EISZ
Evangélikus Információs Szolgálat
 
Luther Kiadó
Luther Kiadó
 
Rovatoló
Fundamentum
Élő víz
Egyházunk egy-két hete
Keresztutak
e-világ
Kultúrkörök
Keresztény szemmel
Nem mi írtuk...
A hét témája
Evangélikusok
EvÉlet - Lelki segély
A közelmúlt krónikája
Gyermekvár
Szószóró
evél&levél
Közlemények, nyilatkozatok
On-line plusz
E heti Luther-idézet
Útitárs
Presbiteri
 
Evangélikus Egyház - Online újságok - Evangélikus Élet - Archívum - 2006 - 45 - Méltón emlékezni

Kultúrkörök

Hozzászólás a cikkhez

Méltón emlékezni

Budapesti kiállítások az 1956-os forradalomról

Jeles évfordulókra, a nemzet számára fontos eseményekre emlékezni, méltón ünnepelni mindnyájunk joga, sőt szép kötelessége. Az 1956-os forradalom ötvenedik évfordulóján sajnos ez nem adatott meg. Így hát mindenki úgy ünnepel, ahogy tud – avagy ahogy ízlése diktálja. Ki istentiszteleten, ki temetőben vagy emlékműveknél fejet hajtva, ki valamelyik televízió ünnepi műsorával, esetleg csendesen, egyedül, a Szózat szavait morzsolgatva. Vagy akár múzeumban, hiszen a fővárosban és vidéken egyaránt számos, ’56 emlékét idéző kiállítás várja a látogatókat.

A Magyar Nemzeti Múzeumnak – vajon miért? – csak arra futotta, hogy évente aktuális, „Új szerzemények” című kiállítását az utóbbi években bekerült ’56-os emlékekből rendezze. A régi szépségében pompázó 2. emeleti kisteremben a dokumentumok, amerikai vajas- és kávésdobozok, vöröskeresztes táskák hátterében az eseményeket megörökítő, Budapesten és néhány vidéki helyszínen készült fotók láthatók. Közöttük örömmel és büszkeséggel fedezhetjük fel az evangélikus Kinczler Gyula felvételeit, melyek eredetije egyházunk múzeumában van.

A kiállítás talán legmegrázóbb egysége a menekült gyermekek rajzaiból készült, szinte önálló életet élő „tárlat a tárlatban”. A számítógépen futó programon kívül azonban sajnos semmi nem ad történelmi hátteret, keretet a kiállítás anyagának, a végtére is esetlegesen bekerült darabok bemutatása semmilyen szerkesztési elvet, még időrendet sem követ. A míves, átgondolt kiállításairól is ismert műhely, a nemzet múzeuma talán nagyobb szabású rendezvénnyel is ünnepelhetne.

A Budapesti Történeti Múzeum Erich Lessing fotóit tárja a közönség elé – kiállításon és gyönyörű albumban egyaránt. A neves sajtófotós nem a forradalom hírére érkezett hazánkba, hanem az év folyamán készítette sorozatának egy részét. Magyarország 1956-ban címmel a dolgozók életéről, hétköznapokról és ünnepekről beszélnek képei. Az ötvenes évek légkörének feszültségét talán csak mi, késői szemlélők érzékeljük, akik már a forradalom képeivel együtt látjuk ezt a sajátosan békés világot.

A Magyar Nemzeti Galéria Pauer Gyula szobrász Budapest szétlövetése – ’56-os sztélék című kiállításával emlékezik. A volt Magyar Munkásmozgalmi Múzeum időutazással felérő, vörösmárvány központi csarnoka mellett fekvő tiszta, áttekinthető térbe lépve a látogató egy sajátos kálváriával találkozik. A stációk pszeudo-márványtábláin a szétlőtt fővárosról készült, egységes méretűre nagyított fotók színezett, kicsit átrajzolt változatait látjuk, miközben Beethoven Sorsszimfóniájából és az ötvenes évek dallamaiból, köztük híres slágerekből kevert zene szól. „Ahogy lesz, úgy lesz” – dúdoljuk a betiltott dal refrénjét, de lövések dördülnek… A sztélék talán nem annyira a forradalom résztvevőinek vagy az eseményeknek állítanak emléket, hanem a szétlőtt, elpusztított városnak, a romjaiban, szenvedéseiben megszentelődött egykor fényes palotáknak, utcáknak, a múlt életnek. A táblákon a váratlanul előkerült fotókra való rácsodálkozás és az ’56-ban tizenöt éves művész emlékei keverednek, pátoszos, szomorú, mégis nosztalgikus hangulatba kerítve a látogatót.

