EISZ
Evangélikus Információs Szolgálat
 
Luther Kiadó
Luther Kiadó
 
Rovatoló
Fundamentum
Élő víz
Egyházunk egy-két hete
Keresztutak
e-világ
Kultúrkörök
Keresztény szemmel
Nem mi írtuk...
A hét témája
Evangélikusok
EvÉlet - Lelki segély
A közelmúlt krónikája
Gyermekvár
Szószóró
evél&levél
Közlemények, nyilatkozatok
On-line plusz
E heti Luther-idézet
Útitárs
Presbiteri
 
Evangélikus Egyház - Online újságok - Evangélikus Élet - Archívum - 2006 - 34 - Rend – hit által

Keresztény szemmel

Hozzászólás a cikkhez

Rend – hit által

Voltaképp nem is ismerjük első királyunk alakját; az ábrázolások sokfélesége legfeljebb a művészek szándékára utalhat. Az összekulcsolt kezű, ájtatos férfiról tudjuk, hogy ő volt az ellenfeleivel könyörtelenül leszámoló uralkodó. A szilárd tekintetű, kardjára támaszkodó vagy lovon ülő marcona király pedig azonos a tudatosan gyakorolt keresztény hitéből erőt merítő, szeretett fiát és lehetséges utódját idő előtt elveszítő esendő emberrel. Szent István szobrai a budapesti Halászbástyától a legkisebb falvak főteréig – függetlenül művészi színvonaluktól – nemcsak a királyra, hanem a magyar állam több mint ezeréves történelmére, az állam szerepére, a vezetők személyiségének fontosságára is emlékeztetnek mindnyájunkat.

A legpontosabb képet első királyunkról, nézeteiről nem a képi ábrázolások által, hanem sokkal inkább az Imre herceghez írott Intelmekből kaphatjuk. Nem István önálló alkotásáról van szó; a mű illeszkedik azoknak a középkori királytükröknek a sorába, melyekben az uralkodáshoz elengedhetetlen jellemvonásokat veszik sorra a szerzők. Az Intelmek, amint azt a neves történész, Szűcs Jenő megállapítja, az első magyar államelméleti értekezés. Ugyanakkor a személyes hang, az utódnak kiszemelt fiú iránti aggodalom különleges irodalmi és történelmi értéket kölcsönöz a néhány oldalas írásműnek. A tíz pontban összefoglalt államvezetési tanácsok napjainkban leggyakrabban idézett mondata a hatodik, a vendégek befogadásáról szóló fejezetben található: „Mert az egynyelvű és egyszokású ország gyenge és esendő.” Az Intelmek pontjai között ugyanakkor van néhány olyan is, mely távolabb áll a mai korszellemtől, noha több figyelmet érdemelne.

Az Intelmek kulcsfogalma a vezetői alkalmasság. A középkori felfogás szerint az állam Krisztus egyházának új sarja, az uralkodó pedig „Krisztus király fia”. Nem öröklés vagy vérségi kötelék által vált azzá, hanem a keresztény hitelveknek megfelelő tettei emelték ebbe a pozícióba. Mint István írja, „a hit tettek híján meghal”, e tettek között pedig kiemelt helyet foglal el a pogányság elleni küzdelem, mely István életének és a fiatal magyar állam megszilárdításának döntő mozzanata volt. A misztikus Krisztus-fiúság gyakorlati háttere ugyanakkor az is, hogy ezáltal a király és állama független maradt, nem vált a Német-római Birodalom vazallusává. A krisztusi parancsnak engedelmeskedve őrizhette meg tehát a világi hatalmakkal szembeni önállóságát, szuverenitását.

István intelmei szerint a jó uralkodó nem despota, igyekszik alattvalói megelégedésére tevékenykedni. Itt persze nem szabad a mai értelemben vett „társadalomra” gondolni, hiszen a korabeli felfogás szerint csak egy szűk, kiválasztott réteg volt a hatalom számára számottevő. A tapasztalt, tekintélyes alattvalókkal való tanácskozás hasznos az uralkodó számára, mert „aki jár a bölcsekkel, a bölcsek barátja lesz, nem a bolondokhoz lesz hasonlatos” – írja, utalva a Példabeszédek könyvére (13,20). István felfogása szerint a jó uralkodó törekszik ugyan államának minél jobb megszervezésére, ugyanakkor tudja, hogy a legjobb szervezet sem működhet a megfelelő szellemi támaszték nélkül. Az természetes, hogy a lenyűgöző állam- és egyházszervezési munkát végző István a szellemi-erkölcsi támaszték kijelölésénél a Tízparancsolat alapvető fontosságát emeli ki.

