EISZ
Evangélikus Információs Szolgálat
 
Luther Kiadó
Luther Kiadó
 
Rovatoló
Fundamentum
Élő víz
Egyházunk egy-két hete
Keresztutak
e-világ
Kultúrkörök
Keresztény szemmel
Nem mi írtuk...
A hét témája
Evangélikusok
EvÉlet - Lelki segély
A közelmúlt krónikája
Gyermekvár
Szószóró
evél&levél
Közlemények, nyilatkozatok
On-line plusz
E heti Luther-idézet
Útitárs
Presbiteri
 
Evangélikus Egyház - Online újságok - Evangélikus Élet - Archívum - 2005 - 09 - Csak szónoki kérdés!

evél&levél

Hozzászólás a cikkhez

Csak szónoki kérdés!

Biztos vagyok benne, hogy id. Hafenscher Károly cikkének – amely az Evangélikus Élet január 30-i számában jelent meg – a címe csak figyelemfelkeltő szónoki kérdés. Mint az Egri Hittudományi Főiskola ökumenizmust tanító és a Krisztusban hívők egységéért fáradozó teológiai tanára állítom ezt. Talán megtehetem, hiszen ismerem a cikk szerzőjét, ismételten hallgattam előadásait. Tudom, hogy az ökumené olyan nemzetközileg elismert szakembere tette fel ezt a kérdést, aki jól ismeri az ökumenizmus alapfogalmait és a katolikus egyház ökumenizmusának alapelveit.

Az lehet, hogy a közbeszédben előfordul, hogy a katolikusok „más vallásúaknak” nevezik az evangélikusokat, de ez nem a Krisztusban való testvériségünk tagadása akar lenni. A más vallású kifejezés csak azt akarja jelezni, hogy az illető nem katolikus. Mindnyájan tudjuk – főként mi, akik ökumenikus teológiával is foglalkozunk –, hogy a II. vatikáni zsinat minőségi különbséget tesz a más vallásúak (zsidóság, iszlám) és a nem katolikus keresztények között. Túlzottnak érzem tehát a cikkben megjelenő aggodalmakat a katolikus egyház szemléletmódjának esetleges megváltozásával kapcsolatban. Talán azért is, mert a professzor úr cikkében rengeteg olyan szép példát emleget, melyek arra utalnak, hogy alaptalanok a félelmei.

Az ökumenikus mozgalom egyik gyümölcse éppen az „újra megtalált testvériség”. Ezt hangsúlyozza II. János Pál pápa is ökumenikus enciklikájában: „Az egy-egy felekezethez tartozó keresztények már nem ellenségnek vagy kívülállónak tekintik a többi keresztényt, hanem a testvért és nővért látják bennük.” (US 42) Az enciklika szerint ez abban is megmutatkozik, hogy „figyelmesebbé válik a szóhasználat”, amikor egymásról beszélünk. Az ökumené korszakában a katolikusok már véletlenül sem mondják a protestánsokat eretneknek vagy szakadárnak, hanem ismételten csak „keresztény testvéreinkről”, a „többi megkereszteltről”, a „többi keresztényről” szoktunk beszélni. Egyébként a II. vatikáni zsinat is kéri, hogy igyekezzünk kiküszöbölni azokat a szavakat, állításokat és tetteket, amelyek az igazság és méltányosság szerint nem felelnek meg a különvált testvérek állapotának, és így nehezítik a velük való kölcsönös kapcsolatunkat (UR 4).

Nincs szándékomban, hogy részletesen megválaszoljam a hosszú cikk több olyan állítását, amely szinte arra utal, hogy valami megváltozott a katolikus egyház ökumenikus felfogásában. Csak egy bekezdésre reflektálnék kifejezetten, mert az interkommunióval kapcsolatos cikkem (Az eucharisztiáról az egységtörekvés korszakában, Új Ember, 2005. január 16.) révén megszólítottnak érzem magam. Kétségtelen tény, hogy a katolikus egyház – néhány rendkívüli esetet leszámítva – továbbra sem tartja megengedhetőnek az interkommuniót. Nekünk, katolikusoknak az a véleményünk, hogy az eucharisztia ünneplése nem eszköz az egység elérésére, hanem a már megvalósult egység látható jele, ahogy ezt Pál apostol is tanítja: „Mi ugyanis sokan egy kenyér, egy test vagyunk, mivel mindnyájan egy kenyérben részesülünk.” (1Kor 10,17) Ez az álláspont (állandóan elhatárolódó?) azonban nem szünteti meg a jövőre nézve a közös úrvacsorázás reményét, mint ahogyan azt a professzor úr állítja. A pápa az előbb említett enciklikájában ezzel kapcsolatban vigasztal és bátorít bennünket, az eucharisztiában is megmutatkozó egység után vágyakozókat: „Nagyon vágyódunk arra, hogy az Úr egyetlen eucharisztiáját közösen ünnepeljük, és ez a vágy már a közös dicséret és könyörgés tárgya. Közösen fordulunk az Atyához, s ezt egyre inkább egy szívvel tesszük. Közben egyre közeledni látszik, hogy végleg megpecsételhetjük ezt a valós, jóllehet még nem teljes közösséget. Száz évvel ezelőtt vajon ki mert volna erre gondolni?” (US 45)

Krisztusban és az apostoli szolgálatban testvére:

Dolhai Lajos római katolikus teológiai tanár


::Nyomtatható változat::

E számunk tartalma
Napról napra
Új nap – új kegyelem
Liturgikus sarok
Szokások…
Élő víz
Dinókereső
A várakozás előnyei
Homok, kő
Heti útravaló
Egyházunk egy-két hete
Érdemes gondolkodni és cselekedni
Előrelépés az evangélikus kórház ügyében
Egyházi pénzügyek
Franciaország a sorsa fölött töpreng…
Klubnap Kecskeméten
Játék a hittanórán?
Ok nélküli látogatások
Keresztutak
Vallás a médiában
Krisztus zarándokegyháza a harmadik évezredben
„Ti vagytok a világ világossága!”
Evangélikusok
Gyülekezetből a hadseregbe
e-világ
Kiotói egyezmény – a megoldás vagy a kezdet?
Keresztény szemmel
A böjt értelme
Tanuláskényszer
Didereg a szívem
A hét témája
Száz éve született Isten diplomatája, Dag Hammarskjöld (I.)
Útjelző
evél&levél
Csak szónoki kérdés!
Csak szónoki kérdés?
A közelmúlt krónikája
Magyar összekötő a szegélyszervezetek munkájában
Szabad-e sírni a Kárpátok alatt?
Rólunk tárgyalnak, nélkülünk
E heti Luther-idézet
Luther-idézet
Kultúrkörök
Kiáltás a végekre
Új magyar módszer a combnyaktörés gyógyítására
A vasárnap igéje
„Szolgád lettem bűneid miatt…”
Oratio oecumenica
Oratio oecumenica
EvÉlet - Lelki segély
„Legyetek az igének cselekvői…”
 
A lapról
Impresszum
Fórum
Kapcsolatok
Evangélikus portál
Déli Egyházkerület
Északi Egyházkerület
Nyugati (Dunántúli) Egyházkerület
 


Evangélikus Egyház Online újságok Evangélikus Élet Archívum 2005 09 Csak szónoki kérdés!

© Magyarországi Evangélikus Egyház, Internet Munkacsoport, 2003–2017
© Luther Kiadó, Evangélikus Információs Szolgálat, 2015–2017
Az adatok kereskedelmi célra nem használhatók. Minden jog fenntartva.
Kérdések és megjegyzések: Webmaster