyarázata közös kiadásban jelent meg Magyarországon is. A 2001-es Charta Oecumenicát (Basel, Graz és Strassbourg eredményeként) Magyarországon is aláírták ünnepélyes keretek között a MEÖT központjában, ez pedig közös cselekvésre sarkall ma is.

A II. vatikáni zsinat két évvel ezelőtt megjelent dokumentumaihoz az új előszavak egyikét közösen írtuk Kránitz professzor úrral. A római katolikus sajtóban rendszeresen publikálhatok. Miért nem vagyok hát testvér? Miért nem tartozom ugyanahhoz a családhoz? A híres római katolikus professzor, Karl Rahner szerint a rómaiaknak és az evangélikusoknak úgy kell élniük, hogy a másikra is figyelnek, a másik sorsává lettek, a másik egyház mint tövis adatott számukra a reformáció korától, és ez nem vétetik el, mint Pál apostol életéből 2Kor 12,7 szerint az a bizonyos tövis. Lehet, hogy a hasonlat itt sántít, de a másik állandó jelenlétét próbálja bemutatni.

Nem egyszerűen a magyar protestantizmus évszázadokon keresztül hangoztatott sérelmeit, az úgynevezett gravámenek felsorolását folytattam, hanem a mi időnkben a hiteles közös tanúságtétel érdekében szóltam, hogy ezentúl is testvérekként tegyünk bizonyságot közös Urunkról. Hogy hihessen a világ…

Id. Hafenscher Károly


::Nyomtatható változat::

E számunk tartalma
Napról napra
Új nap – új kegyelem
Liturgikus sarok
Kinek, minek a háza?
Élő víz
Tényleg jó?
Hány Bibliát „használ el” élete során egy keresztény?
Heti útravaló
Keresztutak
Krisztushoz és egymáshoz tartozunk
Krisztushoz és egymáshoz tartozunk
Imahét Soltvadkerten
Emberhalászok a Hálóban
Néhány tudnivaló Lengyelországról
A keresztény egység évezrede?
Imaheti (fél-)körkép
Egy ökumené iránt elkötelezett plébános
Imaheti beszámoló
Csengőd
Gyula
Akik nem kívánnak közösségben imádkozni velünk…
Más vallásúak vagy testvérek?
e-világ
Természetesek-e a természeti katasztrófák?
Áradat a templomban
Keresztény szemmel
Klerikális reakció és sekrestyekereszténység
A hét témája
Hatvan év
Sztehlo Gábor, a gyermekmentő
evél&levél
Gyermekek a gyermekekért – diákgála Aszódon
E heti Luther-idézet
Luther-idézet
Kultúrkörök
Luther-film a mozikban
Cseh Biblia
Egyházi nyilatkozat a Trianon-filmről
Egy gyermekbiblia margójára
Ady-tárlat
Kiállítás adózik József Attila emlékének
„Az is bolond, aki poétává lesz Magyarországon”
A vasárnap igéje
Máté-effektus – vagy Isten titka?
Oratio oecumenica
Oratio oecumenica
EvÉlet - Lelki segély
Testvérféltékenység
 
A lapról
Impresszum
Fórum
Kapcsolatok
Evangélikus portál
Déli Egyházkerület
Északi Egyházkerület
Nyugati (Dunántúli) Egyházkerület
 


Evangélikus Egyház Online újságok Evangélikus Élet Archívum 2005 05 Más vallásúak vagy testvérek?

© Magyarországi Evangélikus Egyház, Internet Munkacsoport, 2003–2017
© Luther Kiadó, Evangélikus Információs Szolgálat, 2015–2017
Az adatok kereskedelmi célra nem használhatók. Minden jog fenntartva.
Kérdések és megjegyzések: Webmaster