Óvnék attól, hogy István király államfelfogása, külpolitikai elképzelései és korunk politikai történései között bárki is közvetlen analógiát keressen. Abszurd, amikor a nyugati kereszténység felvételét – mely kétségkívül hosszú távon meghatározta külpolitikai orientációnkat – egy mondatban említik európai uniós tagságunkkal. A Szent István-i keresztény államiságot példaként állítani – szintén gyakori szónoki fordulat – napjainkban nyilván merő anakronizmus, még akkor is, ha tudjuk, hogy a zsidó-keresztény hagyomány az európai demokráciák többsége számára fontos igazodási pont. Mégis érdemes a rutinszerű ünneplésen túl – felidézve első királyunk korszakalkotó tevékenységét, de elkerülve az aktualizálás veszélyét – végiggondolni: mit is várunk korunk államszervezetétől, vezetőinktől.

Sok szó esik manapság a korszerű, hatékony, költségtakarékos államról. Azt is tudjuk, hogy folyamatosan növekednek a közterhek, az adóhivatal megerősítésével pedig látványosan nő az állami szigor. Hazánkban különös virtus a szabályok kijátszása, a kiskapuk folyamatos keresése. Az állam pedig fut a pénze után, amelyre a közszolgáltatások fenntartása érdekében nagy szüksége van, különösen ha egyébként olyan rosszul gazdálkodik, mint az utóbbi években.

A törvénytisztelő, adófizető állampolgárok ugyanakkor jogosan, az eddiginél öntudatosabban tehetik fel a kérdést, hogy hová tűnt a sok befizetett adó és járulék, és fogalmazhatják meg elvárásaikat azzal kapcsolatban, hogy miként is működjön szűkebb és tágabb környezetük. Egy falu, egy város vagy akár egy ország életének a megszervezése rendkívül összetett feladat. Egy településen még csak nem is politikai hovatartozás, hanem szervezőkészség és elszántság kérdése, hogy működnek-e a közintézmények, milyen állapotok uralkodnak az orvosi rendelőben, jók-e az utak, vagy hogy milyen a közbiztonság. A törvénytisztelő polgár tehát István királyra emlékezve joggal keresi az általános rendet, mely kiszámíthatóbbá teszi a mindennapokat.

Katolikus testvéreink szentként tisztelik Istvánt. Protestáns keresztényként mi is fejet hajtunk nagysága előtt. Intelmeinek felidézett pontjait megszívlelve tudjuk, hogy a magyar állam befogadó jellegét belső életében aligha tapasztalhatta meg jobban más vallási közösség, mint a magyar, német és szlovák gyökerekből táplálkozó hazai evangélikusság. Hitünk erejében bízva képesek vagyunk az önálló, független véleményalkotásra, ugyanakkor tudjuk, hogy mások és magunk előtt is tetteink minősítenek, teszik láthatóvá hitünket. Ismerjük közösségeink erejét, a „tanácskozás” fontosságát, az egyházi és a világi tisztségviselők egymást segítő munkálkodásának szükségességét.

Bízunk benne, hogy István király szelleme és az ő „szellemi támasztéka” zsinórmértékül szolgál mindazoknak, akik felelősséget viselnek szűkebb és tágabb környezetünk rendjéért.