A Műcsarnok két kiállításán kimondva és kimondatlanul is objektív és szubjektív tekintettel láttatja a nézővel 1956 eseményeit. A Magyar Fotográfiai Múzeum gyűjteményéből válogatott kamarakiállítást, amely már Washingtont is megjárta, olyan fotókból állították össze, melyek esztétikai értéke túlmutat az események puszta megörökítésén. Göncz Árpád sorai olvashatók a kiállítás szórólapján: „Egyetlen kép többet mond el a történelem valóságáról, mint egy polcnyi szakirodalom – már ha a kép hiteles. Ha behunyom a szememet, 1956 képek sorozatát jelenti, mindegyikhez tengernyi élmény, pontosabban indulat, lelkesedés, kétségbeesés, megdöbbenés emléke fűződik. Egy szobortöredék képe, ha az történetesen Sztálin ledöntött szobrát idézi: maga a valóság. A pillanatot írásban rögzíteni igen nehéz. Annak a kornak a hangulatát – az érzésvilágát, egy egész nemzet »egyet akarását«, lelkesedését, bizakodását, majd reményvesztettségét – hitelesen és őszintén a kívülről szemlélőnek ezek a felvételek tudják csak érzékelhetővé és érthetővé tenni. Ez a kiállítás pillanatokat idéz, azokét a pillanatokét, amelyek összességükben egy korszak történetévé, egy nép történelmévé állnak össze. A pillanat a kor valósága.”

Az út 1956–2006 címmel a Magyar Képzőművészek és Iparművészek Szövetsége rendezésében jött létre monumentális képzőművészeti tárlat. A közel kétszázötven alkotást négy gondolatpár köré rendezték el. A csarnok tereiben feketére festett folyosókon járhatják be a nézők az utat valóságosan és szimbolikusan. A vörös terem anyaga az öröm – remény, a feketéé a gyász – elfojtás, a szürkéé a túlélés – menekülés, végül a fehéré a változás – út gondolatkörét idézi. Kiváló művészek megrázó alkotásai mellett sajnos kevésbé jó művek is szerepelnek a tárlaton, s a címadó fogalmakkal való kapcsolódás sem mindig egyértelmű. A kiállítás meggyőző bizonyíték viszont arra, hogy mindnyájunknak a magunk útját kell bejárnunk a múlt s benne 1956 értelmezéséhez. „Egy 1956 van” – ahogy ünnepi beszédében a köztársasági elnök is kifejtette, de a hozzá vezető utak különbözők lehetnek.

Éppen a sokat vitatott, elhallgatásokkal, titkolózásokkal terhes központi emlékmű sorsa is azt bizonyítja, hogy „rendezni végre közös dolgainkat, / ez a mi munkánk; és nem is kevés”. Ha ez megtörténik, akkor jöhet majd el nemzetünk és egyházunk történetében egyaránt a várva várt csoda – hogy őseink elmúlt évszázadokban és évtizedekben vívott harcait, elkeseredett küzdelmeit és a magunk bűneit végre „békévé oldja az emlékezés”.

Zászkaliczky Zsuzsanna


::Nyomtatható változat::

E számunk tartalma
Élő víz
Nehéz utakon
Vigasztaló sorok
Heti útravaló
Egyházunk egy-két hete
Beiktatták egyházunk új országos felügyelőjét
60 milliós közösség képviseletében
Óvónők továbbképzése Balatonszárszón
A Fébé támogatni kívánja az evangélikus kórház ügyét
Keresztutak
Országos reformációi istentisztelet a debreceni Nagytemplomban
Nemzedékváltás a Szlovákiai Evangélikus Egyház vezetőségében
Tudományos ülés 1956 hazai és nemzetközi jelentőségéről
Evangélikusok
A „puzzle” széttörik?
Prőhle Gergely országos felügyelő székfoglaló beszéde
Késői köszönet szolgálatáért
A teljesítés ideje
Keresztény szemmel
Gyászmunka
A hét témája
Mikor a tűzoltókra tüzeltek
„Oltsák el a csillagot!”
Részletek a Sárszentlőrinci Evangélikus Egyházközség hirdetőkönyvéből – 1956
Prolongált kegyelem
„Klerikális reakció’
evél&levél
1956 a kőszegi öregdiákok emlékezetében
On-line plusz
„Új világosság jelenék” – régi magyar dallamok II.
E heti Luther-idézet
Luther-idézet
Kultúrkörök
Búcsúzik a Promise
Orgonaest Rádon
Méltón emlékezni
Csokonai és a Debreceni Református Kollégium drámája az Evangélium Színházban
Ne csak a T–34-esre emlékezzünk
Bögrés
A vasárnap igéje
A következő nemzedék reménysége
Új nap – új kegyelem
Oratio oecumenica
Oratio oecumenica
Gyermekvár
Kedves Gyerekek!
 
A lapról
Impresszum
Fórum
Kapcsolatok
Evangélikus portál
Déli Egyházkerület
Északi Egyházkerület
Nyugati (Dunántúli) Egyházkerület
 


Evangélikus Egyház Online újságok Evangélikus Élet Archívum 2006 45 Méltón emlékezni

© Magyarországi Evangélikus Egyház, Internet Munkacsoport, 2003–2017
© Luther Kiadó, Evangélikus Információs Szolgálat, 2015–2017
Az adatok kereskedelmi célra nem használhatók. Minden jog fenntartva.
Kérdések és megjegyzések: Webmaster