EISZ
Evangélikus Információs Szolgálat
 
Luther Kiadó
Luther Kiadó
 
Rovatoló
Fundamentum
Élő víz
Egyházunk egy-két hete
Keresztutak
e-világ
Kultúrkörök
Keresztény szemmel
Nem mi írtuk...
A hét témája
Evangélikusok
EvÉlet - Lelki segély
A közelmúlt krónikája
Gyermekvár
Szószóró
evél&levél
Közlemények, nyilatkozatok
On-line plusz
E heti Luther-idézet
Útitárs
Presbiteri
 
Evangélikus Egyház - Online újságok - Evangélikus Élet - Archívum - 2006 - 11 - Tökéletes egyenlőség és viszonosság

A hét témája

Hozzászólás a cikkhez

Tökéletes egyenlőség és viszonosság

A „tökéletes egyenlőség és viszonosság” a felekezetek egymás közti viszonyát írta le a „vallás dolgában” született 1848/20. törvénycikkben. Ma, amikor a boszorkányszövetség jogilag éppen olyan egyháznak számít, mint bármelyik több száz vagy éppen ezer éves hagyománnyal rendelkező történelmi egyház, talán nem érzékeljük ennek a törvénynek a történelmi jelentőségét. Pedig a protestánsok számára e törvénycikk hozta meg az évszázadok óta hőn áhított egyenlőséget 1848 tavaszán.

A vallásegyenlőség kodifikálásáig hosszú út vezetett. A türelmi rendelet (1781) tette lehetővé a magyarországi protestánsok számára a szabad, nyilvános vallásgyakorlatot. Egy évtized alatt 272-ről 758-ra emelkedett a protestáns gyülekezetek száma. A II. József halála után összehívott 1790–91-es országgyűlés 26. törvénycikke megerősítette a türelmi rendelet által a protestánsoknak biztosított jogokat. A jogi különbségek azonban megmaradtak az „uralkodó” (praedominans) katolikus és a „bevett” (recepta) evangélikus és református egyház között.

A reformkori országgyűlések idején a vallásegyenlőség ügye túllépett a felekezeti kereteken, és politikai üggyé vált. Deák Ferenc 1833-ban így fogalmazta meg a liberális ellenzék álláspontját: „A polgári társaság czéljaival egyező minden szabadságot és így a vallás szabadságát is, sérthetetlen szentség gyanánt tisztelem.” 1830-ban a katolikus Beöthy Ödön tizenkét pontban fogalmazta meg a protestánsok követeléseit. Több sikertelen próbálkozás után az 1844/2. törvénycikk szabályozta a tizenkét pont szellemében a protestánsok jogait, de formálisan továbbra sem mondta ki a felekezetek egyenlőségét.

A márciusi forradalomra villámgyorsan reagáltak a protestánsok. Üdvözölték a kialakult új polgári állam vívmányait. A debreceni székhelyű Tiszántúli Református Egyházkerület március 22-én megfogalmazott tíz pontja az egyenlőség és viszonosság mellett az állami dotáció igényét is megfogalmazta. A korabeli viszonyok között szinte elképzelhetetlenül gyorsan formálódott meg a 20. törvénycikk szövege, amely az egyenlőség mellett ígéretet tett arra, hogy „minden bevett vallásfelekezetek egyházi és iskolai szükségei közálladalmi költségek által fedeztessenek”. A dotáció módjáról a vallás- és közoktatásügyi miniszternek kellett egyeztetnie az egyes felekezetek képviselőivel.

A „tökéletes egyenlőség” következetes keresztülvitele 1848-ban lehetetlen volt. (Ezt csak száz évvel később sikerült megvalósítani máig hatóan tragikus módon a magyarországi egyházak kifosztásával és [párt]állami elnyomásával.) A magyarországi protestánsoknak az államhoz való viszonyát az autonómia jellemezte. Állami támogatást nem kaptak, nagybirtokokkal és jelentős vagyonnal nem rendelkeztek, de egyházkormányzatukat önállóan intézhették, püspökeiket maguk választhatták, iskoláikat saját tanterveik szerint működtethették. A katolikus egyház ezzel szemben hatalmas vagyonnal bírt, az állam irányításában főpapjai révén aktívan részt vehetett, de belső ügyeinek intézésében – a sekrestyésnek is gúnyolt II. József kora óta – nem volt önálló. Püspökeit az uralkodó nevezte ki, iskolái állami tanterv szerint működtek, birtokai nemcsak hatalmat és jogokat, de kötelezettségeket is jelentettek. Katolikus egyház és állam ezer szállal kötődött egymáshoz, egymástól kölcsönös függőségben.