Prőhle Gergely


::Nyomtatható változat::

E számunk tartalma
Napról napra
Új nap – új kegyelem
Új nap – új kegyelem
Élő víz
Kenyér
Krisztus csodája
Veled van Istened, az Úr
Heti útravaló
Heti útravaló
Egyházunk egy-két hete
Vágyódás Isten hajléka után
Zenei tábor Őrimagyarósdon
Hálaének az Úr kapuiban
Nagycsaládosok hete Szarvason a Középhalmi Misszióban
Keresztutak
Minőséggarancia Európának
Erősíteni a keresztény arculatot
Magyar reformátusok V. világtalálkozója
Felértékelődik az egyházak szerepe a határon túli magyarok ügyének képviseletében?
Példátlan konfliktus
Újabb irodát nyitott a MÖSZ Afganisztánban
Háború és békevágy
Hol fekszik a bibliai Kána?
Háború és patikamérleg
Három keresztény világszervezet közös felhívása a közel-keleti békéért
Mentőautókat küldött Libanonba XVI. Benedek
„Az egyházak ártsák bele magukat a politikába!”
A HEKS az erőszak ellen
Ima az iszlám világért
A tévés evangélizátor Izrael mellett
Az Izraeli Bibliatársulat segélyakciója
Veszélyben a SAT-7 keresztény tévéadó
Fekete mágia magyar áldozata Szlovákiában
Kövezés az evangélium hirdetéséért
Bankomat a templomban
Álláshirdetés helyett ima
Árpád-házi Erzsébet arcképe atízeurós érmén
Az „elfüstölt” Bibliától Krisztus szolgálatáig
Szentírás-csempészet a Kínai Népköztársaságba
XII. Pius pápa zsidókat és politikai üldözötteket bújtattatott
A gyújtó hangú prédikátor
A BasisB-projekt
A berlini metróban Ulrich Parzany-val reklámoz az egyház
Német vezető a YMCA élén
Latin-Amerika legjobb rövidhullámú adója a rádiós missziót végző HCJB
Evangélikus központ épül a Volga-parti Szaratovban
Sokakat érdeklő AMD-kongresszus
Nincs új a nap alatt
„Hogy mindnyájan egyek legyenek”
Evangélikusok
Hajrá, Fradi – avagy az alulmaradás képessége
Találkozás egy „emberrel az emberért”
Derűvel, optimizmussal, hittel
e-világ
Csillagok a Teleki-kastély felett
Biblia a világhálón és számítógépen
Keresztény szemmel
Rend – hit által
„Csordultig van poharam”
Kiút a félelemből
Rendhagyó ’56-os megemlékezés
A hét témája
Fény és árnyék a Szent Korona körül
Múlt és jövő
Protestáns Szent István?!
Testvérgyülekezetek Erdélyben
Budapest-Kelenföld–Sepsiszentgyörgy
Budapest-Deák tér–Apáca
Alberti, Irsa–Sepsiszentgyörgy
Debrecen–Nagyvárad
Kemenesalja–Hosszúfalu-Alszeg
Budapest-Kőbánya–Oltszakadát
Kondoros–Kiskapus
Mosonmagyaróvár–Csernátfalu
Nagytarcsa–Halmágy
Szeged–Arad
Budapest-Zugló–Csíkszereda
evél&levél
Válasz ifj. Cserháti Sándor „Csak a vízben tanulhatunk meg úszni – észrevételek Szeverényi János olvasói levelével kapcsolatban” című, az EvÉlet augusztus 13-i számában megjelent írására
A közelmúlt krónikája
A nyíregyházi evangélikusok ünnepei
E heti Luther-idézet
Luther-idézet
Kultúrkörök
Jaj, ne! Már megint keresztények!
Biztosíték nélkül
Megújult Túrony temploma
Evangélikus bajor múzeum
Zsidó nyári fesztivál
Rácsos almás
A vasárnap igéje
Új szövetség – új viszony
Hogy megyek haza?
Oratio oecumenica
Oratio oecumenica
Oratio oecumenica
EvÉlet - Lelki segély
Segítség, megtértem!
Gyermekvár
Kedves Gyerekek!
Szószóró
Könnyező történelem
Cantate
A háború békeénekei
 
A lapról
Impresszum
Fórum
Kapcsolatok
Evangélikus portál
Déli Egyházkerület
Északi Egyházkerület
Nyugati (Dunántúli) Egyházkerület
 


Evangélikus Egyház Online újságok Evangélikus Élet Archívum 2006 34 Rend – hit által

© Magyarországi Evangélikus Egyház, Internet Munkacsoport, 2003–2017
© Luther Kiadó, Evangélikus Információs Szolgálat, 2015–2017
Az adatok kereskedelmi célra nem használhatók. Minden jog fenntartva.
Kérdések és megjegyzések: Webmaster