Evangélikus Egyház
- Online újságok
- Evangélikus Élet
- Archívum
- 2005
- 40
- Jó tudni… élelmiszer-vásárláskor
e-világ
Hozzászólás a cikkhez
Jó tudni… élelmiszer-vásárláskor
A tisztelt vásárló megkímélheti magát a tömeghiányos, lejárt minõségmegõrzési idejû, félrevezetõ feliratú, minõséghibás áru megvétele okozta bosszúságtól, ha figyelmesen elolvassa és megszívleli a Fogyasztóvédelmi Fõfelügyelõség élelmiszer-vásárlással kapcsolatos tanácsait.
Vásárlás elõtti tudnivalók. A hazai statisztikai adatok tanúsága szerint a háztartások kiadásainak legnagyobb részét az élelmiszerek vásárlására fordított összegek teszik ki. Ha tartós fogyasztási cikket, telket, lakást vásárolunk, akkor a lényeges tulajdonságairól elõzetesen tájékozódunk. Ugyanakkor még az élelmiszerekre költött összeg nagysága sem ösztönöz bennünket arra, hogy kellõ figyelemmel vásároljunk.
Üzlettípusok, reklámkiadványok, akciók. Az élelmiszer-vásárlásánál elsõdleges szempont, hogy e célból mindenképpen üzletet keressünk fel. Az üzlet külsõ és belsõ megjelenése meghatározó lehet. Az áru tárolása, bemutatása, a kínálat bõsége, az eladótér tisztasága mind-mind olyan információ, amelyre vásárláskor érdemes odafigyelni. Az utóbbi években országszerte nyílnak a különbözõ üzletláncok egységei. Ezen üzletek – mûködjenek az ország bármely területén – berendezése, áruelhelyezése, színvilága azonos és az adott láncra jellemzõ. Azonosak továbbá reklámkiadványaik is, amelyekben az éppen aktuális akciós termékeiket mutatják be.
Természetesen az üzletláncok szakemberei figyelik egymás tevékenységét, és igyekeznek küzdeni a vásárlók kegyeiért a fogyasztói árak és az akciós termékkínálat terén. Ezek a reklámanyagokban meghirdetett akciók persze mindig az aktuális termékek fogyasztói árának csökkenésérõl tudósítanak – egy adott idõszakon belül és általában csak a készlet erejéig. Fontos tudni, hogy a késõbbi meglepetések elkerülése érdekében bármely élelmiszer, így az akciós élelmiszer is csak a feltüntetett minõségmegõrzési vagy fogyaszthatósági idõn belül árusítható. Ha az üzletben nagyobb mennyiségû lejárt élelmiszer van, azt tovább árulni csak az illetékes állat-egészségügyi és élelmiszer-ellenõrzõ állomással történt bevizsgáltatás után szabad. A bevizsgáltatott árut csak a hatóság által meghatározott ideig, értékcsökkentve és figyelemfelhívó tábla kihelyezése mellett szabad értékesíteni. Tehát az akciós értékesítés nem keverendõ össze a lejárt szavatossági idejû élelmiszer kiárusításával.
Mindezek után, ha kiválasztunk egy árban és kínálatban számunkra megfelelõ üzletláncot, és nagy bevásárlást készülünk végezni, a nagy összegû megtakarítás vélhetõen csak ábránd marad, hiszen általában az elõre tervezettnél lényegesen többet költünk. Az üzletláncok ugyanis úgy alakítják ki üzletpolitikájukat, hogy kedvcsinálóként többféle termékcsoportból is hirdetnek akciót, és a vásárló mást is – nem akciós termékeket is – megvásárol.
Választék-ár felmérés. Annak a háziasszonynak, aki a lakásához vagy a munkahelyéhez legközelebb esõ üzletet választja bevásárlás céljából, valószínûleg nem lesz lehetõsége összehasonlítani az árakat. Pedig érdemes. Talán azok a rutinosak, akik a nagy bevásárlásokat az általuk legkedvezõbbnek ítélt üzletláncnál végzik, és csak a napi cikkeket vásárolják a közelben. Nemcsak a kereskedõk teszik „bonyolulttá” az élelmiszer beszerzését azzal, hogy egymás után nyitják üzleteiket, és akciót akció után hirdetnek, hanem a gyártók is. Hogy miért? Azért, mert a gyártók sokszor nem más összetételben vagy a korábbitól eltérõ csomagolásban hozzák forgalomba termékeiket, hanem a tömegükön vagy a térfogatukon változtatnak. Na nem sokat, csak éppen annyit, hogy a megszokásból vásárló fogyasztónak talán fel se tûnjön. Például az üzletek polcairól fokozatosan eltûntek a 200 milliliteres vagy 200 grammos poharas tejtermékek, és helyette megjelentek a 180, 175 és újabban már a 165 grammos áruk is.
Hasonló tömeg- és térfogatcsökkenés más élelmiszernél is megfigyelhetõ. A tömeg- vagy térfogatcsökkenés nem párosul fogyasztóiár-mérsékléssel, ezért ember legyen a talpán, aki csúcsidõben egy bevásárlóközpont forgatagában gyors fejszámolással el tudja dönteni, hogy mely kiszerelésû termék megvásárlása a leggazdaságosabb. Ezért a fogyasztó érdekében jogszabály mondja ki, hogy a termékeken a fogyasztói ár mellett fel kell tüntetni az egységárat is. Az egységár 1 kg vagy 1 liter élelmiszer árát jelenti. Ez a fogyasztónak egyfajta tájékozódást, segítséget nyújt, így könnyebben eldöntheti, hogy a kiválasztott élelmiszert kisebb vagy nagyobb csomagolás-ban érdemes-e megvásárolnia.
Benkovics Sándor (Forrás: Tudatos Vásárlók Egyesülete)
::Nyomtatható változat::
|