A katolikus egyház hierarchikusan és klerikusan szerveződött, míg a protestánsok egyházkormányzatának alapjai a világiak aktív részvételén nyugvó választásokkal létrehozott önkormányzati szervezetek voltak. Az egyenlőségtől a katolikus egyház a birtokait, a protestánsok pedig az autonómiájukat féltették, és továbbra is tartottak a katolikusok számbeli és anyagi fölényétől. Az 1848-ban hatalomra került liberális ellenzék nem tudta elképzelni, hogy népképviseleti alapon nyugvó országban zavartalanul működhessen egy hierarchikus szervezet, ezért a katolikus egyház „képviseleti” alapon való átszervezését és a laikusok egyházkormányzatba való bevonását szorgalmazta. A katolikus autonómiakísérletek azonban kudarcot vallottak 1848–49-ben.

Eötvös József vallás- és közoktatási miniszter legalább a protestánsokkal igyekezett megegyezni a 20. törvénycikk végrehajtásáról. A pesti protestáns lelkészek már 1848. március végén nem hivatalos megbeszélést folytattak a Batthyány-kormány minisztereivel, köztük Eötvös Józseffel. Kezdeményezésükre sajtóvita zajlott le az állami támogatás és az autonómia kérdéséről. 1848 szeptemberében Eötvös József értekezletre hívta meg a protestánsok képviselőit. Az értekezleten a reformátusok is elfogadták egyetemes közgyűlésünk azon határozatát, amely kimondta, hogy a protestánsok számára az autonómia fontosabb, mint az állam anyagi támogatása.

Az 1848. márciusi forradalom új politikai rendszer alapjait teremtette meg hazánkban: a jogegyenlőségen nyugvó polgári államét. Az evangélikus egyháznak is ehhez az alapvetően új helyzethez kellett alkalmazkodnia. Bár az állam anyagi támogatására 158 évvel ezelőtt éppúgy rászorult volna egyházunk, mint ma, mégis mindennél fontosabbnak tekintette önállóságát. Felismerte, hogy a 19. századi politikai liberalizmus által képviselt szabadságeszmény nem feltétlenül tartja tiszteletben az egyház szabadságát, amely az evangélium hirdetéséhez elengedhetetlenül szükséges.

Dr. Kertész Botond


::Nyomtatható változat::

E számunk tartalma
Napról napra
Új nap – új kegyelem
Liturgikus sarok
A sekrestye
Élő víz
Ajánlom magamat…
A nép, a tömeg
Metróban
Heti útravaló
Keresztutak
Püspökök ökumenikus találkozója
Kolozsvári gondolatok az ige hirdetőinek felelősségéről
Egyházi vezetőkkel találkozott Orbán Viktor
Imádkozva cselekedni
„Korábban fejvadászok voltunk, ma lélekvadászok vagyunk!”
Kitelepítések és más népmozgások
A szenvedést értelmezték
Eutanáziáról Apácán
Ave Maria, az első katolikus város
Evangélikusok
Emlékezés idősebb Fasang Árpádra
Megbecsülni a végeket
Lágler Bélára emlékezve
„Németország legzseniálisabb koldusa”
e-világ
Hóvirág helyett ajándékozz egy mosolyt!
Petőfi az égbolton
Keresztény szemmel
Nemzeti ünnep
„Rácsok mögött szabadon”
A hét témája
Orange or blue?
Brazil–magyar…
„Isten, kegyelmed szerint formáld át a világot!”
Tökéletes egyenlőség és viszonosság
„Imádni Istent a természetben”
E heti Luther-idézet
Luther-idézet
Kultúrkörök
Új teremtés hajnala
Kell egy csapat
Közösen nyilatkoztak
Szent és profán a médiában
A sárospataki könyvek a Nemzeti Múzeumban
Déli harangszó
Rendhagyó néprajzóra
Mogyorós sütemény
Daganatos gyermekeken segít aBéres Alapítvány
A vasárnap igéje
Illemkódex helyett
Oratio oecumenica
Oratio oecumenica
Gyermekvár
Kedves Gyerekek!
 
A lapról
Impresszum
Fórum
Kapcsolatok
Evangélikus portál
Déli Egyházkerület
Északi Egyházkerület
Nyugati (Dunántúli) Egyházkerület
 


Evangélikus Egyház Online újságok Evangélikus Élet Archívum 2006 11 Tökéletes egyenlőség és viszonosság

© Magyarországi Evangélikus Egyház, Internet Munkacsoport, 2003–2017
© Luther Kiadó, Evangélikus Információs Szolgálat, 2015–2017
Az adatok kereskedelmi célra nem használhatók. Minden jog fenntartva.
Kérdések és megjegyzések: Webmaster